پرداخت تسهیلات بدون محدودیت به شناورسازان
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به اینکه صندوق توسعه صنایع دریایی همانند گذشته حمایت از تعمیرات شناورها را در برنامه دارد گفت: شناوردارانی که نیازمند وام تعمیرات هستند می توانند با مراجعه به صندوق توسعه صنایع دریایی از تسهیلات ارزان قیمت با نرخ 14 تا 15 درصد بهره مند شوند.
حسین فاضل با اشاره به اینکه هیچگونه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به شناورسازان در امسال وجود ندارد و میزان پرداخت تسهیلات به نوع پروژه بستگی دارد، افزود: درصورتیکه مالک شناور پیش از شروع تعمیرات به صندوق توسعه صنایع دریایی مراجعه کند بازرسان صندوق طی بازدید هزینه تعمیرات را ارزیابی کرده و با انجام نظارت های لازم در حین تعمیرات، تسهیلات پرداخت می شود.
وی استفاده مالکان از اقلام و تجهیزات ساخت داخل جهت تعمیر شناورها را از الزامات اصلی صندوق در پرداخت تسهیلات برشمرد و ادامه داد: البته این الزام در خصوص تجهیزاتی که در داخل کشور تولید نمی شوند وجود ندارد.
وی با بیان این نکته که گاهی از اوقات مالکان شناور به دلیل نداشتن وثیقه مناسب و یا عدم تایید صلاحیت اعتباری توسط بانک عامل برای دریافت وام پذیرفته نمی شوند تصریح کرد: صلاحیت فنی و تشخیص میزان پرداخت تسهیلات به عهده صندوق و صلاحیت اعتباری بر عهده بانک عامل است.
حسین فاضل با اشاره به اینکه هیچگونه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به شناورسازان در امسال وجود ندارد و میزان پرداخت تسهیلات به نوع پروژه بستگی دارد، افزود: درصورتیکه مالک شناور پیش از شروع تعمیرات به صندوق توسعه صنایع دریایی مراجعه کند بازرسان صندوق طی بازدید هزینه تعمیرات را ارزیابی کرده و با انجام نظارت های لازم در حین تعمیرات، تسهیلات پرداخت می شود.
وی استفاده مالکان از اقلام و تجهیزات ساخت داخل جهت تعمیر شناورها را از الزامات اصلی صندوق در پرداخت تسهیلات برشمرد و ادامه داد: البته این الزام در خصوص تجهیزاتی که در داخل کشور تولید نمی شوند وجود ندارد.
وی با بیان این نکته که گاهی از اوقات مالکان شناور به دلیل نداشتن وثیقه مناسب و یا عدم تایید صلاحیت اعتباری توسط بانک عامل برای دریافت وام پذیرفته نمی شوند تصریح کرد: صلاحیت فنی و تشخیص میزان پرداخت تسهیلات به عهده صندوق و صلاحیت اعتباری بر عهده بانک عامل است.
ورود صندوق به پرداخت تسهیلات ساخت شناور
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به ورود این صندوق به پرداخت تسهیلات ساخت شناور گفت: از پارسال طرحی آغاز شده است که به واسطه آن با همکاری بین صندوق توسعه صنایع دریایی، بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی برای ساخت شناورها تسهیلات پرداخت میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این طرح، متقاضیان سفارش ساخت شناور به داخل، پس از تکمیل پرونده نزد صندوق به بانک صنعت و معدن معرفی می شوند و پس از طی فرایند مربوطه، تسهیلات لازم به آنها پرداخت می شود.
فاضل اضافه کرد: در بحث ساخت شناورهم محدودیت خاصی از نظر پرداخت تسهیلات وجود ندارد و در این خصوص علاوه بر صلاحیت اعتباری و فنی متقاضی ، صلاحیت سازنده شناور نیز مطرح است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی وجود طرح توجیه فنی و اقتصادی مناسب را از الزامات تصویب طرح ها دانست و افزود: در بررسی توجیه فنی طرح های ساخت شناور علاوه بر بررسی های فنی در خصوص امکان پذیری انجام خود طرح، بررسی سوابق مثبت سازنده شناور در تحویل پروژه ها و همچنین امکانات فنی و نیروی انسانی او مدنظر قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: در خصوص ساخت شناور نیز همانند تعمیرات، صندوق به عنوان متولی توسعه پایدار صنایع دریایی، به استفاده حداکثری از امکانات داخلی برای ساخت شناور تاکید دارد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به ورود این صندوق به پرداخت تسهیلات ساخت شناور گفت: از پارسال طرحی آغاز شده است که به واسطه آن با همکاری بین صندوق توسعه صنایع دریایی، بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی برای ساخت شناورها تسهیلات پرداخت میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این طرح، متقاضیان سفارش ساخت شناور به داخل، پس از تکمیل پرونده نزد صندوق به بانک صنعت و معدن معرفی می شوند و پس از طی فرایند مربوطه، تسهیلات لازم به آنها پرداخت می شود.
فاضل اضافه کرد: در بحث ساخت شناورهم محدودیت خاصی از نظر پرداخت تسهیلات وجود ندارد و در این خصوص علاوه بر صلاحیت اعتباری و فنی متقاضی ، صلاحیت سازنده شناور نیز مطرح است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی وجود طرح توجیه فنی و اقتصادی مناسب را از الزامات تصویب طرح ها دانست و افزود: در بررسی توجیه فنی طرح های ساخت شناور علاوه بر بررسی های فنی در خصوص امکان پذیری انجام خود طرح، بررسی سوابق مثبت سازنده شناور در تحویل پروژه ها و همچنین امکانات فنی و نیروی انسانی او مدنظر قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: در خصوص ساخت شناور نیز همانند تعمیرات، صندوق به عنوان متولی توسعه پایدار صنایع دریایی، به استفاده حداکثری از امکانات داخلی برای ساخت شناور تاکید دارد.
ساماندهی زنجیره تامین
فاضل ساماندهی زنجیره تامین را از دیگر موضوعات صندوق توسعه صنایع دریایی مطرح کرد و افزود: در این طرح ضمن تکمیل بانک اطلاعات سازندگان اقلام و تجهیزات دریایی، سامانه های مطلوب در فضای مجازی راه اندازی می شوند تا در دسترس همگان قرار گیرد.
فاضل ساماندهی زنجیره تامین را از دیگر موضوعات صندوق توسعه صنایع دریایی مطرح کرد و افزود: در این طرح ضمن تکمیل بانک اطلاعات سازندگان اقلام و تجهیزات دریایی، سامانه های مطلوب در فضای مجازی راه اندازی می شوند تا در دسترس همگان قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای کمک به توسعه بازار تولید کنندگان تجهیزات، از ابزارهای مالی مختلف مانند لیزینگ تجهیزات یا پرداخت سرمایه درگردش استفاده میشود.
ساخت داخل نیاز به عزم ملی دارد
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در خصوص شرایط پیش روی صنایع دریایی در صورت برداشته شدن تحریمها گفت: بهره برداری مطلوب یا نا مطلوب از این شرایط کاملا بستگی به خودمان دارد و تصمیمگیران صنعتی و بازرگانی کشور باید در شرایط جدید هوشیارانه عمل کنند تا فقط وارد کننده نباشیم.
وی افزود: به طور قطع با برداشته شدن تحریم ها و برقراری ارتباط، امکان مراوده با صاحبان فناوری و کسانی که می توانند فاینانس یا سرمایهگذاری انجام دهند برقرار میشود که فرصت بسیار خوبی است.
فاضل با بیان لزوم فرهنگ سازی میان تصمیم گیران دولتی و خصوصی ادامه داد: ما باید در استفاده از محصولات ساخت داخل به یک عزم ملی برسیم و با وجود تمام نواقص و کاستیهایی که ممکن است ساخت داخل داشته باشد شرایط را به گونهای ساماندهی کنیم که این صنعت در داخل کشور به صورت پایدار شکل بگیرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی بیان کرد: اگرچه برخی از پروژههای سفارش داده شده به داخل از نظر زمان و قیمت تمام شده موفقیت کمی داشته اند، با وجود این موضوعات همواره باید به عنوان یک ایرانی به شکل گیری و سامان دهی صنعت دریایی در داخل کشور کمک کنیم.
وی اض.افه کرد: اگر سفارش دهندگان به سمت کارخانههای داخلی گرایش پیدا کنند صندوق هم تلاش می کند تا شرایط فاینانسی مشابه به شرایط دیگر کشورها را در داخل ایجاد کند.
فاضل دولتی بودن برخی از کارخانجات سازنده کشتی را از جمله مشکلات صنعت ساخت کشتی در داخل برشمرد و گفت: ساختار دولتی برای کشتی سازی مناسب نیست واین مشکل باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در خصوص شرایط پیش روی صنایع دریایی در صورت برداشته شدن تحریمها گفت: بهره برداری مطلوب یا نا مطلوب از این شرایط کاملا بستگی به خودمان دارد و تصمیمگیران صنعتی و بازرگانی کشور باید در شرایط جدید هوشیارانه عمل کنند تا فقط وارد کننده نباشیم.
وی افزود: به طور قطع با برداشته شدن تحریم ها و برقراری ارتباط، امکان مراوده با صاحبان فناوری و کسانی که می توانند فاینانس یا سرمایهگذاری انجام دهند برقرار میشود که فرصت بسیار خوبی است.
فاضل با بیان لزوم فرهنگ سازی میان تصمیم گیران دولتی و خصوصی ادامه داد: ما باید در استفاده از محصولات ساخت داخل به یک عزم ملی برسیم و با وجود تمام نواقص و کاستیهایی که ممکن است ساخت داخل داشته باشد شرایط را به گونهای ساماندهی کنیم که این صنعت در داخل کشور به صورت پایدار شکل بگیرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی بیان کرد: اگرچه برخی از پروژههای سفارش داده شده به داخل از نظر زمان و قیمت تمام شده موفقیت کمی داشته اند، با وجود این موضوعات همواره باید به عنوان یک ایرانی به شکل گیری و سامان دهی صنعت دریایی در داخل کشور کمک کنیم.
وی اض.افه کرد: اگر سفارش دهندگان به سمت کارخانههای داخلی گرایش پیدا کنند صندوق هم تلاش می کند تا شرایط فاینانسی مشابه به شرایط دیگر کشورها را در داخل ایجاد کند.
فاضل دولتی بودن برخی از کارخانجات سازنده کشتی را از جمله مشکلات صنعت ساخت کشتی در داخل برشمرد و گفت: ساختار دولتی برای کشتی سازی مناسب نیست واین مشکل باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.