براي پيوستن به طرح جاده ابریشم جدید؛ قزاقستان مجتمع بندری جدید در ساحل خزر افتتاح کرد

 

قزاقستان با افتتاح مجتمع بندری جدیدی در شهر کوریک واقع در ساحل دریای خزر به “جاده ابریشم جدید” مي پيوندد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، قزاقستان روز شنبه مجتمع بندری جدیدی در شهر کوریک واقع در ساحل دریای خزر افتتاح کرد.

نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه مجتمع بندری کوریک تاکید کرد:” مقامات این کشور آسیای میانه امیدوار هستند که بندر کوریک به یک نقطه راهبردی مهم در جاده جدید ابریشم تبدیل شود. سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل، قدرت رقابتی اقتصاد ما را بیش از پیش افزایش خواهد داد. ما محرک جدیدی به راههای تجاری در جاده جدید ابریشم اضافه خواهیم کرد.”

قزاقستان که از جمهوری های پیشین شوروی است، تصمیم گرفته است با سرمایه گذاری گسترده در راه های مواصلاتی، خطوط ریلی و زیرساختهای بندری که تسهیل کننده ارتباطات و مناسبات تجاری است، آینده اقتصاد خود را به چین گره بزند.کوریک به همراه آکتائو واقع در یکصد کیلومتری شمال کوریک، دو بندر بزرگ قزاقستان هستند و پیش بینی می شود این دو شهر به دو نقطه تجاری مهم میان آسیا و اروپا تبدیل شوند.

مقامات قزاقستان امیدوار هستند از حالا تا پایان سال دو هزار و هجده، نزدیک به چهار میلیون و پانصد هزار تن کالا از طریق بندر کوریک جابجا شود و میزان انتقال کالا از این بندر نسبت به سال گذشته سه برابر شود.

افزایش ظرفیت های این دو بندر برای صنعت پتروشیمی قزاقستان نیز از اهمیت اساسی برخوردار است.

شی جینپیگ رئیس جمهور چین می خواهد با پروژه عظیم ” راههای جدید ابریشم” که سال دو هزار و سیزده به اجرا گذاشته شد، با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری راههای مواصلاتی، بنادر، راههای ریلی و پارکهای صنعتی سرتاسر آسیا را به بنادر اروپا و آفریقا متصل کند.

استقبال رئیس جمهور قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان از افتتاح بندر جدید و مدرن این کشور در ساحل دریای خزر که این کشور را به پروژه “کمربند و جاده” متصل می کند تمجید کرد.

نورسلطان نظربایف 78 ساله که در بندر کوریک در ساحل دریای خزر سخنرانی می کرد گفت قزاقستان در اینچنین محورهای حمل و نقلی سرمایه گذاری می کند تا از پروژه چندین تریلیون دلاری چین به رهبری شی جین پینگ بهره مند شود؛ پروژه “کمربند و جاده” قرار است به نسخه مدرن جاده ابریشم و مسیر تجاری جدید تبدیل شود.

نظربایف گفت: “یک مسیر مهم، توسعه حمل و نقل و ترانزیت کشور است. قزاقستان قلمرو گسترده ای دارد – نهمین قلمرو بزرگ جهان. بنابراین، ارتباطات ترانزیتی هم در داخل کشور و هم برای تجارت با همسایگان حائز اهمیت است.”

رئیس جمهور قزاقستان افزود: “سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقلی باعث رقابتی تر شدن اقتصاد از چند حیث خواهد شد. ما روح تازه ای به مسیر تجاری جاده ابریشم قدیم می دهیم و همکاری خود را توسعه می بخشیم و توسعه کل منطقه را امکان پذیر می کنیم.”

قزاقستان آینده اقتصادی خود را به کشور همسایه خود، یعنی چین گره زده و سرمایه گذاری زیادی در حوزه زیرساخت های ریلی، جاده ای و بندری انجام داده است که همین امر باعث تسهیل تجارت با چین می شود.

بندر کیورک یکی از دو بندر بزرگ قزاقستان و محور تجارت میان آسیا و اروپاست. بندر دیگر این کشور آق تاو است که حدود صد کیلومتر به سمت شمال قرار دارد.

انتظار می رود تا پایان سال 2018 قزاقستان چهار و نیم میلیون تُن کالا را از بندر کیورک عبور دهد که این میزان به سه برابر بیشتر از سال گذشته است.

ظرفیت روزافزون در این دو بندر برای صنعت نفت قزاقستان نیز حائز اهمیت است، هرچند که نظربایف تأکید کرد متنوع سازی اقتصاد و دور شدن از نفت خام و سایر مواد خام اولویت این کشور است.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: “ما در حال کار کردن بر روی یک برنامه نوآورانه صنعتی هستیم که از اقتصاد مواد خام که در برابر بی ثباتی و افزایش قیمت ها آسیب پذیر است فاصله می گیرد”.

نظربایف در آستانه نشست روز یکشنبه در زمینه “جایگاه حقوقی دریای خزر” این اظهارات را بیان کرد؛ بیش از دو دهه است که میان کشورهای حاشیه دریای خزر در مورد جایگاه حقوقی این دریا اختلاف وجود دارد. این کشورها شامل جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان است.

رهبران این پنج کشور قرار است یک توافق نامه تاریخی در مورد جایگاه حقوقی دریای خزر امضا کنند و تنش های منطقه ای را کاهش دهند و پروژه های نفتی و گازی سودآوری را تسهیل کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز شنبه نوشت رئیس جمهور قزاقستان گفت انتظار دارد یک تصمیم تاریخی در این نشست اتخاذ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.