تجارت میان آمریکا و چین در سایه جنگ تعرفه واردات؛ شرکت های کشتیرانی در سال 2018 چقدر زیان می بینند

 

سی نیوز- مناقشه تجاری میان آمریکا و چین وارد فاز جدید خودشد. جنگی کهنه اي که حالا دارد وجه جدید خود را نمایان می کند اين مسئله می تواند به روند رو به رشد تجارت دریایی در سال جاری میلادی ضربه بزند.

با روی کار آمدن ترامپ، سیاست های ضد وارداتي نیز تقویت شد، تا جایي که طی ماه گذشته دفتر نمایندگی تجاری آمریکا فهرست اعمال تعرفه بر 1300 نوع کالای وارداتی از چین را منتشر کرد. وضع تعرفه 25 درصدی برای واردات این نوع کالاها، تجار چینی و آمریکایی را از یک سو و شرکت های كشتيراني را از سوی دیگر دچار سردرگمی کرده است.

قدم اول این جنگ با اعمال تعرفه شدید بر فولاد و آلومینیوم برداشته شد و به دنبال آن، چین نیز در اقدامی تلافی جویانه تعرفه های 25 درصدی بر 128 محصول آمریکایی شامل مواد خوراکی و نوشیدنی وضع کرد.

چینی ها هر چند امیدوار بودند تا این وضعیت با حرکت های دیپلماتیک وزرای بازرگانی دو کشور به حالت عادی بازگردد، اما عدم وجود نشانه های مثبت در این روند باعث اقدام تلافی جویانه آنها شد. چینی ها با اعلام تعرفه های جدید به نوعی قصد داشتند در مقابل ضرر اقتصادی، ایجاد توازن کنند.

حال این بازرگانان دو کشور و شرکت های حمل ونقل  هستند که میان تصمیمات کلان سیاستمداران آمریکایی و چینی متضرر شده اند. آمریکایی ها، چین را به عنوان بازاری بزرگ برای محصولات خود می پندارند و از آن سو نیز به دنبال واردات مواد خام و ماشین آلات ارزان قیمت از این کشور هستند.

با نگاهی دقیق تر به وضعیت تجارت خارجی میان چین و آمریکا می توان سیگنال های منفی این روند را به خوبی مشاهده کرد. صادرات چین در دو ماه نخست سال 2018 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 4 درصدی داشته و رقم واردات آن نیز بالای 26 درصد بوده است. طبیعی است که با اعمال تعرفه های جدید از سوی آمریکا، این چین خواهد بود که بیشتر ضرر خواهد کرد، زياني که به گفته کارشناسان می تواند صادرات به آمریكا را 43 میلیارد دلار کاهش دهد. این در حالی است که تعرفه ها به 30 درصد نزدیک نشود، در آن صورت پیش بینی ضرر 96 میلیارد دلاری کاهش صادرات نیز دور از ذهن نخواهد بود.

تغییر تعرفه های واردات کالا از اروپا و چین در آمریکا یک متضرر بزرگ دیگر هم خواهد داشت. شرکت های كشتيراني  که طی ماه های اخیر و با رشد تجارت جهانی وضعیت مطلوبی را نسبت به دو سال گذشته تجربه کرده اند حالا تهدیدی نسبتا جدی را مقابل خود می بینند. به همین دلیل، مسوولان عالی رتبه شرکت های بزرگ کشتیرانی در روزهای اخیر مواضع خود را در این خصوص اعلام کرده و از وخیم تر شدن اوضاع ابراز نگرانی کرده اند.

ژاکوب کلاسن، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دانمارک در این خصوص می گوید: «تجارت میان آمریکا و چین حدود 4 درصد از تجارت جهانی را شامل می شود. بنابراین اختلاف میان این دو کشور می تواند به الگوهای تجاری در سطح بین المللی آسیب بزند. از سوی دیگر، افزایش تعرفه ها میان دو کشور می تواند سینگال اشتباهی را به مصرف کنندگان در سراسر جهان بدهد و تاثیر منفی در بازار داشته باشد.»

چین و آمریکا هر دو بازار بزرگی برای صنعت حمل ونقل دریایی دانمارک به شمار می روند و درآمدی حدود 38 میلیارد کرون دانمارک را ایجاد می کنند. فاجعه وقتی برای دانمارکی ها کامل تر می شود که با آمار 23 درصدی جابجایی کالاهای آمریکایی و چینی از سوی شرکت های کشتیرانی دانمارکی روبرو شویم.

به همین دلیل، مسوولان حمل ونقل دریایی دانمارک علاقه مندند تا طرفین دعوی به همراه اتحادیه اروپا از طریق گفت وگوی مسالمت آمیز بتوانند مشکلات و مسائل پیش رو را حل کنند تا از ورود به یک جنگ تمام عیار تجاری جلوگیری به عمل آید.

پیتر سند، مسوول تحلیل بازار بیمکو نیز در این خصوص اظهار کرد:« تجارت آزاد، رفاه و صلح را فراهم می کند. این یک اصل اساسی برای حفظ شرایط موجود است و اقدامات محدودکننده تجاری موجب زیان زدن به صنعت حمل ونقل دریایی و کشتیرانی است. سیاست اقتصاد باز منافع تجاری همه را فراهم می سازد.

تجارت آزاد، رفاه و صلح را فراهم می کند. این یک اصل اساسی برای گرامی داشتن و حفظ آن است. همه اقدامات محدود کننده تجاری در اصل برای حمل و نقل هستند. اقتصادهای باز همه از تجارت بهتر هستند، زیرا از منابع خود به بهترین نحو استفاده می کنند. نتیجه یک جنگ تجاری کالاهای گران تر از کیفیت پایین و انواع مختلفی است. این برای تمام محصولات و کالاها می رود. جنگ تجاری چیزی جز افزایش قیمت کالاها و کاهش کیفیت آنها در پی نخواهد داشت و این اتفاقی است که برای تمام کالاها می دهد.»

شرکت کشتیرانی هنگ کنگی OOIL (Orient Overseas International Limited) نیز از شرایط به وجود آمده ناراضی است. آلن تانگ، یکی از مسوولان ارشد این شرکت در آخرین کنفرانس مطبوعاتی اش گفت:« افزایش تعرفه واردات عمدتا بر روی فولاد و آلومینیوم اعمال شده که جزو کالاهای فله ای به شمار می روند و تاثیر زیادی در حمل ونقل کانتینری ندارند. با این حال، تداوم این روند می تواند به دیگر کالاها هم سرایت کند. اما حداقل زیان این اختلاف، عدم جذب سرمایه گذاری جدید در صنعت کشتیرانی طی سال جاری میلادی خواهد بود.

شرکت OOIL دارای هفتمین شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری در جهان است. شرکت کاسکو در ماه جولای اعلام کرد که قصد دارد 6.3 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری کند و با این حرکت، جایگاه سوم سی ام ای- سی جی ام را در رنکینگ جهانی به دست آورد.

به نظر می رسد، تداوم این جنگ برای آمریکایی ها تاثیری به مراتب کمتر از چینی ها داشته باشد. ترامپ این رویه را به نفع حمایت از تولیدات داخلی می داند و می خواهد بازار آمریکا را تا حد امکان از کالاهای چینی خالی کند. در آن سوی ماجرا، چینی ها برای جبران ضرر به سمت بازارهایی همچون هند کشیده می شوند. اما آنچه قطعی به نظر می رسد، کاهش سفارشات برای شرکت های حمل ونقل دریایی، به ویژه بخش فله ای خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.