ناوگان دریایی حمایت میخواهد
حمایت از ناوگان دریایی ملی باید به طور جدی تدوام یابد تا شرکتهای کشتیرانی بتوانند سهم مناسبی از بازار حمل و نقل دریایی جهان کسب کنند.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، با بیان این مطلب افزود: حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی یکی از اهداف اصلی جامعه دریایی است که باید برای دستیابی به اهداف آن به مزیتهای داخلی توجه کرد البته تنها متکی بودن مزیتها مشکل را حل نمیکند.
وی با اشاره به اینکه باید راهکار و روشهای اجرایی داشته باشیم افزود: این کار نیاز به هماندیشی ملی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بخش دریایی کشور برای اینکه جریان ورود و خروج کالا به کشور تسهیل شود اقدامات مناسبی برای تردد شرکتهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش و بیمهها انجام شده است.
وی اب تاکید به تحقق اهداف توسعه دریامحور اضافه کرد: باید تمامی دستگاهها و سازمانها به صورت هماهنگ و یکپارچه کار کنند تا سهم ما از دریا که در حال حاضر ناچیز است افزایش یابد. بطور کلی در خصوص بحث های توسعه توجه به نیروی انسانی ، توسعه موسسات دانش بنیان بسیار مهم است.
به گفته سعیدنژاد، تدوین سند جامع توسعه دریا به طور جدی پیگیری میشود. به تازگی با تلاش بخشهای دریایی پیش نویس این سند آماده شده است. با آماده شدن آن سیاستهای بخشهای مختلف دریایی مشخص میشود.
وی با اشاره به مورد توجه قرار دادن موضوع برنامه ششم در حوزه دریایی افزود: سیاست های بالادستی این برنامه در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تهیه است.
مدیرعامل سازمان بنادر با تاکید بر اینکه پارسال بیش از 400 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی با تضمین سازمان بنادر اعتبار دریافت شده است، از پیش بینی منابع مالی برای ایجاد دوباره کمیته اشاعه فرهنگ دریایی خبر داد.
لحاظ شدن معافیتهای باری در قوانین مسافران دریایی
همچنین در ادامه مراسم مدیرعامل کشتیرانی والفجر خواستار تشکیل شورای ملی گردشگری برای رشد و توسعه گردشگری در کشور شد.
ابراهیم عزیزآبادی بازنگری در حقوق و عوارض بندری، شهرداریها و تأمین سوخت یارانهای را از عوامل مهم رونق گردشگری دریایی برشمرد و گفت: لازم است بخشی در کشور ایجاد شود که مقررات و قوانین گردشگری دریایی را شفافسازی کند چراکه قوانین و مقررات شفافی در این خصوص وجود ندارد تا برخورد درست و صحیح با گردشگری دریایی صورت گیرد.
وی رقابت را در بحث مسافری و گردشگری دریایی به عنوان یک اصل برشمرد و افزود: در صورتیکه هزینهها و زیرساختها منطقی باشد به طور قطع گردشگری دریایی با توسعه مواجه میشود اما فراموش نکنیم که در حال حاضر درآمد ریالی نمیتواند پاسخگوی هزینههای شناورهای مسافری باشد.
عزیزآبادی با اشاره به اینکه کشتیرانی والفجر در 28 سال گذشته بیش از 10 میلیون نفر مسافر را جابجا کرده است، ادامه داد: از آنجایی که استفاده از معافیتهای باری در سفرهای دریایی ازجمله علایق مسافران به استفاده از این سفرهاست به همین جهت پیشنهاد میشود در این ارتباط معافیتهای باری را در قوانین و مقررات مسافران دریایی لحاظ کنند.
وی رقابت را در بحث مسافری و گردشگری دریایی به عنوان یک اصل برشمرد و افزود: در صورتیکه هزینهها و زیرساختها منطقی باشد به طور قطع گردشگری دریایی با توسعه مواجه میشود اما فراموش نکنیم که در حال حاضر درآمد ریالی نمیتواند پاسخگوی هزینههای شناورهای مسافری باشد.
عزیزآبادی با اشاره به اینکه کشتیرانی والفجر در 28 سال گذشته بیش از 10 میلیون نفر مسافر را جابجا کرده است، ادامه داد: از آنجایی که استفاده از معافیتهای باری در سفرهای دریایی ازجمله علایق مسافران به استفاده از این سفرهاست به همین جهت پیشنهاد میشود در این ارتباط معافیتهای باری را در قوانین و مقررات مسافران دریایی لحاظ کنند.