بلومبرگ اعلام کرد: افزایش نرخ کرایه نفتکش ها پس از کاهش عرضه نفت ایران

 

به دنبال کاهش تولید نفت ایران که اوپک را مجبور به افزایش تولید و سفرهای دریایی طولانی تر کرده است و نرخ کرایه یک نفتکش غول‌پیکر را به 3 برابر افزایش داده است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از بلومبرگ، تنها یک ماه پیش، اجاره یک نفتکش غول‌پیکر برای حمل شاخص نفتی خاورمیانه از مسیر خلیج فارس به چین  حدود 18 هزار دلار در روز هزینه داشت. اما این رقم در این هفته تقریبا سه برابر شده و به 51 هزار دلار در روز رسیده که بالاترین قیمت، حداقل از اوایل سال 2017 است.

این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که با توجه به تقاضای خوب از سوی چین و افزایش تولید اوپک و هم‌پیمانانش در آستانه کم شدن عرضه نفت ایران، کشتی‌هایی که توانایی حمل 2 میلیون بشکه در سراسر اقیانوس‌ها را دارند به شدت از این وضعیت بهره‌مند می‌شوند.

درحالی‌که صادرات نفت ایران پیش از بازگشت تحریم‌ها در 4 نوامبر کم شده اما عربستان هفته گذشته اعلام کرد «اوپک در وضعیتی است که تا می‌تواند تولید می‌کند.» با توجه به افزایش عرضه نفت آمریکا به آسیا و افزایش جریان نفت به سوی چین از سوی غرب آفریقا و برزیل، مالکان کشتی‌ها در حال جمع‌آوری سودها هستند.

پادی روجرز، مدیر ارشد اجرایی یوروناو ان‌وی، شرکت مالک کشتی در شهر آنتوروپ بلژیک به بلومبرگ گفته است: «افراد زیادی که نفت ایران را در دور قبلی تحریم‌ها دریافت می‌کردند، این بار دریافت نمی‌کنند. زمانی‌که بسیاری فکر می‌کنند که تقاضا کم می‌شود، تقاضا متغیر است. همچنین ما شاهد بوده‌ایم که مسیر کشتی‌ها طولانی‌تر شده است.»

زمانی که کاهش تولید نفت اوپک و هم‌پیمانانش در آغاز سال گذشته شروع شد، به شدت بر مالکان کشتی تاثیر گذاشت زیرا ناوگان کشتی‌ها برای محموله‌های نفت که کم شده بود رقابت می‌کردند. روجرز گفت اما اکنون به نظر می رسد با توجه به افزایش تولید دوباره تولیدکنندگان بازار در نقطه اوج قرار دارند. کشتی‌داران شاهد مسیرهای طولانی تر و تراکم بیشتر هستند که این امر به افزایش نرخ ها کمک کرده است.

یک سفر استاندارد یک نفتکش غول پیکر از ایران به مقصد کره جنوبی 3 هفته طول می‌کشد درحالی‌که از شمال غرب اروپا 40 روز و از خلیج آمریکا در صورتی که از دماغه «امید نیک» عبور کند، 8 هفته زمان می‌برد.

تحلیلگر بانک جی پی مورگان گفت: افزایش نرخ کرایه کشتی به وسیله “تقاضای قوی در غرب آسیا و غرب آفریقا” تشدید شده است. بانک مورگان استنلی نیز در یادداشتی نوشت نرخ کرایه گویا با رزرو های اوایل ماه نوامبر که به نظر می‌رسد ماه به ماه بیشتر می شود، بالاتر خواهد رفت.

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.