افزایش ۲ میلیون تنی ظرفیت بندر بوشهر و رونق تجارت در عصر پساتحریم

ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر تا پیش از آغاز به کار دولت و تدبیر امید هفت میلیون تن بود که با احداث یک پست اسکله ۳۰۰ متری در مجتمع بندری نگین به ۹ میلیون تن افزایش یافت؛ این رشد در کنار ظرفیتی که سال آینده عملیاتی می‏‌شود در پسا تحریم بیشتر خود را نشان خواهد داد.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا، سال ۹۹ گرچه شاه‎ بیت آن تحریم‎های ظالمانه‌ای بود که در چندین مقطع خط تامین کالاهای اساسی را نشانه گرفت اما با این وجود در بندر بوشهر جلوه‎ای از شعار “ما می‌توانیم” محقق شد طوریکه با بهره‎ گیری ظرفیت ‎های داخلی چندین پروژه مهم و حساس بندری و دریایی در مرکز این استان اجرایی شد.

استان بوشهر سابقه دیرینه در عرصه تجارت و دریانوردی دارد ولی مشکل عمق کم کانال ورودی این بندر در یک دهه اخیر و ایجاد مشکل برای تردد شناورهای با تناژ بالا باعث شد تا در مقطعی این بندر نتواند آن طور که باید تحرک و پویایی خود را به منصه ظهور بگذارد.

این وضعیت باعث شد تا بندر بوشهر که در دهه‌های گذشته دروازه ورود کالاهای اساسی نظیر برنج و شکر و دیگر اقلام به کشور بود، جایگاه خود را از دست بدهد و کشتی‌های با تناژ بالا به ناچار برای تخلیه بارهای خود به بنادر دیگر کشور روی آورند.

به همین دلیل بندر بوشهر از رونق گذشته خود افتاد و باعث شد تا شمار زیادی از فعالان بازرگانی و اقتصادی بوشهر به دیگر بنادر جنوب کشور که از برخی معافیت‌ها و امتیازهایی در زمینه گمرکی و بندری برخوردار بودند، کوچ کنند و بیکاری شمار زیادی از شاغلان در امور بندری و ترخیص کالا در بندر بوشهر را دامن زد.

 

این شرایط سخت باعث شد تا فعالان اقتصادی در بخش بندر و بازرگانی بوشهر از دولت تدبیر و امید استمداد کنند تا با اجرای طرح‌های زیر ساختی گره از مشکل چندین ساله این کهن بندر بگشاید  و دوباره بوشهر را به جایگاه گذشته خود در تخلیه و بارگیری کالا و صادرات و واردات بازگرداند.

دولت نیز هر چند در این شرایط حساس عمده تلاش خود بر توسعه زیرساخت‌‎ها بندری در سواحل دریای عمان متمرکز کرده بود اما بندر بوشهر را نیز فراموش نکرد و اجرای پروژه‌هایی مهم را برای رونق بخشی به این بندر مهم در دستور کار قرار داد.

در همین راستا برای توسعه بندر بوشهر که افزون بر عمق کم کانال ورودی ، فضای مناسب برای بارانداز نیز نداشت مسوولان را برآن داشت تا به قول معروف با یک تیر دو نشان بزنند یعنی از گل و لای لایروبری کانال این بندر برای ایجاد فضای بارانداز نیز استفاده کردند که محصول این تدبیر ایجاد مجتمع بندری نگین بوشهر شد که با اجرا کامل طرح‎های توسعه ‏ای در این مجتمع  ظرفیت تخلیه و بارگیری استان بوشهر به ۱۵ میلیون تن افزایش می‎ یابد.

براساس وعده مسوولان فاز نخست طرح توسعه بندری نگین در نیمه نخست سال آینده به بهره‏‌برداری می‌‏رسد.

