آمادگی قرقیزستان برای انتقال کالا از طریق بندر چابهار

 

سفیر قرقیزستان در تهران اظهار کرد: قرقیزستان آماده انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی این کشور از طریق بندر چابهار است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، “آواز بیک عبدالرزاق اف” در نشست با مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان که عصر یکشنبه ۶ مردادماه با حضور سرکنسول قرقیزستان با موضوع تشریح پتانسیل‌های اقتصادی و تخفیف‌های بندر چابهار در سفارت این کشور در تهران برگزار شد با ابراز تمایل نسبت به انتقال کالا از طریق بندر چابهار گفت: درصورتی‌که بندر چابهار آماده ارائه تخفیف‌ها و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد، تجار این کشور آماده جابه‌جایی کالاهای صادراتی و وارداتی قرقیزستان و کشورهای همسایه از طریق این بندر هستند.

وی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی قرقیزستان به کشورهای عربی اضافه کرد: برای انتقال این نوع کالاها کوتاهی مسیر و زمان ضروری و از اولویت‌هاست، درصورتی‌که این امکان در بندر چابهار فراهم باشد می‌توان برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی از ظرفیت‌های این بندر بهره برد.

سفیر قرقیزستان بابیان این‌که گوشت و مواد پروتئینی از دیگر کالاهای صادراتی قرقیزستان به سایر کشورهاست تصریح کرد: یکی از نیازهای ضروری برای جابه‌جایی این نوع کالا وجود زیرساخت‌های لازم شامل کانتینرهای یخچالی است، در صورت مهیا بودن این امکان در بندر چابهار، آماده جابه‌جایی گوشت و مواد پروتئینی نیز از طریق این بندر هستیم.

عبدالرزاق اف اظهار کرد: تیم اقتصادی قرقیزستان به‌زودی برای بازدید از زیرساخت‌ها و تجهیزات بندر چابهار، محاسبه هزینه‌های جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی از طریق این بندر و مقایسه آن با سایر بنادر و همچنین بررسی میزان تخفیف‌های قابل ارائه به سرمایه‌گذاران قرقیزستان به بندر چابهار سفر می‌کند.

به گفته وی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه ریل یکی از اولویت‌های قرقیزستان برای انتقال کالاهای وارداتی و صادراتی این کشور از طریق بندر چابهار است.

سفیر قرقیزستان در تهران، تسریع و تسهیل در صدور روادید بدون دعوت‌نامه و صدور ویزا به‌صورت الکترونیکی را یکی از اقدام‌های این کشور برای توسعه تعامل با ایران اعلام کرد.

آمادگی بندر چابهار برای واگذاری دفتر به بخش خصوصی قرقیزستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به مزایا و قابلیت‌های بندر چابهار گفت: این بندر بهینه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر برای ترانزیت به کشورهای CIS و دسترسی این کشورها به آب‌های آزاد است.

بهروز آقایی از بندر چابهار به‌عنوان بندری بدون محدودیت در پذیرش بار و کشتی یادکرد و افزود: با توجه به بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، افزایش ظرفیت عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک مدرن، این بندر قابلیت پذیرش، تخلیه و بارگیری همزمان کشتی‌های کانتینر و فله را دارد.

وی ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار را ۸،۵ میلیون تن اعلام و اضافه کرد: ۳۰ دستگاه استراتژیک به تجهیزات این بندر اضافه‌شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به قابلیت بندر چابهار در پهلو دهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور اظهار کرد: تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای این بندر مصوب شده است که به خطوط کشتی‌رانی، صاحبان کالا و متقاضیان سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد.

آقایی بابیان این‌که هیچ محدودیتی در خصوص پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی در بندر چابهار وجود ندارد اظهار کرد: بسته پیشنهادی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی جهت همکاری در توسعه بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور شامل موارد زیادی است.

وی با تأکید بر این‌که بندر چابهار کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی به آب‌های آزاد است اضافه کرد: با توجه به رغبت قرقیزستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، آماده واگذاری دفتر به بخش خصوصی این کشور جهت بازاریابی و انتقال کالاهای کشورهای حوزه CIS از طریق این بندر هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.