آغاز به کار رسمی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

 

با تکمیل کلیه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از امروز (۹شهریور ۱۴۰۰) به شکل رسمی فعال شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا کریم رسولی، مدیرکل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا در آیین آغاز فعالیت گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اظهار کرد: از این پس، جذب سرمایه گذارهای داخلی و خارجی از مهمترین اهداف منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا می باشد.

وی با بیان اینکه گمرک مستقر در مجتمع بندری آستارا از امروز به شکل رسمی تحت عنوان گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر فعالیت خواهد کرد، ادامه داد: هم اکنون همه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز گمرک در این منطقه مستقر است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد زیرساخت‌ها در گذشته برای ایجاد این منطقه مهیا شده بود، افزود: با پیگیری های مستمر “دکترغلامرضا مرحبا” نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان و ارتباطات ملی و استانی در این زمینه، دستور آغاز بکار این گمرک در ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ به شکل آزمایشی صادر شد.

وی اضافه کرد: طی چند ماه گذشته، چارت پیشنهادی طراحی و از مسئولان سازمان امور استخدامی کشور برای بررسی‌های بیشتر دعوت به عمل آمد که در همین راستا ۱۰ پست جدید به پست گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر اضافه شد.

مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا در ادامه با تاکید بر اینکه از امروز اظهارنامه های گمرکی برای صادرات، واردات و ترانزیت با کد اختصاصی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر صادر خواهد شد، تصریح کرد: از این تاریخ دیگر نیازی به رفت و آمد به ساختمان اداره کل گمرک نیست.

وی با اشاره به اینکه گمرکات عادی از ترانزیت خارجی کالا از مرز به مرز محروم هستند، توضیح داد: این نوع ترانزیت در منطقه ویژه آستارا فعال شد.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه گذار از مهمترین اهداف تشکیل مناطق ویژه است، خاطرنشان کرد: شرکت های تولیدی که قصد صادرات دارند، می توانند ماشین آلات خود را از این منطقه وارد و فعالیت‌های کارگاهی و کارخانه ای را در این منطقه راه اندازی کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، یادآور شد: گمرک آستارا با ۱۶۰ پرسنل در حوزه های زمینی، دریایی و ریلی فعالیت می کند و ساختار نیروی انسانی موجود، کفاف حجم عظیم کار در این گمرکات را ندارد.

در آیین فعال شدن گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، “یونس رنجکش” مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان، “ابوالقاسم یوسفی نژاد” ناظر گمرکات استان گیلان، “حمیدرضا آبایی” مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان و دیگر مسئولان استانی و محلی حضور داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.