مشکلی برای پذیرش خطوط کشتیرانی بینالمللی نداریم
معاون امور بندری سازمان بنادر با اشاره به آمادگی سومین کشتیرانی برتر دنیا برای سرمایهگذاری در حوزه دریایی و بندری ایران، گفت: با توجه به ظرفیت بنادر مشکلی برای پذیرش خطوط کشتیرانی بینالمللی نداریم.
به گزارش سی نیوز، جلیل اسلامی با تاکید بر اینکه به طور متوسط سالانه 150 میلیون تن کالا به بنادر شمالی و جنوبی کشور وارد شده است، اضافه کرد: البته ظرفیت واقعی بنادر ایران بسیار بیشتر از این رقم و در حدود 200 میلیون تن در سال است.
وی با بیان اینکه بنادر کشور پاسخگوی ترافیک بالای کشتیها و کالاها پس از لغو تحریم هستند، افزود: برای اینکه بتوانیم همراستا با تغییرات حملونقل دریایی دنیا پیش برویم، طرحهای توسعهای در بیشتر بنادر کشور مانند بوشهر، امام خمینی و شهید رجایی یا آغاز شده و یا در حال انجام است.
اسلامی یکی از اهداف اجرای طرحهای توسعهای را افزایش ظرفیت پذیرش بنادر کشور برشمرد و تصریح کرد: هماکنون استاندارد دنیا در بحث ظرفیت کشتیها برای حمل کانتینر هفت هزار TEU است که به مرور به 10 تا 12 هزار TEU و حتی بیشتر نیز در حال افزایش است. همچنین در ایران ظرفیت جابجایی کالا در بنادر کشور با توجه به شرایط ،قابل ارتقاء است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر با اشاره به اینکه افزایش مقیاس حمل کانتینر و کاهش کرایه حمل در افزایش اندازه کشتیها تاثیرگذار است، گفت: برخی خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا مانند مرسک دنبال استفاده از کشتیها با ظرفیت 19 تا 20 هزار TEU هستند این خطوط بزرگ کشتیرانی معمولا 20 درصد از ترافیک حملونقل دریایی دنیا را به خود اختصاص میدهند.
اسلامی با تاکید بر اینکه باید در فازهای توسعهای بنادر بتوانیم به چنین ظرفیتی دست یابیم در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان نیاز است تا بنادر کشور به این سطح از پذیرش کانتینر برسند، تاکید کرد: پروژههای توسعهای بنادر برای ساخت اسکلهها و لنگرگاههای جدید معمولا بین سه تا چهار سال زمان میبرد.
وی با اشاره به اینکه برای تامین مالی پروژههای توسعهای بنادر از روشهای مختلف بهره میبریم، گفت: اجرای طرحهای توسعهای سازمان بنادر ودریانوردی با استفاده از تلفیقی از روشهای مختلف تامین مالی انجام میشود که در این زمینه میتوان به منابع داخلی این سازمان،فاینانس، همکارهای مشترک بخش خصوصی و عمومی (دولتی)، اوراق مشارکت و منابع بانکی اشاره کرد.
معاون امور بندری سازمان بنادر با بیان اینکه در اجرای طرحهای توسعهای بنادر اولویت با جذب سرمایههای خارجی است به حضور مدیران کشتیرانیهای بزرگ دنیا در ایران برای ازسرگیری مجدد خطوط کشتیرانی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه به تازگی رویکرد خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا با توجه به اتفاقات اخیر و توافق هستهای، به بنادر تغییر کرده به طوری که بیشتر آنها در حال برنامهریزی برای راهاندازی دوباره خطوط خود به بنادر ایران هستند،البته این خطوط قبل از تحریمها بهصورت گسترده به سمت کشورمان تردد داشتند. بر همین اساس با مدیران شرکت کشتیرانی CMA CGM که سومین خط کشتیرانی کانتنیری بزرگ جهان است مذاکراتی را داشتیم و آنها در حال برنامهریزی برای ورود کشتیهای خود به بنادر کشور هستند.
اسلامی با بیان اینکه این شرکت کشتیرانی فرانسوی ششم آگوست 2015 میلادی (15 مرداد) را برای ورود به بنادر ایران اعلام کرده است، تاکید کرد: اولویت اول این شرکت برای شروع دوباره فعالیتها در ایران راهاندازی خطوط لاینر است، پس از این موضوع نیز آنها برای سرمایهگذاری در حوزه دریایی و بندری اعلام آمادگی کردهاند که در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.