به پیروی از صنعت خودرو؛ صنعت کشتیرانی میزان آلاینده ها را کاهش می دهد

 

صنعت کشتیرانی در جهان با پیشنهاد کاهش انتشار کربن مواجه شد، موضوعی که پیش از این توسط شرکت های بزرگ تولیدکننده خودرو محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز ؛ کمیته محیط زیست آیمو (IMO) امروز (دوشنبه) جلسه ای را در همین خصوص برگزار خواهد کرد تا طرح جهانی برای کاهش میزان آلایندگی کشتی ها را مورد بررسی قرار دهد. این جلسه در شهر لندن و مقر آیمو برگزار خواهد شد.

اگر صنعت کشتیرانی به سمت استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر نرود، تا سال 2050 میلادی سهم تولید گازهای کربنی این صنعت حدود 50 درصد در دنیا خواهد شد. کشتی های کانتینری از سوختی استفاده می کنند که 3500 بار بیشتر از یک خودروی دیزلی گوگرد تولید می کند.

حمل ونقل دریایی بیش از 90 درصد از سهم تجارت جهانی را به عهده دارد، اما در زمینه تولید و انتشار گازهای کربنی هیچ دستورالعمل خاصی ندارد.

این در حالی است که مطابق پروتکل کیوتو در سال 1997 میلادی مسوولیت نظارت بر تولید انتشار گازهای کربنی را به آیمو سپرده شده و سازمان ملل نیز مسوول بخش حمل ونقل دریایی است. در این پروتکل که به وسیله کشور نروژ مطرح شده، پیشنهاد می دهد که تولید گازهای گلخانه ای باید تا سال 2050 میلادی، 50 درصد کاهش یابد.

در جلسه روز دوشنبه کمیته حفاظت از محیط زیست آیمو، پیش بینی می شود که طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 70 تا 100 درصد مطرح شود.

البته این طرح مخالفانی همچون پاناما، برزیل و سایر کشورهای وابسته به درآمد حاصل از حمل ونقل دریایی داشته است. چرا که آنها معتقدند تصویب یک طرح فوری و شتابزده می تواند به اقتصاد صنعت حمل ونقل دريايي آسیب وارد کند. این در حالی است که موضوع حمل ونقل در توافقنامه پاریس از دستور کار خارج شده بود.

کریستیانا فیگورس، مذاکره کننده ارشد سازمان ملل در امور تغییرات اقلیم و آب وهوایی و پایه گذار توافقنامه پاریس در این خصوص به خبرنگار بی بی سی گفت:« تاکنون برخی از کشورها اقدامات مناسب را انجام داده و قدم های موثری را در این راه برداشته اند. یکی از مواردی که اخیرا اعلام شد که جالب به نظر می رسید خرید 200 فروند کشتی جدید توسط کشور کره جنوبی بود، کشتی هایی که 30 درصد بزرگ تر و کارآمدتر هستند. این مسئله می تواند به روند کاهش تولید گازهای گلخانه ای کمک کند.»

کشتی های بزرگ کنونی می توانند تا ٢٣ هزار teu  كانتينر را در خود جای بدهند. با این حال، خانم فیگورس اعلام کرد که همه کشورها و شرکت ها قادر به خرید این نوع کشتی ها نیستند و صندوق بین المللی پول و موسسه های اعتباری بین المللی باید به کشورهای در حال توسعه کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.