انعکاس اظهارات روسای جمهور ایران و آمریکا در رسانه های جهان؛ رویارویی با مادر جنگ ها و یا مادر صلح ها؟

 

سی نیوز- اظهارات روز گذشته حسن روحانی در جمع دیپلمات های وزارت خارجه و روسای نمایندگی های خارج از کشور انعکاس ویژه ای در پایگاه های خبری غربی داشت. نقطه اوج این موج خبری آنجا بود که دونالد ترامپ پس از گذراندن تعطیلات آخر هفته خود در زمین های گلف به کاخ سفید بازگشت و به سخنان روحانی واکنش نشان داد.

بی بی سی با تیتر روحانی و ترامپ وارد مجادله و تهدیدهای عصبانی شدند به اظهارات هر دو رئیس جمهور پرداخت و در این موضوع را به تنش های اخیر میان دو کشور ارتباط داد. تنش هایی که پس از خروج آمریکا  از برجام و بازگردان تحریم ها علیه ایران آغاز شد.

گلوبال نیوز به این بخش از هشدارهای روحانی به ایالات متحده که درگیری با ایران می تواند مادر تمام جنگ ها باشد، تهدید روحانی را یک هشدار جدی برای آمریکا دانست که می تواند رنگ عملی به خود بگیرد.

گاردین اما بیشتر به مواضع ترامپ پرداخت. اظهاراتی که در ساعت 23 و 24 دقیقه از کاخ سفید توسط ترامپ توئیت شده بود و به نوعی واکنشی خشم آلود به سخنان روحانی تلقی می شد. گاردین اما در ادامه احتمال صلح و گفت وگو میان ایران و آمریکا را ممکن دانست و این را پیشنهادی از سوی روحانی مطرح کرد. پیشنهادی که روی دیگر آن البته می تواند جنگی باشد که مادر همه جنگ هاست.

یورونیوز به این بخش از اظهارات روحانی پرداخته که فشارهای اخیر آمریکا تلاشی بی ثمر برای خسته کردن و تحریک ملت بر ضد امنیت و منافع کشور است. این خبرگزاری همچنین تهدیدهای روحانی علیه آمریکا را منعکس کرده و عواقب آن را برای ترامپ برشمرده است. حسن روحانی پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی سفر خود به سوئیس تلویحا گفته بود که در صورت ایجاد مشکل برای فروش نفت ایران، این کشور نیز می‌تواند صادرات نفت منطقه را متوقف کند. یورونیوز از قول روحانی نوشته که تلاش آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران طی 12 سال گذشته با شکست مواجه بوده و باز هم شکست خواهد خورد.

بلومبرگ تیتر خود را از میان اظهارات ترامپ که توئیت کرده بود، هرگز آمریکا را تهدید نکن انتخاب کرده و گفته این سخنان واکنشی سریع به مواضع مقامات ایران بوده است. بلومبرگ در ادامه به تلاش های پمپئو برای متحد کردن اروپا علیه ایران اشاره کرده و آن را تهدید دیگری برای ایران دانسته است.

سی ان ان ابتدا هشدارهای روحانی را پوشش داده و سپس به اظهارات ترامپ در پاسخ به آن هشدارها پرداخته است. سی ان ان نیز امکان دست یابی به یک توافق میان این درگیری های لفظی را محتمل دانسته است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.