نگاهی به یک استعفا

عضو هیئت‌ مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به استعفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان عالی ترین مقام مرجع دریایی و خدمات بندری کشور و مخالفت وزیر راه با آن اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از90 درصد مبادلات اقتصادی و تجاری بین‎المللی کشورمان از طریق بنادر انجام می‎شود، طبیعتا هر گونه بی ثباتی و تصمیمات شتابزده در این بخش منجر به بروز اتفاقات ناخوشایندی در برنامه‌های توسعه بنادر  خواهد شد.

به گزارش سی نیوز، «علیرضا چشم جهان» با بیان این مطلب در تحلیل تغییرات در ساختار مدیریت ارشد سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همواره ملاحظات سیاسی در مورد عزل و نصب ها در سازمانهای تخصصی و حرفه ای کشور تاثیرگذار بوده و نتایج نامطلوبی را به دنبال داشته ، اما به هرحال نخستین موضوعی که در زمینه مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی باید مورد توجه قرار گیرد لزوم استفاده از افرادی است که در حوزه حمل و نقل و بدنه خود این سازمان ارتقاء پیدا کرده اند و قرارگرفتن مدیران سایر سازمان ها در رأس امور حمل و نقلی کشور راه به جایی نمی برد.

وی با تاکید بر اینکه اساسا استفاده از افرادی که تخصص حرفه‌ای درباره بنادر و حوزه حمل و نقلی ندارند، سم مهلک برای پیشرفت و توسعه بنادر است، خاطرنشان کرد: از آن مهلک‌تر این است که فرصت ندهیم مدیری پس از کسب معلومات از حوزه فعالیتش به کارش در جهت کسب نتیجه مناسب ادامه دهد.

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: ما در طول سالیان شاهد بوده ایم بعضا افرادی که در سازمان بنادر به عنوان مدیرعامل و اعضای هیئت عامل و حتی مدیریت سایر سطوح منصوب شده اند، از بدنه این سازمان و یا حتی حوزه حمل و نقل کشور نبوده اند و برای همین مدت‌ها زمان برد تا با مسائل کلیدی این سازمان آشنا شوند.ولی با پایان دوره ماموریتشان و یا محدودیت ها و معذوریت‌های ایجاد شده، ناچار شدند که از این مجموعه کناره‎گیری کنند و کارها بدون پیشرفت قابل توجه باقی بماند.

این کارشناس بندری در خصوص عواقب تغییرات در ساختار مدیریتی سازمان بنادر در شرایط پس از برجام یادآور شد: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در تمام سفرها و مذاکرات خارجی که رییس جمهوری و وزارت راه و شهرسازی پس از برجام داشتند، حضور داشته و از نزدیک با سیاستها و رویکردهای دولت همراه بوده اند و به همین دلیل خروج وی از سازمان بنادر در شرایط فعلی منفعتی در این حوزه ایجاد نمی کند.

وی افزود: در صورت استعفا و کناره گیری مدیرعامل فعلی سازمان بنادر، تمام مذاکرات و توافقات حاصل شده حتی آشنایی‌های چهره به چهره‌ای که هم رخ داده، از بین خواهد رفت و ادامه کار به فرد دیگری واگذار خواهد شد که احتمالا از بدنه سازمان بنادر و دریانوردی نخواهد بود و باید چند ماه یا چند سال دیگر هم منتظر بمانیم تا مدیر جدید خود را با نیازهای سازمان بنادر و جامعه دریایی و بندری کشور تطبیق دهد. بنابراین، با توجه به مسائل مربوط به برجام این جابجایی به صلاح نیست و باید اجازه بدهیم مدیرانی که از ابتدای اجرایی شدن برجام بوده اند، بتوانند نتایج اقدامات خود را به منصه ظهور برسانند.

امتیاز ی که عاید بنادر  نشد

چشم جهان در خصوص تحلیل عملکرد مدیرعامل فعلی سازمان بنادر تصریح کرد: امروزه، بنادر دنیا به عنوان بخشی از زنجیره تامین هستند. حضور آقای سعیدنژاد در سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به اینکه ایشان قبلا در حوزه حمل و نقل و به خصوص راه آهن فعالیت داشتند و با عملکرد و نیازهای بخش خصوصی هم آشنا بودند، می‌توانست یک امتیاز برای بنادر کشور در جهت ایفای نقش فعال در زنجیره تامین و فعالیت‌های لجستیکی باشد.

