مطالبات بخش خصوصی از دولت

فدراسیون  حمل و نقل و لجتسیک ایران در نامه ای مراتب تقدیر خود را از رای اعتماد مجدد مجلس شورای اسلامی به جناب آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهر سازی، اعلام کرد.

به گزارش سی نیوز، فدراسیون حمل و نقل لجستیک ایران در نامه خود آورده است:

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم راه و شهرسازی

با سلام و احترام؛

به نمایندگی از شقوق مختلف صنعت حمل و نقل و لجتسیک کشور ضمن قدرانی از اهتمام حضرتعالی و مدیران و کارکنان آن وزراتخانه در بهبود شرایط زیرساختی حمل و نقل و لجستیک کشور میبایستی مراتب تقدیر از حسن توجه نمایندگان محترم مجلس از اعتماد مجدد به آنجناب و نیز مراتب دلشادی و تبریکات صمیمانه خود را جهت کسب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به حضرتعالی مجددا به استحضار آن مقام و ملت عزیز ایران بویژه فعالین بخش خصوصی عرصه صنعت حمل و نقل و لجتسک برساند.

با توجه به پویه های به جریان افتاده در زمان مدیریت آن مقام در عالیترین مرجع سیاستگذاری صنعت حمل و نقل و لجتسیک کشور از قبیل:

1- افزایش قابل توجه سیر روزانه ناوگان باری ریلی

2- انعقاد قراردادهای بسیار مهم خرید هواپیما با 2 تولید کننده رده اول دنیا

3- ایجاد معاونت حمل و نقل در ساختار وزارتخانه و تلاش برای ایجاد زیر ساخت های لجستیکی که اصلی ترین محور توسعه می باشد.

4- توجه ویژه به نقش و تاثیرگذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف مدیریتی، برنامه ای، نظارتی و …

میبایست از سر وظیفه نکاتی را از جهت اصلاح و توجه در اقتصاد کلان کشور یادآوری نماید تا در صورت امکان جهت برون رفت از رکود و پایه گذاری بنیانهای صحیح در ماه های پایانی دولت خدمتگزار مورد توجه و اهتمام بیشتر قرارا گیرد.

الف) همانطور که استحضار دارند اشتغالزایی حاصل از تولید ادوات حمل، از قبیل کامیون، واگن، کشتی و … در کشور عزیزمان از 10 درصد اشتغالزایی تولید خدمات حمل و نقل، بدلیل وارداتی بودن بیش از 80 درصد از اجزا و قطعات مورد نیاز ساخت این تجهیزات بسیار کم میباشد. لذا ارزش افزوده تولید خدمت توسط صنعت حمل و نقل باعث کاهش هزینه تمام شده تولید و صادرات میشود  اثرات افزایشی در ایجاد ارزش افزوده کلیه صنایع دیگر از واردات تا صادرات دارد و تا رسیدن به شاخص لجستیکی تک رقمی. تولید ناخالص ملی را بصورت مداوم افزایش میدهد. جرا که این صنعت نقش زیر ساخت را برای بقیه صنایع ایفا مینماید.

متاسفانه نبود دیدگاه های کارشناسی و عدم گفتگوی سازنده انتقادی مسئولین دولتی با بخش خصوصی موجبات تفوق سیاست های ساده انگارانه را در اقتصاد بشدت دولتی فراهم نموده است و نمونه آن نقل قول «خوابیدن بر روی ریل» بمنظور ممانعت از ورود واگن توسط وزیر محترم صنعت و متعاقبا جلوگیری از ثبت سفارش این کالا بصورت غیر قانونی بود. لذا با توجه به تنظیم و تعیین سود بازرگانی کالاهای مجاز بازرگانی توسط هیئت محترم وزیران برای سال آینده استدعا دارد اقدامات لازم بمنظور بهره مندی از واردات هدفمند و نظام مند ادوات حمل و نقلی در تمامی شقوق و صرفا نو از حقوق و عوارض واردات صفر درصد بعمل آورند تا ضمن نوسازی ناوگان جاده ای و ریلی نیاز روز افزون تولید و تجارت کشور نیز بمنظور تقویت بنیه های اقتصادی و کاهش رکود برطرف شود.

نیک میدانید که بنا به صراحت اصل 50 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه آحاد ملت ایران میباشد و ریاست محترم جمهوری و هیئت وزیران از این بابت وظیفه خطیری به دوش دارند. از طرفی نوسازی ناوگان جاده ای و استفاده بیشتر از حمل ریلی به کاهش شدت مصرف انرژی (آنهم از نوع وارداتی) که از محورهای سیاست اقتصاد مقاومتی میباشد به طرز چشمگیری اثرگذار خواهد بود و همزمان آثار مخرب زیست محیطی را برپیکره نحیف زیست بوم این سرزمین همسو با تعهدات کنفرانس پاریس به نحو مطلوبی کاهش می دهد.

بایستی خاطرنشان شود که ارزشمتدترین و گرانبهاترین دارایی این سرزمین و هر سرزمنیی محیط زیست آن میباشد که خداوند قادر متعال در آفرینش آن نقش قائم و ذاتی داشته است و حیات را در پیوندی غیرقابل فهم برای بشریت در چرخه هستی به هم متصل نگاه می دارد. متاسفانه به نظر می رسد خزانه خالی دولت و تداوم رکود همچنان به تقویت رویه های کاملا اشتباه سیاست های توسعه ای 50 سال گذشته مبتنی بر استفاده بی محابا از ظرفیت های زیست محیطی کشور که به برداشت غیر منطقی و بدون محاسبه آثار زیانبار اجرای چنین طرحهایی در حیطه فلات پهناور ایران انجامیده استت کمکی می نماید تا جائیکه جناب آقای مهندس نعمت زاده در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورخه 1395/11/24 با سیاست های سازمان محیط زیست در بهره برداری از معادن مخالفت و بخش حصوصی را نیز بدان فراخواندند.

ب) همانگونه که در مراسم اختتامیه نمایشگاه حمل و نقل سال جاری باستحضار رسید برخی از قوانین سازمان تامین اجتماعی و مالیاتی کاملا در جهت عکس بهبود فضای کسب و کار طراحی  و بکار گرفته شده است و به همین دلیل واضح و بازار سلف و انعقاد قرارداد حمل و لجستیک در بازار ایران و برخلاف تمام دنیا گرانتر از بازار روز میباشد. (ایضا تفاسیر ناصواب و شخصی از مواد 28، 38، و 41 قانون تامین اجتماعی و مواد 107، و 169 قوانین مالیاتی و قانون اشتباه مالیات بر ارزش افزوده از موانع عمده شکل گیری قرارداد حمل میباشد و چناچه ربایش جایزه نوبل اقتصاد در سال جاری توسط دو اقتصاددان را به دلیل نظریه «قراردادها» با وضع موجود در کشور مقایسه نمائیم آنگاه به عمق فاجعه و طنز موجود که یکی  بر سرشاخ و بن میبرید خواهیم گریست.

ج) با توجه به سلطه اقتصاد دولتی و شرکت های تابعه بر اقتصاد کشور در 50 سال گذشته متاسفانه بسیاری از قوانین در جهت توسعه و حمایت از ظرفیت این مدل مصوب و اجرا شده اند و تنها راه برون رفت همسو با سیاست های ابلاغی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی، تخریب خلاق چنان بنیانهایی میباشد یکی از این قوانین که مانع کسب و کار و توسعه ظرفیت های بخش خصوصی در صنعت دریایی کشور و افزایش هزینه تولید، صادرات و نهاده های مصرفی جامعه میباشد در حوزه آن وزارتخانه موسوم به حق پرچم است بمنظور پرهیز از اطناب، توضیحات انجن کشتیرانی و خدمات وابسته طی نامه شماره 94/667 /1022/ص مورخه 1394/03/17 به پیوست ایفا می گردد. شایان ذکر است که سازمان محترم راهداری و پایانه های کشور از اواخر سال گذشته بدون توجه به مبلغ کرایه حمل اقدام به اخذ عوارض موصوف از صنعت و تولید و تجارت کشور به ماخذی بسیار بالاتر نموده که عاملی جهت گرانتر شدن تولید و واردات کشور و ضد رونق میباشد.

ه) در مراسم روز ملی حمل و نقل سال 94 به نمایندگی از بخش خصوصی حمل و نقل لجستیک کشور از حضرتعالی تقاضا نمودم در تحقق راهبرد کاهش تصدیگری دولت و همسو با اجرای اصل مترقی 44 قانون اساسی و نیز در راستای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، هر 2 ساله تعهد عینی در بهبود تاثیر گذاری بخش خصوصی در فرایندهای سیاست گذاری، تصمیم گیری، مدیریتی و نظارتی حوزه وزارت راه و شهرسازی بعمل آورید. خوشبختانه رویکرد تحول گرایانه حضرتعالی مشهود و جای تقدیر داشته است هر چند تا سرمنزل مقصود راه بسیار و زمان اندک، لذا انتظار تسریع در این مقوله خواسته ای بجا و شایسته خواهد بود. نظر شما را به بخشی از پیام آنجناب خطاب به تشکلها و انجمن ها معطوف می دارد ( وقتی من در مجلس از عملکرد بخش می گفتم، بی گمان بخش عمده ا از آن محصول مشارکت، زحمت و تلاش شما بوده و هست. همچنانکه این موضوع را در مجلس بیان کردم، تمام افتخار من در این دوره و دوره پیشین همکاری سازنده و سالم با شما بوده و هست و امیدوارم که بتوانم به این رویه در اینده نیز ادامه بدهم و تا آنجا که می توانیم این ارتباط را بارورتر، سودمندتر و موثرتر نمایم.)

در پایان استدعا دارد در زمان باقیمانده از صدرات حضرتعالی نسبت به حمایت بیشتر از بخش خصوصی، تفویض اختیارات به انجمن ها، اعطای حق رای در کمیسیون ها و شوراها، اصلاح و حذف آیین نامه های مرتبط و برگشت به قانون دستور مقتضی صادر فرمایند. ضمنا این فدراسیون آمادگی خود را جهت همفکری و معرفی منابع جایگرین همزمان اعلام می دارد.

                                                                                                                              با تقدیم احترامات فائقه

                                                                                                                                     مسعود پل مه

                                                                                                                                 رئیس هیات مدیره

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments