آخوندی در همایش هماهنگی ارگان های دریایی عنوان کرد؛ تجاری سازی و رقابت پذیری، دو اصل بنیادین خصوصی سازی

 

وزیر راه و شهرسازی در همایش هماهنگی ارگان های دریایی، مبحث خصوصی سازی را در صنایع دریایی مسئله ای مهم دانست و گفت:« خصوصی سازی واقعی تنها با رعایت دو اصل مهم تجاری سازی و رقابت پذیری به سرانجام می رسد.»

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، عباس آخوندی که در مراسم افتتاحیه بیست وپنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی حضور یافته بود، مبحث خصوصی سازی را در کشور از جمله موضوعات تعریف نشده خواند و تصریح کرد:« وقتی ما از خصوصی سازی می گوییم، شاید در نگاه اول همه چیز کاملا شفاف به نظر برسد. اما بنده عقیده دارم که ابعاد آن در ایران چندان به خوبی تعریف نشده و ما دچار یک پریشانی معنایی در حوزه خصوصی سازی هستیم.»

وزیر راه و شهرسازی درباره مهم ترین اصول خصوصی سازی اظهار کرد:« در ابتدا ما نیاز داریم تا همه امور بر مبنای بازرگانی اداره شود و بدون آن، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی دهد. اگر قرار باشد تحت عنوان خصوصی سازی، هزینه ها را به گردن دولت بیندازیم و تابع خطر و سود و زیان آن نباشیم، شرایط همان می شود که اکنون شاهد آن هستیم.»

آخوندی بحث رقابتی سازی میان شرکت ها را از دیگر اصول مهم تحقق خصوصی سازی دانست و خاطرنشان کرد:« در همه حوزه ها، از جمله صنایع دریایی لازم است تا موضوع رقابتی سازی برای رسیدن به خصوصی سازی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. چرا که خصوصی سازی دارای یک هدف مقدس است و می تواند رقابت ایجاد کند. با ایجاد رقابت، قیمت تمام شده کاهش می یابد و از سوی دیگر، کارایی و فناوری افزایش پیدا می کند. در این شرایط، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده به رفاه دسترسی می یابند. باید بدانیم، اگر شرایط رقابتی در بازار وجود نداشته باشد، سخن گفتن از خصوصی سازی بیهوده است.»

وزیر راه وشهرسازی در ادامه مثال هایی از واگذاری های نادرست با عنوان خصوصی سازی در کشور عنوان کرد و افزود:« ما در گذشته، میلیاردها دلار انباشت صنعتی دولتی ایران را به نام خصوصی سازی به نهادهایی واگذار کردیم که به هیچ جا پاسخگو نیستند. این خصوصی سازی ها در شرایط غیربازرگانی و غیررقابتی انجام شده و به همین دلیل، هیچ کدام به معنای واقعی نتوانسته عنوان خصوصی سازی را به خود بگیرد.»

آخوندی از سنگاپور به عنوان یک کشور موفق در بحث خصوصی سازی صنایع دریایی نام برد و یادآور شد:« در موضوع خصوصی سازی، بحث انتقال مالکیت در مرحله دوم قرار دارد و آنچه که باید اهمیت پیدا کند، شرایط خصوصی سازی است. وزارت راه این آمادگی را دارد که در بحث خصوصی سازی فعالیت سازنده ای داشته باشد و شرایط را برای شرکت های خصوصی مهیا سازد.»

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.