برگزاری جلسه برای ایجاد خط کشتیرانی کانتینری جهت حمل کالا به قطر

به گزارش سی نیوز : انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به منظور استفاده از فرصت تحریم کشور قطر توسط چهار کشور عربی از تعدادی از دست اندر کاران حوزه بندری و دریائی که عضو انجمن هستند ، دعوت بعمل آورد که با نشستی از شرایط بوجود آمده در حوزه تجارت دریائی  بهره مندی لازم انجام گیرد .

دراین جلسه دو پورت اپراتور اصلی کشور ، شرکتهای کشتیرانی که به عنوان خطوط کانتینری اصلی بین المللی شناخته میشوند ، شرکتهای NVOCC که از توانمندی بالفعل و بالایی در جابجائی و حمل و نقل کانتینری برخوردار هستند ، FREight Forwarder  که امکان ارتباط با صاحبان کالا در مبداء و مقصد رادارند ، حضور داشتند .

با توجه به اینکه که در حال حاضر هفته ای 5000TEU کانتینر به مقصد قطر به اشکال مختلف حمل میشود و عملیات ترانشیپ بعد از تحریم از بندر سهار و سلاله شکل گرفته است ، لذا بواسطه  دوری مسیری که از کریدور های اصلی دریائی منطقه وجود دارد طبیعتاً عزیمت به سهار و سلاله هزینه بالایی به شرکتهای کشتیرانی تحمیل میکند. یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت امکان ترانشیپ از بنادر شهید رجائی و بوشهر به بندر قطر بود .در عین حال موانعی هم وجود دارد از جمله اینکه بعضی از خطوط کشتیرانی دارای تعهداتی هستند به این مفهوم که حق انتقال تمرکز در گردش کانتینر از بندری که دارای قرار داد هستند به سایر بنادر را ندارند و همچنین ممکن است خطوط کشتیرانی با تحریمهایی مواجه شوند .

در نهایت در بررسی اولیه این مساله به این جمعبندی رسید که نیاز به برقراری یک خط کشتیرانی با توانمندی 200 تا 400 TEU کانتینر در هر سفر کشتی هست .

به منظور برقراری یک خط کشتیرانی حمایتهایی نیز باید انجام پذیرد . یکی از معضلات که متوجه برقراری این خط کشتیرانی است هزینه اولیه و سنگین آن است . طبیعی است که به منظور توسعه موقعیت ترانشیپی بوجود آمده بخش حاکمیتی شایسته است در این حوزه ورود کند و با اختصاص دادن اعداد و ارقامی که به نوعی به صورت بالفعل و آنی هزینه را تا سر حد ممکن کاهش دهد.

همچنین شرایط انتقال کالای صادراتی ایرانی به کشورهای قطر ، کویت و عراق تغییر پیدا کند . ضرورت اصلی این است که الگوی حمل و نقل دریائی ما از حمل غیر استاندارد و غیر ایمن که توسط شناورهای از رده خارج شده و شناورهای چوبی انجام میگیرد به سمت استفاده از کانتینر برود . در واقع باید در نظر داشت که با کم کردن هزینه توجیه لازم را داشته باشیم و هم با استقبال از کانتینر رغبت استمرار استفاده از این خط کشتیرانی شکل بگیرد .

در نهایت قرار شد کمیته مشترک بین ذینفعان به منظور اقدام به مارکتینگ در این حوزه تاسیس گردد و بخش دیگری از کار در عهده گروه کانتینری انجمن قرار گرفت که با مذاکرات با خطوط تمایلات خود را در خصوص استفاده از سرویس ترانشیپی ایران ارزیابی کنند و فرصت های مختلف را بررسی نمایند .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.