تاکید روسای مجالس ایران و پاکستان بر ضرورت ارتباط بین بندری چابهار و گوادر به همدیگر وصل می شوند

 

روسای مجالس ایران و پاکستان بر ضرورت ایجاد خطوط ریلی و جاده ای بین بنادر چابهار و گوادر، تقویت روابط بین پارلمانی و تلاش بر تحکیم روابط دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش سی نیوز، «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی ایران در سومین روز سفر به پاکستان با «سردار ایاز صادق» همتای پاکستانی خود در اسلام آباد دیدار و گفت وگو کرد.

رییس مجلس ملی پاکستان در آغاز با تشکر از حضور هیات پارلمانی ایران در نخستین اجلاس روسای مجالس 6 کشور منطقه گفت، حضور رییس مجلس شورای اسلامی ایران در این اجلاس یکی از مهم ترین دلایل موفقیت این اجلاس بود.

وی حضور و نقش علی لاریجانی را در این اجلاس، مهم دانست.

رییس مجلس ملی پاکستان با بیان اینکه دوستان و دشمنان ما یکی هستند، تاکید کرد، ایران به عنوان یکی از مهم ترین کشورها برای پاکستان شناخته می شود.

وی افزود، متاسفانه برخی از مسایل موجود به ویژه تحریم ها سبب شده است که دو کشور نتوانند از ظرفیت های موجود در روابط دوجانبه بهره مند شوند.

«سردار ایاز صادق» گفت، بنادر گوادر و چابهار می توانند نقش مهمی در تقویت روابط دوجانبه داشته باشند.

وی با تاکید بر ارتباط بنادر چابهار و گوادر از رییس مجلس کشورمان برای بازدید از بندر گوادر دعوت کرد.

«مخدوم خسرو بختیار» مسوول کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان نیز گفت، موضوع چابهار و گوادر یک موضوع مهم برای دو کشور است.

وی تبادل هیات ها برای گسترش همکاری ها بین دو کشور را دارای اهمیت ویژه دانست و گفت، باید سازمان های مربوطه در عملی کردن توافق‌نامه های دوجانبه نقش ایفا کنند.

«علی لاریجانی» در این دیدار با تشکر از مهمان نوازی پاکستان و ابتکار این کشور در برگزاری اجلاس روسای مجالس شش کشور منطقه، گفت، ایران و پاکستان روابط دوستانه ای در زمینه های مختلف سیاسی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند.

وی با تاکید بر ارتباط ریلی و جاده ای بین بنادر گوادر و چابهار گفت، باید در زمینه اجرایی کردن توافق‌نامه های قبلی دو کشور تلاش کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملی نشدن پیمان گازی ایران و پاکستان گفت، توافق‌نامه برای ارتباط بنادر چابهار و گوادر نباید به سرنوشت توافقنامه انتقال گاز از ایران به پاکستان دچار شود.

وی توافق برای ارتباط جاده ای و ریلی بین بنادر چابهار و گوادر را به نفع دو کشور دانست و گفت، این توافق می تواند پیام مثبتی برای جهان داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور گفت، حجم کم مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور همواره سبب نگرانی مسوولان ایران و پاکستان بوده است.

وی تاکید کرد، دو کشور فرصت های زیادی برای تحقق تبادلات تجاری تا سقف 5 میلیارد دلار دارند.

ایاز صادق در بخش دیگری از سخنانش در این دیدار از بندر گوادر و چابهار به عنوان دو بندر راهبردی یاد کرد و گفت: ای دو بندر می توانند با همدیگر برای گسترش تجارت همکاری کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.