چین دنبال بهره‌برداری اقتصادی از احیا راه ابریشم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات اقتصادی و استراتژیک کشورها گفت: در حال حاضر هند و چین با سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری دنبال احیای راه ابریشم و استفاده از مزیت‌های اقتصادی این کریدور استراتژیک هستند.

به گزارش سی نیوز، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به وضعیت منطقه‌ای بیان کرد: در مقطعی هستیم که نیاز به تجدید نظر کلی چه از حیث امنیت در منطقه و چه از حیث تجارت و چه از حیث توسعه ملی داریم.

وی با بیان اینکه شوربختانه ایران در منطقه‌ پرآشوبی قرار گرفته است و در خانه همسایگان ما آتش افتاده افزود: وضعیت امنیتی کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، سوریه‌ و یمن خوب نیست و از نظر امنیتی منطقه پرمعضلی را داریم.

آخوندی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرد: تمام قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش برجام با صراحت قدرت ایران را به رسمیت شناخته‌اند و پذیرفتند که بدون ایران امکان تامین امنیت منطقه‌ای وجود ندارد. معتقدم فصل تازه‌ای از نظام امنیت منطقه‌ای گشوده شده که بر برقراری نظام امنیت جهانی هم تاثیرگذار است.

آخوندی با تاکید بر اینکه تجارت دریایی یک تجارت جهانی است و بدون امنیت قابل انجام و تحقق نیست گفت:جهان ایران را بعد از 35 سال به عنوان قدرت بزرگ منطقه و جهان قبول کردند و حال می‌خواهند با گفت و گوی عزتمندانه به یک توافق جدید برای امنیت در منطقه برسیم. در حال حاضر باید ببینیم این فرصت ایجاد شده برای کشورمان چه مزیت‌هایی دارد و چگونه از این فرصت می‌توانیم جلوی خونریزی در منطقه را بگیریم. باید بدانیم اگر قرار است آرایش سیاسی و امنیتی در منطقه تغییر کند جایگاه ایران با توجه به تغییرات جدید کجاست؟

به گفته وی، باید به مسوولیت منطقه خودمان توجه داشته باشیم و در جهت توسعه امنیت و افزایش آرامش در منطقه گام برداریم.

وی با اشاره به مذاکرات برجام ادامه داد: مذاکرات برجام یک پارادایم بود و آموزشی بود برای ما که اگر دنبال سیاست برد برد در منطقه باشیم می‌توانیم با هزینه کمتر منافع ملی و منطقه‌ای را افزایش دهیم و امنیت منطقه را تامین کنیم بنابراین معتقدم در توسعه اقتصاد هم باید نگاه برد برد داشته باشیم و از تمام ظرفیت کشورها برای توسعه اقتصاد بهره گیریم.

تلاش قدرت‌های جهانی برای احیای جاده ابریشم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت احیای جاده ابریشم و اهمیت آن در بین قدرت‌های جهانی گفت: در حال حاضر چین دو پروژه بزرگ را شروع کرده است که هر دوی این پروژه‌ها در راستای احیای جاده ابریشم هستند. در حقیقت چین دنبال راه ابریشم جدیدی است به نحوی که دسترسی به آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان را دنبال می‌کند هر چند این پروژه شاخه‌ها و مسیرهای مختلفی می‌تواند داشته باشد اما عمده‌ترین آنها به سمت ایران می‌آید.

آخوندی با بیان اینکه چند سال است دنیا به دنبال احیای جاده ابریشم با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری است گفت: در چین صندوق جدیدی برای تامین منابع احداث راه ابریشم تشکیل شده که ایران هم در آن صندوق سرمایه‌گذاری کرده است.

آخوندی تاکید کرد: اتفاقات بزرگی در جهت توسعه اقتصاد در دنیا در حال وقوع است که باید این اتفاقات را بشناسیم و منافع ایران را در این تحولات اقتصادی تعیین و ا رزیابی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه چین سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای احیای جاده ابریشم کرده است گفت: تمام توجهات کشورها به ایجاد مسیرهای اقتصادی است به طوری که رئیس‌جمهور قرقیزستان در سفر یک روزه خود به ایران 20 بار پروژه راه‌آهن ایران-افغانستان- قرقیزستان-چین را مطرح کرد.

وی ادامه داد: اصرار رئیس‌جمهور قرقیزستان به این پروژه قابل توجه بود و وقتی از وی منبع مالی این پروژه را جویا شدم معتقد بود منابع مالی این پروژه از سرمایه‌گذاری چین برای باز آرایی راه ابریشم تامین می‌شود.

چابهار بزرگترین بندر ایران می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کشور هند چندین سال است که به دنبال برقراری ارتباط با آسیای میانه از طریق چابهار است گفت: چندی پیش نخست وزیر هند با رئیس‌جمهوری کشورمان در رابطه با برقراری ارتباط از طریق چابهار مذاکراتی را انجام داده و چند روز دیگر هم وزیر حمل و نقل هند برای بررسی این مسائل به ایران می‌آ‌ید.

آخوندی با اشاره به توجه قدرت‌های جهانی به احیای جاده ابریشم گفت: این مسیر برای کشورها یک کریدور استراتژیک محسوب می‌شود و دو قدرت اقتصادی در جهان از جمله هند و چین که در دهه گذشته رشد  اقتصادی سریعی داشته‌اند درصد قابل توجهی از جمعیت جهان متعلق به این دو کشور است به دنبال برقراری و احیای دوباره این مسیر استراتژیک و اقتصادی هستند.

آخوندی گفت:‌در این میان تیزهوشی و عمق نگاه ما به مسائل منطقه از هر چیزی مهمتر است و توجه به توسعه سواحل مکران فقط یک موضوع منطقه‌ای نیست بلکه یک مساله اقتصادی در سطح کل قدرت جهانی است.

آخوندی تاکید کرد: اگر بخواهیم مزیت رقابتی  را در منطقه افزایش دهیم  باید در بازآرایی نقش بسیار مهمی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چابهار باید به بزرگترین بندر و مگاپورت تبدیل شود و تمام کشتی‌های اقیانوسی را بتواند پهلو دهد و به یک مرکز تجارت جهانی تبدیل شود.

وی با اشاره به لزوم و ضرورت افزایش جمعیت در سواحل مکران گفت:سواحل مکران از جهت ظرفیت‌های اقتصادی یک فرصت برای کشورمان محسوب می‌شود اما به دلیل کمبود جمعیت در این منطقه می‌تواند تهدیدی برای کشور باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.