وی ادامه داد: مسیری که آقای سعید نژاد هم در پیش گرفت در همین جهت بود، اما چون سایر سازمان های حمل و نقلی کشور با وجود قرار داشتن زیر نظر یک وزارتخانه به صورت جزایر پراکنده عمل می کنند، وی باوجود تلاش هایی که انجام داد، نتوانست به نتیجه ای که انتظارش را داشت، برسد.

ضرورت تعیین تکلیف اپراتوری بنادر کشور

این صاحب نظر بندری با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف اپراتوری بنادر کشور گفت: با گذشت یک سال از برجام و بیش از دو سال از توافقات اولیه سیاسی با 1+5 ، می بایست تا الان برای انتخاب اپراتورهای بنادر تصمیم گیری می شد اما به نظر می رسد ملاحظات سیاسی، امنیتی و فشارهای برون سازمانی مانع از اتخاذ تصمیم شده است.

چشم جهان  به لزوم سرمایه گذاری خارجی در بنادر کشور نیز اشاره کرد و گفت: با اینکه در شرایط فعلی فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری خارجی ضروری است اما با این وجود، صرفا شاهد مطالعه ، بررسی و مذاکره هستیم و اتخاذ تصمیم نهایی در این مورد صورت نگرفته است.

وی افزود: به هر حال باید اقدام عملی در این خصوص صورت پذیرد، این مطالعه ، بررسی و مشاوره ها نباید تا ابد ادامه پیدا کنند. باید فردی تصمیم نهایی را بگیرد اما به نظر می رسد محدودیتهایی سازمان بنادر و دریانوردی را از این کار باز داشته است.

چشم جهان در خصوص مسائل مهمی که مدیرعامل سازمان بنادر پس از ابقا در سمت خود باید مورد توجه قرار دهد، خاطرنشان کرد: توسعه بندر شهید رجایی همچنان از لحاظ زیرساخت و تجهیزات تعیین تکلیف نشده است. علاوه براین، انتخاب اپراتورهای ترمینال یک و دو بندرشهید رجایی و پایانه کانتینری بندر امام (ره) تعیین تکلیف نشده اند با وجود اینکه مراحل مقدماتی مزایدات آنها در حال برگزاری و انجام است. در بندر چابهار هم با توجه به اینکه کار با هندی ها چشم انداز روشنی ندارد، اقدامات عملی سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از منابع داخلی مورد انتظار است.

وی تاکید کرد: جناب آقای سعید نژاد به عنوان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌توانند برای هماهنگی با دیگر سازمان‌ها و نهادها در جهت رفع مشکلات جامعه دریایی و بندری کشور نقش محوری داشته باشند.سازمان های امور مالیاتی و تامین اجتماعی از جمله آنهایی هستند که اگر سازمان بنادر و دریانوردی به کمک صنف نیاید، می توانند به راحتی ریشه جامعه حمل و نقل کشور را بسوزانند. گمرک هم که داستان خودش را دارد. در داخل مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم راه آهن و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هر کدام ساز خودشان را میزنند و تقریبا اهداف و رویکردهایشان با اهداف بنادر کشور همخوان و همسان نیست. انتظار می رود با توجه به اطمینان وزیر راه به آقای سعید نژاد ، ایشان بتوانند دیدگاه های وزیر محترم را در مسیری قرار بدهند که دیگر سازمان‌های موثر و متداخل در بهبود وضعیت بنادر و بهسازی شرایط کسب و کار همسو شوند.

چرا برجام در حوزه سرمایه گذاری خارجی در بنادر نتیجه محسوسی نداشت؟

چشم جهان در خصوص وضعیت بنادر ایران پس از برجام نیز تصریح کرد: برجام به عنوان توافق سیاسی بین المللی که می تواند عواید اقتصادی هم داشته باشد، موفقیت بزرگی بوده اما مسائل اقتصاد ایران به اندازه ای پیچیده و گوناگون است که برجام تنها راه حل آن نیست.

وی یکی از موانع اصلی سرمایه گذاری خارجی در بنادر کشور را چند نرخی بودن و مشکلات مبادله ارز دانست و توضیح داد: چند نرخی بودن قمیت ارزها خودش جزو عوامل عدم تمایل سرمایه گذاران خارجی است. از سوی دیگر قوانین و مقررات و رویکردهای سازمان هایی که در کشورمان به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی هستند چندان با شرایطی که از نظر بین المللی مورد قبول سرمایه گذاران است، تطابق ندارد.

