اینفوگرافی مناطق آزاد فعلی و مناطق آزاد جدید ایران و همسایگان

مناطق آزاد هفت گانه ایران شامل مناطق کیش ، قشم، انزلی، چابهار، اروند، ارس و ماکو است.
« محمدرضا عبدالرحیمی » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مناسبت هفته دولت درباره وضعیت مناطق آزاد کشور و مقایسه آن با مناطق آزاد دنیا، افزود: در ابتدای دولت یازدهم (سال 92) میزان مشارکت و سرمایه گذاری خارجی نزدیک 27 میلیون دلار بود که رفته رفته با لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران روند جهشی به خود گرفت.
به گفته وی، در سال 93 این رقم به 617 میلیون دلار و در سال 94 با توافق برجام و حضور سرمایه گذاران خارجی و با صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی به میزان یک میلیارد و 62 میلیون دلاری برای منطقه آزاد ماکو ، میزان مجوزهای سرمایه گذاری و مشارکت داخلی و خارجی در مناطق به بیش از یک میلیارد و ٢٩١ میلیون دلار رسید.
مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی از جمله رهاوردهای برجام را ارتقای تصویر کشورمان در سطح بین المللی و رفع بخش مهمی از تحریم های بین المللی علیه ایران دانست و اظهارداشت: کشوری که تعاملات اقتصادی اش در سطح بین المللی تحریم و ممنوع شده بود با اجرای برجام و برداشته شدن بخش مهمی از محدودیت ها شاهد درخواست های متعدد مشارکت و حضور سرمایه گذاری خارجی ها در بخش های مختلف اقتصادی بود.
عبدالرحیمی تصریح کرد: حضور و درخواست خارجی ها برای مشارکت با ایرانی ها در کشور و نیز مناطق آزاد نشان دهنده آثار و کارکرد توافق بین المللی کشور در قالب برنامه جامع اقدام مشترک است. این درحالیست که در سال های تشدید تحریم ها هر شرکتی که با کشور ما معامله می کرد، مشمول جریمه های قابل توجه می شد اما امروز با اجرای برجام شاهدیم بسیاری از سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی به سمت کشور ما سرازیرند.

** سرمایه گذاری 2.5 میلیارد دلاری در مناطق آزاد در سال 95
مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از دو میلیارد و 500 میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری در قالب مشارکت داخلی-خارجی در منطقه آزاد قشم صادر شده است و امید می رود به تدریج شاهد عملیاتی شدن آن در این منطقه باشیم.
عبدالرحیمی گفت: باوجود آنکه براساس ماده ٢١ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، حکم قانونی برای تضمین و حمایت سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد داشتیم و داریم با این وجود به دلیل تحریم ها این قانون هم کارکرد خاصی نمی توانست داشته باشد.
وی افزود: اما امروز به برکت تدبیر نظام و دیپلماسی هوشمندانه دولت خوشبختانه شاهد هستیم شرایط به نحوی تغییر یافته است که بخش خصوصی کشورهای اروپایی پیشنهاد میزبانی همایش فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران را در کشورهای خود ارائه می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.