هانجین بحران‌زده با ایران چه کرد؟

رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با اشاره به اوضاع بغرنج هانجین و تاثیر آن در حمل و نقل کالاهای ایران،گفت:در این ارتباط کالاهای وارداتی و صادراتی که به مبدا و مقصد ایران بوده،دچار چالش شده و این موضوع شرکت‎ها و صاحبان کالای ایرانی را هم درگیر کرده است.

به گزارش سی نیوز، «مسعود پل مه» رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه خوشبختانه حجم قابل توجهی از حمل و نقل کانتینری بنادر ما وابسته به شرکت کشتیرانی هانجین نبوده است،گفت: در نتیجه،حتی ورشکستگی این شرکت تاثیر بارزی بر حمل و نقل دریایی و خدمات بندری ایران نخواهد داشت کمااینکه، پیش از این نیز، خطوط هانجین در اغلب موارد به صورت فیدری کالاهایی را به مقصد ایران حمل می کرد.

مسعود پل مه، در گفتگو با خبرنگار مارین تایمز، با اشاره به اینکه شرکت هانجین در رده هفتم شرکت‌های کشتیرانی در سطح دنیا قرار داشت، گفت: این شرکت تقریبا سه درصد گردش کانتینری دریایی بین‌المللی را در اختیار داشت و از مبادی مختلف امکان سرویس‌دهی را برای حمل و نقل کالاهای کانتینری مدیریت می‌کرد؛ اما حدودا از یک سال گذشته، اخبار جسته و گریخته‌ای مبنی بر مشکلات عدیده مالی و مدیریتی شرکت هیوندای و هانجین منتشر شد تا اینکه سوء تصمیمات مدیریتی و مالی، تاثیراتش را روی شرکت هانجین نمایان کرد و با عقب‌نشینی حمایت‎های مالی و معنوی بانک‎ها خبر ورشکستگی قریب الوقوع این شرکت در صدر اخبار اقتصادی جهان قرار گرفت.

رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک اظهار داشت: «هانجین یکی از شرکت‌های توانمند اقتصادی کره جنوبی بود و طبیعتا از سوی دولت در چند سال گذشته، حمایت‌های بسیار متعدد و متنوعی برای سرپانگهداشتن این شرکت اتفاق افتاد اما علی رغم تمام این حمایت‌ها، این شرکت نتوانست به فعالیت خود ادامه بدهد. به این ترتیب، بدهی‌های مستمر و افزایش یافته هانجین به تمام مشتریانی که به نوعی با آنها مبادلات تجاری در حوزه بندری و دریایی برقرار کرده بود و عدم امکان پرداخت آنها ، تاثیرات مضاعفی را بر وضعیت اعتباری  هانجین گذاشت  و در نهایت رسیدن به ورشکستگی این شرکت کشتیرانی را در پی داشت.»

وی ادامه داد: متعاقب از دست دادن جایگاه این شرکت، در بسیاری از بنادر مهم دنیا ، اجازه پهلوگیری به کشتی های این شرکت و یا حتی عبور از کانال سوئر و … داده نشد، علاوه براین خبرهایی نیز منتشر شد که حکایت از توقیف کشتی‌های این خط  داشت هر چند که هنوز به طور دقیق جزئیات آن منتشر نشده است در واقع این اتفاق تاثیرات بیشتری در حوزه حمل و نقل دریایی خواهد گذاشت.

پل مه با پیش‌بینی اینکه ظرف یکی دو هفته آینده شاهد افزایش اندک کرایه حمل کانتینری خواهیم بود، خاطرنشان کرد: البته این موضوع صد درصد مرتبط با اعلام ورشکستگی خط کشتیرانی هانجین نیست اما بی تاثیر از آن هم نیست بخصوص که نرخ‎های حمل تاثیرات اندکی را پس از اعلام خطر ورشکستگی این شرکت به خود گرفت.

