افتتاح بخش اول فاز 3 بندرشهید رجایی تا 2 ماه آینده

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از بنادر از جمله چابهار، فاز 3 شهید رجایی و جزیره نگین بوشهر از طرح‌های توسعه‌ای خود عقب هستند، گفت: در طرح‌های توسعه‌ای بنادر هنوز هیچ عقب‌ماندگی احساس نشده است.

محمدرضا اله‌یار در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز در این ارتباط با اشاره به  بندر چابهار، گفت: فاز یک بندر چابهار 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش عمده کار از جمله اسکله انجام شده است و 15.5 میلیون متر مکعب لایروبی انجام و لایروبی یک میلیون متر مکعب باقی مانده است.

اله‌یار درباره حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در بندر چابهار، گفت: قرارگاه خاتم همچنان در بندر چابهار حضور دارد و حدود 300 نفر از نیروهای قرارگاه خاتم در این بندر مشغول به‌کار هستند.

تکمیل فاز یک بندر چابهار توسط قرارگاه خاتم

 عضو هیات عامل سازمان بنادرو دریانوردی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 16 درصد باقیمانده از فاز یک طرح توسعه، توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا تکمیل می‌شود، گفت: کلیه پروژه‌های سازمان بنادر از طریق مناقصه و مزایده واگذار و همه قراردادها بر اساس قوانین و مقررات تنظیم می‌شود.

اله‌یار درباره ورود تجهیزات به بندر چابهار، گفت: بخش زیادی از تجهیزات و ماشین‌آلات فاز یک طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار شامل چندین دستگاه جرثقیل‌های موبایلی ساحلی، تجهیزات مربوط به جابه‌جایی کانتینر در محوطه بندری وارد چابهار شده است.

افتتاح فاز 1 طرح توسعه بندر چابهار تا پایان سال

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه سعی بر این است که فاز یک طرح توسعه بندر چابهار تا پایان امسال افتتاح شود، درباره حضور هندی‌ها در این بندر گفت: برخلاف تصور، هندی‌ها با جدیت پیگیر سرمایه‌گذاری در بند چابهار هستند و برای 8 ردیف تامین تجهیزات، مناقصه برگزار کردند.

وی تصریح کرد: دلیل کندی روند برگزار مناقصات هندی‌ها از یک سو پروسه‌های قانونی این کشور و از سوی دیگر وسواس و حساسیت‌های ما برای ورود تجهیزات با کیفیت و همچنین حضور کارشناسان ایرانی برای ارزیابی شرکت‌ها است، تا جاییکه در بعضی موارد، حساسیت‌ها ما منجر به تجدید مناقصه هم شده است.

پیشرفت 90 درصدی فاز 2 طرح توسعه بندر شهید رجایی

اله‌یار با اشاره به فاز 3 بندر شهید رجایی، گفت: حوضچه شماره 3 بندر شهید رجایی شامل 3 فاز است که فاز یک به اتمام رسیده و فاز 2 بیش از 90 درصد پیشرفت داشته، و عملیات اجرایی فاز 3 که شامل دو بخش است در حال اجراست.

وی افزود: فاز 2 و بخش نخست فاز 3 طرح توسعه بندر شهید رجایی تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که شامل 285 متر اسکله است، به این ترتیب یال شمالی حوضچه 3 بندر شهید رجایی با آبخور 15.5 متر آماده خواهد شد.

این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی تا دو هفته آینده، مناقصه فاز 3 بندر شهید رجایی به طول یک هزار و 400 متر برای کشتی‌های 18 هزار و 400 TEU با آبخور 17.5 متر، برگزار می‌شود.

ورود 12 دستگاه گنتری‌کرین به بندر شهید رجایی تا مرداد 97

او با بیان اینکه تا مرداد سال آینده همه 12 دستگاه گنتری‌کرین وارد بندر شهید رجایی می‌شود، گفت: تا پایان امسال 7 دستگاه ترانس‌تینر ساخت داخل و 2 دستگاه مکنده غلات تحویل سازمان بنادر می‌شود، ضمن اینکه سال گذشته 2 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی 140 تنی، 3 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی 80 تنی، و 3 دستگاه جرثقیل موبایل محوطه‌ای 50 تنی وارد بنادر جنوب شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به مشکلات مبادلات بانکی گفت: اگرچه موانع نقل و انتقالات مالی همچنان وجود دارد، اما با توجه به اینکه قراردادهای خارجی ما منجر به بازگشایی ال‌سی شده، تاکنون مشکلی در پرداخت‌ها‌ و ارسال وجوه نداشته‌ایم.

آخرین وضعیت طرح توسعه جزیره نگین

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره جزیره نگین، گفت: بخشی از اقدامات سازمان بنادر شامل ایجاد تاسیسات زیربنایی، پل و جاده دسترسی، و لایروبی کانال است که با توجه به میزان پیشرفت سرمایه‌گذار، ما در این زمینه عقب نیستیم.

وی اظهار کرد: طرح مربوط به لایروبی کانال بوشهر و مجتمع بندری نگین تهیه و در دستور کار هیات عامل قرار دارد که پس از تامین مالی، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

اله‌یار، درباره ورود تجهیزات بندری به کشور، گفت: سال گذشته قراردادی به ارزش بیش از 104 میلیون یورو با شرکت Liebherr ایرلند و با مشارکت فنی شرکت هپکو ایران به منظور طراحی، ساخت و خرید 12 دستگاه گنتری‌کرین برای بندر شهید رجایی منعقد شد و تاکنون بخش اول و دوم تجهیزات وارد بندر شهید رجایی شده است.

وی تصریح کرد: بخش سوم تجهیزات در حال بارگیری است و به‌زودی سومین کشتی حامل تجهیزات در بندر شهید رجایی پهلو می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.