ایران در رژه نیروی دریایی روسیه شرکت می کند

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از حضور ناوها و ناوچه های چند کشور از جمله ایران در رژه روز نیروی دریایی روسیه خبر داد.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا ، شایگو امروز (سه شنبه) به خبرنگاران گفت: رژه روز نیروی دریایی روسیه روز ۲۵ ژوئن (۳ مرداد ماه) در سن پترزبورگ برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در این رژه ۵۴ کشتی جنگی شرکت می کنند، اظهار داشت: این ناوها از روسیه و چند کشور دیگر خواهد بود و رژه امسال در مقایسه با رژه های سالهای قبل روز نیروی دریایی روسیه بزرگترین رژه خواهد بود.

 

وزیر دفاع روسیه گفت: رژه امسال که پنجمین رژه نیروی دریایی روسیه در تاریخ معاصر این کشور (۳۰ سال پس از فروپاشی شوروی) است در ۳۲۵ مین سالروز تاسیس ناوگان نظامی روسیه برگزار می شود.

 

به گفته شایگو، در این رژه ۵۴ کشتی جنگی ازجمله ناوچه هایی از ایران، هند و پاکستان شرکن می کنند و در مجموع چهار هزار پرسنل نظامی در آن شرکت خواهند کرد.

 

روز نیروی دریایی از سال ۱۹۳۹میلادی در دوره شوروی سابق برگزار می شود و بر اساس دستور رئیس جمهوری روسیه از سال ۲۰۰۶ ( ۱۳۸۵) آخرین یکشنبه ماه جولای هر سال روز نیروی دریایی روسیه است.

 

آخرین بار رژه گرامیداشت روز نیروی دریایی روسیه روز ۲۹ ماه جولای سال ۲۰۱۹ (۷ مرداد سال ۹۸) با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور و برخی مهمانان خارجی از جمله فرمانده نیروی دریایی ایران در سن پترزبورگ و برخی دیگر از بنادر روسیه برگزار شد.

 

در آن رژه دریایی در سن پترزبورگ، حدود ۴۰ ناو، ناوچه و زیردریایی اتمی و دیزلی از ناوگان های دریای بالتیک، و ناوگان شمال روسیه شرکت داشتند و ولادیمیر پوتین پیش از آغاز رژه  سخنرانی کرد.

 

پس از سخنان پوتین یک کشتی جنگی به نام پولتاوا که شبیه کشتی ساخته شده به دستور پتر کبیر امپراتور روسیه در سال ۱۷۱۲ بود، در رودخانه نوا که سن پترزبورگ را به دو قسمت تقسیم می کند به حرکت در آمد.

 

سپس ناو های موشک انداز سرپوخوف، میتیشی و ناوچه های آدمیرال کاسانتوف و گرمیاشی و ناو جنگی آدمیرال گورشکوف و ناو ضدزیردریایی سوروموسک و ناو ویژه هوابرد مینسک به حرکت درآمدند و پشت سر آن ناوهای دیگر و چندین زیردریایی ازجمله زیردریایی دیزلی کرونشتات حرکت کردند.

 

در ادامه رژه حدود ۴۰ جنگنده و بمب افکن سوخو و بمب افکن های دورپرواز توپولوف-۱۴۲ و هواپیماهای تجسسی دریایی ایل-۳۸  بالگردهای نیروی دریایی روسیه بر فراز محل برگزاری رژه دریایی، پرواز کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.