مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تشریح کرد؛ برنامه های آتی بندر شهید رجایی

 

 

 

بندر شهید رجایی که در دوران پسابرجام کلید طلايی تجارت ایران محسوب می شود، حرکتی شتابان را برای گرفتن سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی و تجارت بین‌المللی آغاز نموده و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه، برنامه‌هایی را به اجرا درآورده است.

به گزارش سی نیوز، “الله‌مراد عفیفی‌پور” مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درخصوص این بندر استراتژیک گفت: «طی نخستین سال های دهه ۶۰ شمسی در کنار اجرای سایر بخش های مختلف بندر، بهره برداری اضطراری از اسکله های بندر ادامه داشت که علاوه بر ده ها هزار میلیارد ریال صرفه جویی به علت عدم پرداخت هزینه های ارزی معطلی کشتی ها در لنگرگاه، نقشی حیاتی را در زمینه تامین مایحتاج کشور در آن شرایط حساس ایفا نمود. »

 

برگ های تقویم به همین منوال ورق خورد تا اینکه در تاریخ نهم شهریورماه ۱۳۶۳ نخستین پایانه به صورت رسمی افتتاح و عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه در بندر شهید رجایی شروع شد.

به گفته عفیفی پور، «هنوز یکسال از زمان فعالیت نخستین پایانه کالا در این بندر نگذشته بود که با تکمیل بخش های باقیمانده، در چهارهم تیرماه ۱۳۶۴ نخستین پایانه کانتینری این بندر- مجهز به سیستم های پیشرفته رایانه ای –  به طور رسمی به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۶۵ سایر ساختمان ها، انبارها، محوطه ها و پایانه ها از سوی پیمانکار ساخت بندر شهید رجایی به سازمان بنادر تحویل شد و بندر به طور گسترده فعالیت خود را تداوم بخشید.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در همین رابطه گفت: «ساخت 3 پست اسكله بتني 100 هزار تني كه مجموعاً 34 ميليون تن به ظرفيت فعلي بندر شهيد رجايي اضافه مي كند، موجب تسهيل صادرات محصولات توليدي پالايشگاه هاي كشور مي شود. در همين راستا، نهم اسفند ماه سال جاري عمليات اجرايي مرحله تکمیلی فاز 3 پایانه کانتینری این بندر با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران آغاز شد كه بهره برداری کامل از اين طرح، موجب افزايش ظرفيت ترمينال هاي كانتينري اين بندر به 8 ميليون TEU خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «همچنین به موازات احداث حوضچه ها و ساخت اسکله های جدید، افزایش پسکرانه های این بندر به میزان دو برابر مساحت کنونی در دستور کار قرار دارد که الحاق 2700هکتار اراضی واقع در شمال بندر در همین راستا عملیاتی شده است. اضافه شدن این اراضی جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، یک شهر لجستیکی بزرگ را در شمال بزرگترین بندر تجاری کشور شکل خواهد داد تا بستر لازم برای پیوستن این بندر به باشگاه بنادر نسل سومی جهان فراهم شود.»

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، «همزمان با توسعه فیزیکی این بندر، تلاش هایی برای توسعه زیرساخت ها، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات مدرن، تکنولوژی هوشمند، زیرساخت‌های مخابراتی همچون فیبر نوری، فن آوری های نوین ارتباطی و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی در جریان است تا این بندر، حرکتی شتابان را برای گرفتن سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز نموده و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه هایی را به اجرا درآورد.»

برنامه‌های آتی بندر

وی در پایان، ایجاد و راه اندازی شهر لجستیکی بندر شهید رجایی، طراحی و راه اندازی نرم افزار جامع بندری(PCS) و هوشمندسازی فرآیندها، ساخت و راه اندازی آزادراه شهید رجایی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- نفتی، ساخت و راه اندازی ترمینال ریلی- مواد معدنی، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه غلات، طراحی و راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه ریزی و راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای را به عنوان بخشی از برنامه‌های آتی بزرگترین بندر تجاری کشور برشمرد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments