اعلام آمادگی بخش‎خصوصی برای احداث کشتی‎سازی در رودسر

 

مدیرعامل یک شرکت شناورسازی می‎گوید که به دنبال اخذ مجوز و ساخت کشتی در رودسر گیلان است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از مارین تایمز، مدیرعامل شرکت شناورسازی شمال در توضیح دشواری شناورسازان برای دریافت تسهیلات کمیته وجوه اداره شده گفت: در راستای اجرای قراردادی که سال گذشته برای ساخت 5 فروند شناور با بخش خصوصی منعقد کرده بودیم هنوز به دنبال دریافت تسهیلات از کمیته وجوه اداره شده هستیم زیرا  هنوز راه به جایی نبرده‎ایم.

محمود همراه در این خصوص اظهار کرد: امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است، راه صنایع دریایی برای دریافت تسهیلات هموارتر شود و پروسه زمانی مورد نیاز برای دریافت تسهیلات کمیته کاهش یابد زیرا اکنون موانع پیشروی متقاضیان به اندازه‎ای متعدد و گسترده است که طاقت و صبر آنها را از بین می‎برد و کار را به جایی می‎رساند که عطای دریافت تسهیلات را به لقای آن می‎بخشیم.

مدیرعامل شرکت شناورسازی شمال درباره استفاده از تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی خاطرنشان کرد: برای بهره‌مندی از تسهیلات این صندوق نیز اقداماتی انجام داده‎ایم اما متاسفانه در این راه نیز سنگ‌اندازی‎هایی از نوع میزان وثیقه، وثیقه در شهر و…می‎شود که رعایت آنها برای شرکت‎هایی همچون ما که در بیرون از شهر هستیم، دشوار است.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نیز شرکت شناورسازی شمال ساخت یک شناور برای نصب پاراسل را در دست دارد که برای نخستین بار در ایران ساخته می‎شود.

همراه با بیان اینکه یکی از برنامه‎های آینده این شرکت ورود به حوزه ساخت جت اسکی است، گفت: برای آغاز مرحله ساخت جت‌اسکی نیز از کمیته وجوه اداره شده استان گیلان درخواست وام داشته‎ایم که هنوز جوابی از آنها دریافت نکرده‌ایم به همین دلیل این طرح را به کمیته وجوه اداره شده سازمان در تهران ارسال خواهیم کرد و از آنها درخواست همکاری داریم.

وی تصریح کرد: البته صندوق توسعه صنایع دریایی اعلام کرده است که اگر ما بتوانیم جت اسکی بسازیم بدون واسطه مشتری‎های این کالا را به ما معرفی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شناورسازی شمال تاکید کرد: اگر بتوانیم در ساخت شناور مخصوص نصب پاراسل و همچنین جت اسکی با نمونه‎های دیگر رقابت کنیم می‎توانیم این کار را برای مشتریان خود در استان‎های دیگر و در گام بعدی برای خارج از کشور نیز بسازیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نگاه‎های ما همیشه به توان شرکت‎های خارجی و همکاری با آنها بوده است، اظهار کرد: پس از برجام توانستیم مذاکرات خود را با خارجی‌ها از سر گیریم به گونه‌ای که به منظور انعقاد پروژه‌های مشارکتی و خرید CKD تا کنون با روسیه، چین و به صورت مستقیم با یاماهای ژاپن مذاکره کردیم اما هنوز هیچ کدام از این مذاکرات منجر به قرارداد و یا تفاهم‌نامه نشده است.

همراه افزود: متاسفانه خرید CKD به دلیل تعرفه سنگین گمرکی برای ما هزینه‌بر و گران می‎شود به همین دلیل از دولت درخواست داریم که در این زمینه تخفیفاتی را برای صنایع دریایی درنظر گیرد که اندکی از بار تعرفه واردات CKD را از دوش ما بردارد.

وی با بیان اینکه با سازمان منطقه آزاد انزلی برای فعالیت در این منطقه مذاکره کردیم، گفت: متاسفانه پس از این گفت و گو سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد که راه‎اندازی کشتی‌سازی در برنامه‎های این منطقه وجود ندارد به همین خاطر ما به دنبال دریافت مجوز و ساخت سایت کشتی‎سازی در “رودسر” هستیم .

به گفته مدیرعامل شرکت شناورسازی شمال؛  اداره مسکن و شهرسازی استعلام‌هایی را از منابع شرکت کردند که پس از بررسی ها قرار است به فرمانداری و بخشداری رودسر تحویل داده شود تا آنها هم استعلام ها و بررسی‌های خود را انجام دهند.

وی یادآور شد: این مراحل اداری به اندازه‎ای طولانی و زمانبر می‎شود و به تلاش مداوم نیاز دارد که گاهی به دلیل خستگی، آن را رها می‎کنیم و به دنبال آن نمی‌‎رویم.

همراه درباره موضوع ورود کاتاماران‌ها به دریای خزر گفت: از آنجایی که ما در حوزه ساخت کاتاماران‎ها فعالیت می‎کنیم از لحاظ فنی و توان نیروی انسانی آمادگی داریم در صورت تصمیم دولت برای ورود کاتاماران‎ها به خزر کار ساخت آنها را بر عهده بگیریم.

وی افزود: البته کاتاماران شناوری است که در دریای خزر فقط توان تردد بین بنادر داخلی را در استان‎های مختلف دارد اما از آنجایی که همه این بنادر اسکله مسافری ندارند باید بتوان به نوعی تغییراتی در این شناور به وجود آورد.

همراه تصریح کرد: در همین زمینه کاتامارانی که ما در قرارداد خود با بخش خصوصی طراحی کردیم قادر بود به خشکی آید و مسافر را سوار کرده و وارد دریا شود بدین صورت دیگر نیازی به ساخت اسکله مخصوص مسافر در بنادر شمالی نیست به گونه‎ای که چرخی در زیر این شناور تعبیه می‎شود که این کشور شناور را در خشکی حرکت می‎دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.