نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان با استفاده از ظرفیت کشتیسازان داخلی و با هدف جابهجایی تجهیزات مهندسی و میوه و ترهبار پنج شنبه گذشته راهاندازی شد.
به گزارش سی نیوز، رئیس هیات مدیره شرکت خدری جهان دریا در مراسم آغاز به کار این خط کشتیرانی با اشاره به اینکه با وجود روابط تجاری ایران با عمان و ارتباطات مالی با این کشور، نیاز به یک خط کشتیرانی مستقیم احساس میشد، افزود: طرف عمانی در سالهای اخیر درخواست راهاندازی این خط را داشت و بر اساس توافقنامه بین ایران و عمان راهاندازی بخش حمل و نقل هوایی بهعهده عمانیها و بخش دریایی بهعهده ایران گذاشته شد.
عبدالحسین خدری ادامه داد: با توجه به نبود شناخت بازار و ریسکهای آن راهاندازی خط کشتیرانی ایران و عمان کمتر مورد استقبال قرار گرفت و برای راهاندازی این خط از ظرفیتهای کشتیسازان داخلی استفاده کردیم و با یک طراحی خاص برای این خط دو کشتی کانتینری یخچالدار و یک فروند کشتی فلهبر ساخته شد.
وی با اشاره به اینکه هرکدام از کشتیهای کانتینری ظرفیت 96 TEU کانتینر دارند، گفت: این کشتیها دارای 36 کانتینر یخچالی و 8 کانتینر حمل مواد خطرناک هستند که هر 15 روز یک بار کشتی از سمت ایران بهسمت عمان و بالعکس حرکت میکنند. بر این اساس ماهانه دو سرویس از بندر شهید رجایی و از بندر صهار اقدام به جابهجایی کالا بین ایران و عمان میکنند.
خدری با اشاره به اینکه حدود 50 درصد خودروی وارداتی کشور از طریق عمان صورت میگیرد، اضافه کرد: با راهاندازی خط مستقیم کشتیرانی به عمان هزینه صادرات کالا به این کشور 40 درصد کاهش مییابد. چراکه محوریت این خط کشتیرانی صادرات است، بر این اساس مواد غذایی، میوه و ترهبار و تجهیزات مهندسی که مورد قبول عمانیهاست صادر میشود.
وی با اشاره به اینکه عمان دروازه آفریقاست از احیای راه دریایی ابریشم در سالهای آینده خبر داد و گفت: در برنامه داریم خط کشتیرانی ایران، عمان، تایلند و چین را که در قرن چهارم به نام راه دریایی ابریشم معروف بود تا یک سال آینده احیا کنیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت خدری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه شناورهای مورد نیاز این خط کشتیرانی چهمیزان هزینه داشته است، بیان کرد: سه فروند کانتینربر با تجهیزات جانبی آن حدود 30میلیارد تومان و یک فروند شناور فلهبر حدود پنج میلیارد تومان برای ما هزینه داشته است.
خدری خواستار حمایت سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر شد و گفت: سازمان بنادر با اعطای تسهیلات حدود 20درصدی از ما حمایت کرد. ما نیازمند چنین حمایتهایی هستیم تا بتوانیم حمل و نقل ترتیبی را در این خصوص انجام دهیم.
رئیس سازمان سرمایهگذاری خارجی عمان در ایران نیز ابراز امیدواری کرد راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم بین بنادر ایران و عمان شروعی برای افزایش همکاریهای تجاری بین دو کشور باشد.
اسحاق ابوسعیدی در جمع خبرنگاران افزود: با وجود آنکه روابط سیاسی ایران و عمان در سطح به نسبت بالایی قرار دارد اما روابط اقتصادی دو کشور در حد پایینی است.
وی ابراز امیدواری کرد این خط کشتیرانی بتواند توازنی بین روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور برقرار کرده و در نهایت به افزایش همکاریهای اقتصادی منجر شود و با اشاره به تبادل کالا بین ایران و عمان به صورت حمل غیرمستقیم به عنوان یکی از مشکلات اصلی، تصریح کرد: با برقراری این خط کشتیرانی از این پس شاهد ورود مستقیم کالاهای صادراتی ایران به عمان و بالعکس و بهتبع آن کاهش هزینههای حملونقل دریایی باشیم.