ایران؛ در بحث توسعه چابهار برنامه‌های خودش را دنبال کرده است/ باب مذاکره برای سرمایه گذاری در چابهار باز است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث سرمایه گذاری برای توسعه بندر چابهار در انحصار یک کشور نیست و هر کشوری که تقاضا داشته باشد، باب مذاکره باز بوده و حضور مجموعه‌های جدید، تهدیدی برای سرمایه‌گذاران فعلی نیست.

 به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درخصوص راهبردهای کلان و توسعه‌ای بندر چابهار، اظهار داشت: توافقنامه سه‌جانبه ایران-افغانستان- هندوستان موسوم به توافقنامه چابهار یک ظرفیت خوب است تا بتوانیم حجم قابل توجهی از کالا را باتوجه به تقاضایی که در این دو کشور وجود دارد،  انجام و عملیات ترانزیت شکل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بندر چابهار از منظر قابلیت پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ از نظر ساختارهای بندری و دریایی تجهیز شده است، به همین خاطر یکی از راهبردهای مهم این است که سهم قابل توجهی از کالاهای اساسی که در احجام بالا وارد کشور می‌شوند، به سمت چابهار سوق داده شوند.

وی افزود: از طرف دیگر با در نظر گرفتن عمده فعالیت‌های بندری ایران که از مسیر تنگه هرمز و در طول سواحل خلیج‌فارس انجام می‌گیرد، بندر چابهار مهمترین بندر کشور خارج از تنگه هرمز و در سواحل دریای عمان و اقیانوس هند است. بندری که یک جایگاه ویژه و منحصربه‌فرد برای کشور داشته و به همین خاطر ظرفیت ایجاد شده ۸.۵ میلیون تن در سال برای آن یک عدد قابل توجه است.

برنامه ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با این اوصاف در افزایش حجم سهم چابهار در صادرات و واردات کشور، به دست آوردن یک موقعیت ویژه در ترانزیت و کریدورهای ترانزیتی، این بندر جزو اولویت‌های اصلی است که رشد و توسعه آن در دستور کار قرار دارد. البته در این زمینه برنامه ویژه‌ای هم برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌های خارجی در تجهیز، توسعه و بهره‌برداری تدارک دیده شده است.

وی گفت: هند می خواهد محصولات صادراتی خود را به آسیای میانه و افغانستان برساند و بازارداشته باشد و از طرفی هم آنها می‌خواهند از طریق چابهار به دریای آزاد و هندوستان دسترسی داشته باشد و به همین خاطر این دو مسیر و محدوده، بازاری نیستند که همدیگر را تهدید کنند. هرکدام می‌توانند جاذبه خودشان را داشته باشد و بنابراین نمی‌توان گفت که در تقابل دو قدرت ایران سمت یک کشور را گرفته چرا که ما در حال انجام و پیاده کردن برنامه‌های خودمان هستیم.

تهدیدی برای سرمایه گذاران فعلی وجود ندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی محدوده بازار شما متفاوت است رقابت معنا نداشته و به نوعی شاهد همکاری، مشارکت و مبادله تجاری هستیم و می‌تواند زمینه‌هایی برای مبادله کالا بین چابهار و گوادر و دیگر بنادر پاکستان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که بحث کشتی های رو- رو مسافری بین کراچی و بندر چابهار برقرار شود و از طرف دیگر اگر چنانچه برای فازهای توسعه‌ای بندر چابهار هر کشوری تقاضا داشته باشد باب مذاکره باز بوده و تهدیدی برای سرمایه گذاران فعلی نیست که در انحصار آن‌ها باشیم؛ یعنی محدوده کاری سرمایه‌گذاران فعلی مشخص است و در خارج از محدوده کار به دیگر متقاضیان سپرده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بندر چابهار بخشی از صادرات و واردات کشور را تامین می‌کند که در حوزه ترانزیت با توسعه سایر شقوق حمل و نقل متصل به بندر نه تنها موجب رونق بلکه عمران و آبادانی مناطق جنوب شرق کشور خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر برای اتصال و همکاری بنادر جنوب کشور برای جابه‌جایی داخلی کالا (کاپوتاژ) که کم هزینه‌تر خواهد بود، گفت: ایده کاپوتاژ کالا یعنی جابه‌جایی کالای داخلی از طریق دریا یک ایده مهم و راهبردی است که در این زمینه تجربیات بسیار خوبی داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی افزود: به عنوان مثال کاپوتاژ غلات از بندر امام (ره) به چابهار یک صرفه‌جویی قابل توجه و مزایای زیست‌محیطی بالایی را برای کشور می‌تواند در پی داشته باشد.

تصویر اختصاصی سی نیوز

عکاس : شیرین خان میرزا

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.