 

دمیدن جان تازه در کالبد بندر بوشهر

 

در این ارتباط در گام نخست پروژه لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر در مجموع با ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در مدت ۲۰ ماه اجرا  و با بهره‌برداری از آن زیرساخت مناسب برای تردد کشتی‌‎های ۳۰ هزارتنی فراهم شد که با تحقق این مهم جان تازه‌‎ای در کالبد بندر بوشهر دمیده شد.

همزمان با تحقق پروژه لایروبی، بوشهر برای تامین کالاهای اساسی در کانون توجه قرار گرفت تا پروژه‏‌ای زیرساختی، این بندر قدیمی را در کوران تحریم‌‎های ظالمانه دشمنان یک بار دیگر به دروازه تامین کالاها و مایحتاج اساسی کشور تبدیل کند. طوریکه براساس اعلام معاون امور دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در بازه زمانی ۱۱ ماه سال جاری بیش ۴۰ میلیون تن کالا در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شده‌ استکه سهم بندر مرکز استان از این رقم چشمگیر است.

محمد شکیبی نسب اضافه کرد: از این میزان تخلیه و بارگیری حدود ۷۵ درصد آن مواد نفتی و مابقی آن نیز مواد غیرنفتی بوده است. از این میزان کالای تخلیه شده بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن غیرنفتی و ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مواد نفتی بوده است.

وی گفت: در مدت ۱۱ ماهه امسال  بیش از ۲۰۰ هزار کانتینر در بنادر استان بوشهر تخلیه و بارگیری شده‌است.

شکیبی نصب براین باور است که بنادر بوشهر به دلیل داشتن اسکله، انبارهای متعدد و کوتاه‌ترین فاصله تا مراکز تولید در استان‌های فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد برای سرمایه گذاری و صادرات یک ظرفیت مناسب به شمار می‌روند.

 

افتتاح پایانه کانتینری در مجتمع بندری نگین

 

پایانه کانتینری جزیره نگین بوشهر به عنوان بزرگترین پایانه کانتینری با ظرفیت تخلیه و بارگیری  ۵۰ هزار تن محصولات تجاری کانتینری با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال ۹۸  افتتاح و بهره ‎برداری شد.

با افتتاح این پروژه بود که ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر به ۹ میلیون افزایش پیدا کرد.

 

 

 

شرایط تردد و پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم شد

 

در شهریور امسال نیز همزمان با هفته دولت طرح لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر  افتتاح شد تا زمینه تردد و پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در این بندر فراهم شود.

پروژه لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر در مجموع با یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ظرف مدت ۲۰ ماه اجرا شده ‌است.

حجم کل لایروبی انجام شده در این پروژه پنج میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب برآورد شده ‌است.

با حجم لایروبی ۳۸۷ هزار و ۳۳۶ مترمکعب اکنون طول حوضچه چرخش بندر بوشهر به ۶۶۶ متر و عرض متوسط ۳۳۰ متر رسیده‌است.

کانال خارجی بندر بوشهر نیز در زمان حاضر با طول ۱۰ هزار و ۳۰ متر و عرض ۱۵۰ متر با حجم لایروبی پنج میلیون ۴۲ هزار و ۱۴۶ مترمکعب و با تراز نهایی منفی ۱۰.۸ متر است.

محدوده پای اسکله مسافری نیز به طول ۳۰۰ متر و عرض متوسط ۱۰۰ متر با حجم اولیه ۸۴ هزار و ۴۱۷ مترمکعب با تراز نهایی منفی ۷.۵ متر است.

 

نیلگونی بیشتر آب‎های خلیج فارس با بکارگیری شناور ویژه پاک‎سازی آلودگی

 

اما این دستاوردها پایان توسعه بندری بوشهر نبود چراکه در آستانه بهار طبیعت همزمان با حضور سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اقدامی سترگ نیز در راستای نیلگونی بیشتر خلیج فارس رقم خورد و آن هم به آب ‎اندازی شناور  “دریاپاک۱” ویژه پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی بودد که با اعتبار۲۱ میلیون یورو به ارزش (۶ هزار و ۴۶۸ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال) ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: شناور دریاپاک١ با طول ۵۵.۵، آبخور چهار  و عرض ۱۳ متر مجهز به سیستم رانش دیزل الکترونیک است که قادر است با سرعت ۱۶ گره دریایی برای عملیات‌های ساحلی و فراساحلی خلیج فارس در زمینه پاک‌سازی و مقابله با آلودگی نفتی در دریا فعالیت کند.

سیاوش ارجمندزاده ‎افزاید: این کشتی به عنوان شناور ویژه مقابله با آلودگی نفتی دارای سیستم جمع آوری، جداسازی، ذخیره و حمل مواد نفتی ریخته شده در دریا است.

استان بوشهر بیشترین میدان‏‌های نفتی را در بین سواحل کشور دارا است و در شرایط طبیعی روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه میدان‌‏های واقع در آب‏‌های این استان تولید می شود و به طور متناوب نیز آلودگی‏‌هایی در این محدوده دریایی ایجاد می‏‌شود که چنین وضعیتی اهیمت وجود شناور ویژه پاک‎سازی آلودگی دریایی را دوچندان کرده است.

 

بنادر نوار ساحلی جنوب و شمال کشور توسعه می‏‌یابد

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: این سازمان در حال اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بنادر در طول نوار ساحلی جنوب و شمال کشور است.

به گفته محمد راستاد مهمترین پروژه بندر بوشهر تاسیسات زیربنایی جزیره نگین به عنوان فاز توسعه‌ای بندر به شمار می‌رود و با توجه به اینکه لایروبی این بندر به تازگی انجام شده انتظار می‌رود با توسعه‌ای که در جزیره نگین اتفاق می‌افتد تحولی جدید و مهم در توسعه و رشد میزان فعالیت بندر بوشهر رخ دهد.

 

ظرفیت بوشهر برای ورود کشتی‌های ۳۰ هزار تنی بکارگیری شود

 

استاندار بوشهر نیز عقیده دارد با  توجه به ظرفیت ایجاد شده در بوشهرباید ورود و پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: این بندر از لحاظ زیرساختی شرایط بسیار خوبی برای ورود کشتی‎‌های ۳۰ هزارتنی دارد که باید برای رونق آن از ظرفیت ایجاد شده به نحو مطلوبی استفاده شود.

 

ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور ۱۰۰ میلیون افزایش یافت

 

وزیر راه و شهرسازی که نیز نیمه دوم اسفند ماه به بوشهر سفر کردد گفت: در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور ۱۸۰ میلیون تن بود که امروز این رقم با ۱۰۰ میلیون تن افزایش به ۲۸۰ میلیون تن رسیده است.

محمد اسلامی افزود: بررسی عملکرد ۱۱ ماه سال جاری نشان می‌دهد صادرات کشور ۷ درصد افزایش یافته است برهمین اساس توسعه صادرات در دستور کار قرار دارد و پیش بینی می‌شود روند افرایشی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور در بندر بوشهر اتفاق افتاده ‌است، ادامه داد: باتوجه به اجرای پروژه‌های مختلف در استان بوشهر از جمله چند پست اسکله، لایروبی بندر، افزایش تناژ کشتی و پذیرش شناورهای گوناگون باعث شده بندر بوشهر نیز جایگاه خوبی در صادرات و واردات و بخش دریانوردی کشور داشته باشد

 

افزایش ۱۵ درصدی صادرات استان بوشهر در سایه زیرساخت‎های احداث شده

اسلامی یادآورشد: این افزایش ظرفیت موجب افزایش صادرات در استان بوشهر شده‌است به نحوی که در ۱۱ ماه امسال میزان صادرات این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد .

وی گفت: استفاده از ظرفیت داخلی شرکت‌های کشتی سازی بوشهر در دستور کار قرار گرفته و قراردادهای جدیدی به آنها سفارش شده ‌است تا در تامین شناورهای بنادر کشور سفارش کار داشته باشند و با فعالیت‌های دریایی نقش و عملکرد این بخش ارتقا یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.