این فعال بندری با انتقاد از اینکه سازمان‌های مختلف کشورمان همواره درگیر مطالعات و بررسی های بی انتها هستند، یادآور شد: این مطالعات بالاخره باید روزی توسط یک مدیر به سرانجام برسد و گرنه همواره کارشناسان در بررسی های خود گزینه های متعددی به مدیران ارائه می کنند و این چرخه تا بی نهایت ادامه می یابد بدون اینکه جامعه آثار مثبتی را از آن لمس کند.

چشم جهان تاکید کرد: در شرایط فعلی که ما به شدت به تقویت روابط بین المللی در حوزه سیاست و اقتصاد نیازمند هستیم، باید مدیران بتوانند سریع‌تر از بین گزینه هایی که در اختیار دارند، انتخاب خودشان را انجام دهند و البته آماده باشند تا پای تصمیمات خود هم بایستند تا بالاخره کاری و حرکت مثبتی انجام شود.

او با بیان اینکه یکی از دلایلی که نتوانستیم نتایج برجام را در حوزه سرمایه گذاری خارجی در بنادر حس کنیم این است که مطالعات بیش از حد به طول انجامیده است  خاطرنشان کرد: مذاکرات برای جذب سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام، تاکنون در حد بررسی و پیشنهاد و شرکت در مزایدات باقی مانده است و به مرحله سرمایه گذاری نرسیده ایم. سرمایه گذاران خارجی به اندازه ای در کشورهای دیگر فرصت و پیشنهاد دارند که منتظر ما نمی نشینند، چند بار پیشنهاد می دهند و چنانچه قدرت تصمیم گیری نداشته باشیم، سرمایه خود را درگیر تعلل‌های ما نمی کنند.

این فعال اقتصادی در خصوص میزان ورود خطوط کشتیرانی خارجی به بنادر کشور پس از برجام گفت: همواره ایران و حجم بازار آن از جهت واردات و صادرات و فرصت های ترانزیت کالا از ایران به کشورهای دیگر، مورد توجه خطوط کشتیرانی بوده و اگر محدودیت نداشته باشند برنامه هایشان را طوری تنظیم می کنند که به ایران تردد مستمر داشته باشند. اکنون هم ما شاهد ورود خطوط کشیترانی لاینر معتبر به بنادر ایران هستیم که در پسابرجام از سر گرفته شده و هر چند به میزان دوره قبل از تحریم ها نرسیده‌ایم ولی آهنگ رو به رشدی را دارد

وی در خصوص افزایش حجم عملیات بندر کشور پس از برجام اظهار داشت: حجم عملیات بندری کشورمان افزایش داشته اما رشد سالانه و ادواری بنادر منطقه از رشد مقطعی ما در مرحله پسا برجام بیشتر بوده است. هنوز از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و دسترسی به کشورهای همسایه نتوانسته ایم به طور کامل استفاده کنیم و این به قبل و بعد از برجام هم برنمی گردد چون از دوره قبل از تحریمها هم یک معضل کلی است که سالهاست به آن دچاریم.

برنامه کلانی برای تبدیل بنادر کشور به کانون مبادلات تجاری منطقه نداریم

چشم جهان با ابراز تاسف از اینکه اغلب مسئولان تنها به بازارهای محلی و پاسخگویی های روزانه به امور توجه دارند، گفت: برنامه کلانی برای تبدیل بنادر کشور به کانون مبادلات تجاری منطقه وجود ندارند، هرچند در سخنرانی ها و مقالات بسیار از آن گفته می شود، اما چه قبل از تحریم ها و چه پس از برجام اتفاق خاصی نیفتاده و بیشتر تلاش ها در حوزه خدمات رسانی به واردات و صادرات کشور است.

وی در پایان با ادای احترام به تک تک مدیران آگاه و کاربلد خاطر نشان کرد:مساله ای که در کشورمان با آن روبرو هستیم بیشتر ناهماهنگی وزارتخانه ها و سازمان هاست. متاسفانه تنها تعریفی که برای مدیریت توانمند در کشورمان وجود دارد این است که حافظ منافع سازمانی خود باشند و همکاری های بین سازمانی و وزارتخانه ای برای تحقق اهداف ملی، جایگاهی ندارد. مدیران هم تقصیری ندارد، چون اگر یک قدم بردارند که به نفع منافع ملی باشد ولی منافع سازمانی آنها را حتی به طور کوتاه مدت تحت تاثیر قرار بدهد، بلافاصله در معرض انتقاد، بازرسی های کنترلی و حتی عزل و توبیخ قرار می گیرند. بنابراین، طبیعی است که مدیران هم تصمیم خاص و سرنوشت سازی نگیرند و به امور روزمره مشغول شوند.

منبع: مارین تایمز

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments