بزرگترین شناور ویژه حمل قیر در بندر خلیج فارس پهلو گرفت

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری بزرگترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر برای نخستین بار در بندر خلیج فارس خبر داد.

به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور سه شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشتی نفتکش مارونی با حدود 183 متر طول و بیش از 31 متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و 25هزار و 738 تن ظرفیت دارد که در اسکله های 56 و 57 بندر خلیج فارس پهلو گرفته است.
وی بیان داشت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله های بندر خلیج فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی است.
وی ادامه داد: با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک کش های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، این پهلوگیری عملیاتی شد.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با میانگین عملیاتی 200 تا 280 تن در ساعت در حال انجام است و پیش بینی می شود در دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.
بندر خلیج فارس با احتساب اراضی پشتیبانی آن دارای 320 هکتار وسعت و 9 پست اسکله به طول مجموع 1200 متر است.
بندر خلیج فارس با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار متر مکعب نگهداری فرآورده های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت محموله های تجاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.
بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن ها از جمله فرآورده های نفتی است که عملیات تخلیه و بارگیری آنها در این بندر انجام می شود.
بندر خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرار گیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین همجواری با پالایشگاه ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.