افزایش صادرات ایران به چین و کنیا

 

رایزن بازرگانی ایران در کنیا از افزایش صادرات به کنیا در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه در سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از روابط‌ عمومي سازمان توسعه تجارت ايران؛ مرتضي ديلان، با اعلام اين خبر افزود: صادرات به  کنيا در9  ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 5/249 درصدي را نشان مي دهد.

وي اظهار داشت: صادرات کشورمان به کنيا از 33 ميليون دلار در 9 ماهه سال 95، به رقم 115 ميليون دلار در 9 ماهه سال 96 رسيده که نشان دهند افزايش 82 ميليون دلاري است.

رايزن بازرگاني ايران در کنيا گفت: عمده ترين اقلام صادراتي کشورمان به کنيا شامل پروپان مايع، بوتان مايع، مواد شيميايي، پارافين، مخلوط‌هاي قيري، عسل، کف‌پوش‌ها، چاي سياه، شيشه، نوشيدني‌ها، مواد شيرين‌کننده، محصولات کشاورزي، ويفرها، نان و خميرهاي غذايي بوده است.

همچنین نائب رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين نیز از افزایش صادرات انواع کالا به این کشور آسیایی خبر داد.

حریری گفت: سه کارخانه معتبر شکلات سازي ايران در حال دائر کردن نمايندگي هاي خود در چين هستند که نشان از تقويت حضور صادرکنندگان ايراني در بازارهاي چين دارد.

مجيد رضا حريري در حاشيه سومين همايش فرصت هاي بازرگاني و سرمايه گذاري ايران و چين با بيان اينکه همه نوع فرصت براي حضور در بازار چين وجود دارد افزود: فقط کافي است به جاي خريد از چين به فکر فروش به اين کشور باشيم.

وي اضافه کرد: سال آينده بزرگترين نمايشگاه واردات به چين برگزار مي شود ضمن اينکه بر اساس برنامه توسعه هجدهم اين کشور، سياست دولت چين بر رشد دوبرابري واردات در مقايسه با نرخ رشد صادرات قرار گرفته از اين رو فعالان اقتصادي ايراني بايد فرصت اين سياست دولت چين را براي افزايش صادرات به اين کشور مغتنم بشمرند.

حريري ادامه داد: نهم اسفند آينده پاويون ملي ايران در منطقه آزاد شانگهاي افتتاح مي شود که زمينه مناسبي براي ارائه محصولات ايراني شامل محصولات معدني، پتروشيمي، فرش، صنايع دستي و محصولات سلولزي در فضايي به مساحت 2 هزار متر مربع است ضمن اينکه استفاده از اين فضاهاي نمايشگاهي براي بازرگانان ايراني تقريبا رايگان است.

وي گفت: براي بسياري جالب است که ما از ايران محصولات سلولزي مانند دستمال کاغذي و محصولات بهداشتي به چين صادر مي کنيم.

حريري با بيان اينکه در حوزه سرمايه گذاري مستقيم، تامين مالي طرح ها و به ويژه در حوزه صادرات غيرنفتي به چين هدفگذاري کرديم افزود: سال 2007 که همايش فرصت هاي صادراتي به چين را برگزار کرديم عده اي مدعي بودند نمي شود به چين کالا فروخت در حاليکه امروز چين نخستين مقصد صادرات کالاهاي غيرنفتي ماست و مقصد دوم صادراتي ما با فاصله زياد از چين قرار دارد.

نائب رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين گفت: در سفر رئيس جمهور چين به ايران قراردادي ميان دو کشور امضا شد که در مدت 10 سال از 2015 تا 2025، مجموع مبادلات دو کشور به 600 ميليارد دلار برسد يعني بايد سالي 60 ميليارد دلار مبادله داشته باشيم که اين هدفگذاري دو کشور از سوي مسئولان و بخش خصوصي دو کشور در حال پيگيري و اجراست.

حريري با بيان اينکه چيني ها رديف اعتباري 20 ميليارد دلاري براي سرمايه گذاري در طرح هاي ايراني اختصاص داده اند افزود: در سرمايه گذاري مستقيم در ايران نيز در مقايسه با ساير کشورها، چيني ها رتبه نخست را دارند اما همچنان توقع ما در سرمايه گذاري هاي مستقيم طرف هاي تجاري خارجي در ايران برآورده نشده و علت اصلي آن هم به فضاي کسب و کار ما برمي گردد که جذابيت لازم را براي جذب سرمايه هاي خارجي ايجاد نکرده است.

وي با بيان اينکه هدف ما تعريف و تبيين فرصت هاي واقعي سرمايه گذاري در ايران است اضافه کرد: در حوزه صنايع، سنگين، متوسط و سبک، معدن و خدمات امکان سرمايه گذاري مستيم در کشور فراهم است.

حريري گفت: چين بزرگترين خريدار نفت ايران است، بيش از 23 درصد نفت خام ما توسط چين خريداري مي شود و بيش از 25 درصد از صادرات غيرنفتي ما به چين صادر مي شود که نشان مي دهد بازار هدف چين براي ما مهم است و هر روز هم در حال گسترش اين بازار هستيم.

وي افزود: سال 2000 که اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين تاسيس شد حجم مبادلات اقتصادي ايران و چين کمتر از 2 ميليارد دلار بود در حالي که امروز اين ميزان از 37 ميليارد دلار عبور کرده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.