استفاده از فناوری جدید سپر باد در کشتی ها کانتینری

شركت كشتيراني ميتسويي او.اس.كا لاينز (MOL ) ، آزمايش عملي يك سپر باد كاهنده مقاومت در برابر باد را به پايان رساند و اعلام نمود كه اين وسيله ميزان انتشار گاز دي اكسيد كربن را نيز به‌طور متوسط تا 2 درصد كاهش مي‌دهد.

این وسیله که با همکاری MOL ساخته شده است بر روی سینه کشتی کانتینر بر MOL نصب شد تا در هنگام سفر با سرعت 17 گره دریائی در مسیرهای آسیا- ساحل شرقی آمریکای شمالی مورد آزمایش دو کشتی همسان که یکی به سپر باد مجهز بود و دیگری فاقد این وسیله بود مقایشه شدند .

در كشتي‌هاي كانتينربر بزرگ امروزي، ارتفاع پشته كانتينرهاي روي عرشه افزايش يافته است و به همين دليل، مقاومت در برابر باد نيز بيش‌تر شده است. MOL به اين نتيجه رسيد كه اين مساله بايد به روشي مقرون به صرفه مورد رسيدگي قرار بگيرد. توسعه اين وسيله با بررسي شكل آيروديناميكي سينه كشتي از طريق انجام آزمايش تونل باد، آغاز شد.

اين بررسي‌ها به اتخاذ يك طرح نعل اسبي منجر شد كه رديف جلويي پشته كانتينرها را محصور مي‌نمايد تا در حين كاهش وزن واحد اصلي، ميزان مقاومت در برابر باد را نيز به حداقل مقدار ممكن كاهش دهد.  استحكام و مقاومت اين سپر باد جديد از قوانين كلاس ان.كا در ارتباط با فشار ضربه موج پيروي مي‌كند. علاوه بر اين، با اريب چيدن كانتينرها در امتداد دو پهلوي كشتي در پشت سپر باد، مقاومت طرفين كشتي در برابر هوا نيز كم مي‌شود و در نتيجه از مقاومت در برابر باد نيز بيش‌تر كاسته مي‌شود.

تلاشهای MOL برای اثبات قابلیت سفر دریائی در این سپر باد ادامه دارد .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.