ما چه کرده‎ایم؟

نایب رئیس انجمن پایانه‎داران بنادر ایران،با بیان اینکه مدیریت یک بندر بین‎المللی مثل بندر شهیدرجایی نیازمند یک استراتژی طولانی مدت و ثبات مدیریت است، گفت: دولت باید به‎جای دخالت مستقیم با حمایت بخش خصوصی زمینه‎ساز رشد سرمایه‎گذاری داخلی و خصوصی شود.

حسن یگانه با بیان اینکه مدیریت یک بندر بین‎المللی مثل بندر شهید رجایی نیازمند یک استراتژی طولانی مدت و ثبات مدیریت است، اظهار کرد:در زمان و منطقه‎ای قرار گرفته‎ایم که همسایگان ما با سرعت به سوی جهانی شدن و توسعه یافتگی گام برمی‎دارند. باید چشمهایمان را بر این حقیقت بگشاییم که همسایه جنوبی ما، امارات متحده عربی در بندر جبل‎علی ظرفیت کانتینری خود را به 16 میلیونTEU رسانده است.

وی ادامه داد: ابوظبی در حال ساخت بهترین امکانات و گسترش ظرفیت خود از شش میلیون به 12 میلیون است بندر راس‎الخیمه در امارات نیز با افزایش ظرفیتی جهشی از سه میلیون به شش میلیون ارتقا پیدا کرده است.

یگانه افزود: بنادر صلاله و صحار عمان نیز در تلاش برای رقابت با سایر بنادر منطقه در حال ارتقای ظرفیت خود هستند و در آینده‎ای نه چندان دور جزء یکی از بنادر بسیار فعال منطقه خواهند بود. همچنین عراق در مرز غربی در بندر ام‎القصر در حال ظرفیت‎سازی است. در مقابل ما چه کرده‎ایم؟

وی با بیان اینکه قرار بود تا سال 1396 ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی را به شش میلیون TEU برسانیم، گفت: تحریم یک بخش از واقعیت است، اما تمام واقعیت نیست ما علاوه بر تحریم‎های خارجی، در داخل هم تحریم بوده‌ایم.

یگانه در گفتگو با خبرنگار مارین‎تایمز با تاکید بر اینکه از ظرفیت‎های داخلی بخش خصوصی خودمان استفاده نکرده ایم و به نیروهایی که آماده فعالیت و ایجاد ظرفیت بودند، بها نداده‎ایم، افزود: قطعا با  ادامه این روش در آینده نزدیک با بحران و فاجعه‌ از دست دادن هزاران شغل مرتبط با امور بندری رو به رو خواهیم شد.

نایب رئیس انجمن پایانه‎داران بنادر، اظهار کرد: استراتژی سازنده مثل چراغی در تاریکی مسیر است، اگر استراتژی نداشته باشیم یا نتوانیم آن را به درستی اجرا کنیم، در یک چرخه باطل گرفتار می‎شویم. به طوریکه مدیران بنادر بدون چشم‎اندازی واقع‎بینانه در دام روزمرگی اسیر خواهند شد.

او با بیان اینکه هر مدیری به عنوان یک مغز متفکر و راس هرم تصمیم‎گیری باید به مجموعه‎ای که در آن فعالیت دارد علاقه‎مند باشند و در حوزه کاری خود اطلاعات جامع و کافی داشته باشد، گفت: بنده حتی پس از 15 سال فعالیت در حوزه بنادر کشور هر روز با مسئله‎ای تازه رو به رو می‎شوم و در می‎یابم که  هنوز نکته ای برای آموختن باقی مانده است. چگونه می‎توان از مدیری که سال‎ها توان و انرژی خود را در عرصه‎ای دیگر متمرکز کرده است انتظار داشت، ناگهانی و بدون هیچ پیش زمینه‎ای وارد فضای بندر شود و این حجم بزرگ از فعالیت را مدیریت کند و رشد دهد.

به گفته یگانه، بخش خصوصی و بدنه کارشناسی در سازمان بنادر کشور به اندازه‎ای قوی هست که بتواند مدیرانی شایسته را برای سال‎های آتی در خود پرورش دهد. حتی اگر این سرمایه‎گذاری بر روی مدیران در بدنه سازمان بنادر انجام شود ما شاهد درخشش مدیرانی کاردان و آینده نگر در سطح بین المللی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگرچه در آغاز دوره پساتحریم، همه‌ کسانی که در بنادر کشور در حال فعالیت هستند، چشم‎اندازی روشن برای عبور از بحران‎ها می‎بینند، اما واقعیت موجود نباید ما را از حقیقت آنچه در حال رخ دادن است، غافل کند.

یگانه با تاکید بر اینکه ما نیازمند نوسازی و بهسازی تجهیزات بندری و بنادر کشورمان هستیم، گفت: با توجه به فشاری که در همه زمینه‎ها بر بخش دولتی وارد می‎شود، بهتر است بخش خصوصی به این مهم دعوت شود و دولت با حمایت از این بخش به جای دخالت مستقیم زمینه‎ساز رشد سرمایه‎گذاری داخلی و خصوصی شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با اعتماد به بخش خصوصی به جای تاکید بسیار بر سرمایه‎گذاران خارجی که دقیقا خلاف بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی است؛ زمینه تحول در بنادر ما به وجود آید تا شاهد حرکت و پویایی لجستیک دریایی باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments