ورود مجلس به دموراژ اشتباه است

عضوهیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ورود مجلس به «طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی» را اقدامی نادرست دانست و گفت: بیشتر از زیرساخت‎های بندری، مسائلی مانند تحریم، قفل بودن سیستم بانکی، نبود برنامه منسجم تجاری، مدیریت زمانی و کالایی واردات و صادرات و قیمت جهانی کالا در افزایش و یا کاهش دموراژ موثر است.

به گزارش سی نیوز، امید ملک با اشاره به میزان پرداخت دموراژ به کشتی به ازای هر روز افزود: میزان دموراژ از پیش تعیین نمی‎شود و نمی‎توان فرمولی برای آن تعریف کرد که همه بر اساس آن فرمول قیمتی را تعیین کنند بلکه میزان آن به توافق بین مالک کشتی و اجارهکننده آن بستگی دارد. ممکن از 90 درصد اجاره روزانه کشتی تا بالاتر از 110 درصد نیز برای دموراژ درنظر گرفته شود.

او ادامه داد: از زمانی‌که اوضاع و احوال بازار کشتیرانی ناخوش شد، قیمت اجاره کشتیها سقوط کرد و دموراژ هم که تابعی از اجاره کشتی است به شدت کاهش یافت چراکه در زمان رونق کشتیرانی اگر به میزان90 درصد اجاره روز کشتی، دموراژ اخذ می‎کردند ارزش آن بیشتر از 90 درصد اجاره کنونی است.

در همه بنادر جهان دموراژ پرداخت می‎شود

نایب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در تمامی بنادر جهان حتی بنادر پیشرفتهای مانند سنگاپور و دوبی دموراژ پرداخت می‎شود، به مارین‎تایمز گفت: مجلس شورای اسلامی به اشتباه به موضوع دموراژ ورود کرده است چراکه انی موضوع چیزی نیست که فقط به بنادر ما مربوط باشد و برای رقابتی شدن حذف شود بلکه در همه بنادر جهان اعمال می‎شود و ارتباطی با مقامات بندر ندارد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر افزود: زمانی دموراژ به مقامات بندری و سازمان بنادر و دریانوردی مرتبط می‎شود که زیرساخت‎های بندری مهیا نباشد یعنی تجهیزات بندری جوابگوی میزان واردات و صادرات کشور نبوده و کشتی‎ها باید در صف انتظار بایستند تا اسکله خالی شود و نوبت به آنها برسد.

تاثیرات تحریم بر دموراژ

وی همچنین گفت: آنچه در این سال‎ها موجب افزایش پراخت دموراژ در بنادر ایران شده است، بحث «تحریم» است؛ فرض کنید کشتی یکی از شرکت‎ها بار را به بندر می‎آورد اما خریدار به دلیل تحریم‎ها و قفل بودن سیستم بانکی ایران نتوانسته است پول را به صاحب کالا بپردازد، بنابراین کشتی در بندر معطل مانده و مجبور می‎شد دموراژ پرداخت کند.

عضو انجمن کشتیرانی و خدات وابسته با تاکید بر اینکه افزایش دموراژ در چند سال گذشته به تحریم ها باز میگردد نه به سازمان بنادر و یا مقامات بندری دیگر، افزود: در این سال‎ها بارها شاهد این بودیم که کشتی‎های مواد غذایی و غلات چند ماه در بندر امام می‎خوابیدند و مجبور به پرداخت دموراژ بودند چراکه اسناد و مدارک بین خریدار و فروشنده مبادله نشده بود و خریدار نتوانسته بود پول خود را واریز کند.

وی همچنین افزود: قبول داریم که بنادر ما عقب‎ماندگی دارد اما همه تقصیرها به گردن سازمان بنادر و مقامات بندری نمی‎افتد بلکه باید تلاش کنیم سریع‎تر عقب‎ماندگی‎ها را جبران کنیم تا بتوانیم هم خدمات خوبی به کشتی‎ها ارائه دهیم و هم با تخلیه و بارگیری در زمان مقرر از پرداخت دموراژ به صورت طبیعی جلوگیری کنیم.

فقدان برنامه منسجم و منظم تجاری در دولت

ملک با اشاره به اینکه برنامه منسجم و منظم به خصوص در دولت برای تجارت نداریم، تصریح کرد: مدیریت زمانی و کالایی خریدار و فروشنده کالاهای وارداتی و صادراتی مهمترین عامل کاهش دموراژ است. همانطور که در چند سال اخیر شاهد بوده‎ایم دولت واردات کالاهای اساسی را به نیمه دوم سال موکول می‎کند بنابراین در این نیمه از سال با ترافیک سنگین و افزایش بارهای وارد شده به بنادر مواجه می‎شویم که این موجب می‎شود عملیات تخلیه به طول بینجامد و شامل  دموراژشود. در صورتی که اگر مدیریت خوبی داشته باشیم می‎توانیم در طول 12 ماه سال واردات را انجام دهیم که با ترافیک کمتری مواجه شویم؛ به این ترتیب پرداخت دموراژ را مدیریت کرده باشیم.

او تاکید کرد: علاوه بر این قیمت جهانی کالا نیز می‎تواند بر دموراژ تاثیر گذارد مثلا زمانی  نرخ سنگ آهن در جهان گران بود به طوری‌که  صادرات سنگ آهن ایران نیز  افزایش یافت و  این امر معطلی کشتی‎ها را در مبدا در هنگام بارگیری رقم. اما اکنون  که قیمت جهانی این کالا کاهش یافته و صادرات آن نیز به شدت سقوط کرده است بنابراین ترافیک کشتی حامل سنگ آهن  هم از بین رفته است.

ملک با اشاره به اینکه وزارتخانه‎ها و دستگاه‎های مرتبط نیز در افزایش و یا کاهش دموراژ موثر هستند، تصریح کرد: فرض کنید کشتی غلات وارد بندر می‎شود اما سیلوی بندر هنوز پر است و وزارتخانه مربوط به خالی کردن  توزیع آن نپرداخته است بنابراین کشتی باید برای تخلیه منتظر بماند. مساله بعدی اینکه در کشورهای دیگر کالا در مبدا بازرسی و آزمایش می‎شود و بعد بار زده و به مقصد می‎رود اما در کشور ما کالا وقتی بار به بندر رسید تازه باید بازرسی شود که  این امر موجب طولانی شدن روند تخلیه خوهد شد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر گفت: پس از این موارد  بحث زیرساخت‎های بندری مطرح می‎شود به این صورت که اگر بندر مجهز باشند روند تخلیه و بارگیری تسریع شده و به پرداخت دموراژ نمیرسد مثلا یک کشتی در یکی از بنادر آمریکا حداکثر سه روزه 2500 تا سه هزار تن گندم را بارگیری می‎کند این در حالی است که در بندر ایران به واسطه قدیمی بودن تجهیزات این روند 15 تا 20 روز به طول می‎انجامد.

خزانه‌دار انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: بیمه، بهداشت، استاندارد، بانک، گمرک و خیلی دستگاه‎های دیگر در روند تخلیه و بارگیری کالا موثر هستند بنابراین ناخودآگاه بر دموراژ هم تاثیر می‏‎گذارند.

مجلس به اشتباه در مساله دموراژ ورود کرد

عضوهیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته پس از اعلام مسائل مطرح شده، اظهار کرد: به نظر می رسد  مجلس شورای اسلامی مطلب را به خوبی درک نکرده است که به مساله جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی ورود کرده است چراکه تنها بخشی از دموراژ به زیرساخت‏های بندری برمی‎گردد و بقیه به مسائل دیگر مربوط میشود.

ملک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مدت زمان استاندارد تخلیه و بارگیری در بنادر جهان چه زمانی است، اضافه کرد: تخلیه و بارگیری استاندارد ندارد اما باید بدانید که دو نوع کشتی داریم که یکی از آنها کشتی‎های لاینر کانتینری هستند. این نوع کشتی‎ها در بنادر سرراه خود «ویندو» دارند یعنی از یک ساعت امروز تا همان ساعت روز دیگر اسکله آن بندر به این کشتی‎ها اختصاص دارد تا به محض ورود کار خود را انجام داده و حرکت کند اما کشتی‎های دیگر که لاینر نیستند از چنین قانونی تبعیت نمی‎کنند.

وی با اشاره به اینکه در بنادر پیشرفته ، میزان توقف کشتی‎های لاینر کانتینری صفر است، گفت: این موضوع خوشبختانه در بندر شهیدرجایی خودمان هم تحقق یافته اما با توجه به لغو تحریم‎ها و سرازیر شدن لاینرهای مختلف به بنادر ایران حتی بندر شهیدرجایی هم به اندازه کافی «ویندو» ندارد زیرا هنوز زیرساختها آماده نیست در این زمان است که هزینه‎هایی به کشور تحمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر افزود: بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی باید هرچه سریع تر تجهیزات موردنیاز یال شرقی بندر شهیدرجایی را خریداری و نصب کرده تا هر خط کشتیرانی که به این بندر می‎آید به راحتی تخلیه و بارگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments