ایران و آلمان در راه توسعه حمل و نقل لجستیکی کشور

دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در نشست خبری که در راستای افزایش ارتباطات حمل و نقل و لجستیک ایران و آلمان با حضور جمعی از مقامات ایرانی، آلمانی و تعدادی از شرکت های فعال خصوصی دو کشور در این حوزه برگزار شد؛ گفت: نخستین انگیزه های ایجاد رابطه با کشور آلمان در سال 1850 بیش از 150سال  پیش به درخواست امیبرکبیر صورت پذیرفته است.

محمد عیقرلو با تاکید براینکه این فدراسیون از سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرده است ،ادامه داد: در راستای فعالیت این دو کشور نیز در سال 1873 عهدنامه تجاری مودت بوده که اولین زیر ساخت لوجستییکی تردد کشتی ها بین ایران و المان و دومین دستاورد لوجستیکی را می توان تاسیس خط کشتیرانی المان در سواحل خلیج فارس را نام برد.

همچنین در سال 1329 نیز توافق نامه بازرگانی و گمرکی بین ایران و المان به امضا رسیده و از اتفاقات مهم تاریخی بین این دوکشور نیز  لغو روادید سفر اتباغ دو کشور در سال 1962  بوده است.

دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با تاکید بر اینکه در سال 2000 وزیر اقتصاد المان به ایران سفر داشت و 2 پروژه بزرگ گسترش پتروشیمی بندر  امام و پارس جنوبی به شرکت المانی واگذار گردیده است، افزود: امیدواریم بتوانیم در راستای گسترش فعالیت های این دو کشور گام های موثری را برداریم.

در این مراسم همچنین دکتر شولتزر مدیر بخش اجرایی و سیاست های کلی وزارت راه و ترابری آلمان نیز در جمع مقامات ایرانی و آلمانی ضمن تشکر از میزبانی ایران ، گفت: مطلع شده ایم که بیش از 90 درصد از تجارت جهانی ایران از طریق کانال های دریایی صورت می پذیرد  و امیدوار هستیم در ارتباط با سازمان کشتیرانی از چگونگی این امور را مطلع شده و در راستای همراهی موثر گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه درصدد آن هستیم تا پتانسیل های لوجستیکی این کشور را به ایران معرفی کنیم ،ادامه داد: در همین راستا مجموعه ای از نمایندگان راه و ترابری المان و وزارت اقتصاد این کشور  در این جلسه حضور یافته اند.

مشاور حقوقی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران نیز با بیان اینکه تشکیل اینگونه جلسات سبب می شود تا کشورها با توانمندی های یکدیگر آشنا شوند افزود : در کشور ما 14 بندر تجاری  اصلی  وجود دارد که با در نظر گرفتن بنادر کوچک و لنجی  این بنادر به بیش از 200بندر می رسد. ظرفیت این بنادر را در حدود 230میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد :طبق آخرین آمار در دسترس 150 میلیون تن در بنادر تجادری و 100میلیون تن در بنادر نفتی فعالیت صورت گرفته است.

مشاور حقوقی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک بزرگترین بندر از نظر حجم در کشور را بندر شهید رجایی در جنوب ایران معرفی کرد و افزود:  حدود 90 درصد از فعالیت های کانتینری کشور در این بندر انجام می شود.

وی ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی را حدود 6 میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به فعالیت های در دست اقدام در راستای ایجاد زیرساخت های مناسب در آینده این رقم به حدود 5/8 میلیون تن خواهد رسید

مشاور حقوقی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک کشوربا بیان اینکه کلیه خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا در بنادر ایران تردد داشته و دارند ، افزود : 24 خط کشتیرانی در کشور در حال حاضر وجود داشته که بزرگترین خط موجود در ku 14 هزار است ، البته بحث توسعه برای کشتی هایku  10هزار در حال اماده سازی است.

دکترقاسمی نیز با بیان اینکه در حدود 4 سال است که  سامانه جامع امور گمرکی در حال اجرا است افزود: در دولت کنونی ساخت سامانه ای بومی برای گمرک توسط این سازمان و به کمک کارشناسان دانشگاه تهران طراحی و در دست اجرا قرار گرفت .

وی با تاکید بر اینکه کلیه رویه های گمرکی صادرات، واردات و ترانزیت در کشور کاملا دیجیتالی صورت می پذیرد گفت :کاغذ از این پروسه حذف شده و هم اکنون تمامی گمرکات به این سامانه متصل شده اند ، البته وجود مشکلات فنی جزیی در این سامانه وجود داشته که به مرور در حال مرتفع شدن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.