او تصریح کرد: طبیعتا کالاهایی که به مقصد ایران از سوی آسیای جنوب شرقی در حرکت است ، تحت تاثیر افزایش این نرخ خواهند بود، البته همانطور که می‎دانید نرخ حمل و نقل دریایی محدود به یک حوزه بندری خاص نمی شود.

وی افزود: اخبار تقریبا موثقی داریم که کالاهای وارداتی و صادراتی که به مبدا و مقصد ایران بوده، دچار چالش شده و به تبع، شرکت‎ها و صاحبان کالای ایرانی را هم درگیر این ماجرا کرده است. البته  اخیرا” شکایات غیررسمی متعددی مبنی بر سرگردانی کانتینرها در بنادری مانند جبل‌علی مطرح شده است  که  طبیعتا” خط مذکور باید در این خصوص پاسخگو باشد.

رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در خصوص چگونگی پیگیری کالاهایی که در حال حاضر در اختیار شرکت هانجین قرار دارد، گفت: به طور قطع، در حال حاضر، از ذینفعان کالاها، کاری ساخته نیست البته پیشنهاد تشکیل کارگروهی با وزارت خارجه ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت صنعت ، اتاق بازرگانی و موثرین بخش خصوصی مطرح است  تا ضمن رصد نتایج این ورشکستگی بر صاحبان کالای ایرانی و چگونگی کاهش ریسک آنان بررسی و حمایتهای لازم ارائه شود. هرچند مسئولیت اصلی این مساله به شرکت مذکور، مدیران ، سرمایه‌گذاران هانجین و دولت کره برمی‌گردد که باید تمهیداتی بیندیشند تا امکان توقیف و مصادره شدن کشتی‌ها به واسطه بدهی‌های شرکت را به حداقل ممکن برسانند و با تضمین رسیدن کالاهای مشتریان به مقاصد مورد نظر ، طیب خاطر تحویل گیرندگان و صاحبان کالا  را فراهم کنند . اگر در این حوزه کوتاهی کنند، گسترش خسارات معنوی و مادی فراوانی اتفاق می‎افتد و مشکلات حقوقی دیگری را برای این شرکت کشتیرانی رقم می زند.

رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک، ضعف در نگاه واعمال مدیریت شرکت هانجین را یکی از عوامل موثر در ورشکستگی این خط کشتیرانی دانست و گفت: اگرما رفتارهای مبتنی بر شرایط واقعی اقتصادی و گردش تجاری دنیا را رصد کنیم، طبیعتا به این نتیجه می‌رسیم که تصمیم گیری‌های اقتصادی نادرستی که در شرکت هانجین اتفاق افتاد، تاثیرات خود را امروز عیان کرد و منتهی به خسارت هنگفتی به این شرکت و در واقع به کشور کره جنوبی شد.

وی ادامه داد: اگر مدیران شرکت هانجین رفتارها و رویکردهایی را مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی منطقه و جهان اتخاد می ‎کردند و هزینه‌های زائد خود را کاهش می دادند، ممکن بود که بتوانند سرعت ورشکسته شدن خود را کمتر کنند و بر خط عمر خود بیفزایند یا به نوعی از قدرت و لابی‎گری لازم متکی بر مدیریت صحیح استفاده کنند تا حمایت های مالی دولت و بانک های کره را حفظ کرده و در نتیجه قدرت مقابله با بحران‌های بوجود آمده را در اختیار داشته باشند.

پل مه با اشاره به اینکه در شرایط حاضر، شرکت‌های کشتیرانی دیگر، هوشمندانه تمام شرایط را رصد می‎کنند تا با استفاده از فرصت پیش آمده سهم از دست رفته این خط را جذب کند و جایگاه و سهم خود را در بازار ایران افزایش بدهند؛ گفت: بنابراین، اکنون فقط باید بارهایی که پیش از این اتفاق تحویل خط کشتیرانی هانجین شده یا روی دریا بوده است تعیین تکلیف شود چون بعد از انتشار اخبار ورشکستگی هانجین، افراد، دیگر کالاهای خود را در اختیار هانجین قرار نداده‌اند و بنابراین دیگر ریسکی متوجه صاحبان کالا نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments