قوانین دست و پاگیر اقتصاد را فلج کرده‌اند

رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: برای کاهش و رفع قاچاق باید قوانین دست‌ و پاگیر را اصلاح کنیم.

ابتدای شهریورماه امسال دادستان کشور از ورود روزانه ۳۸۵۰ کانتینر و کامیون بدون بازرسی و نظارت به داخل کشور خبر داد. خبری که برای همه شک برانگیز بود و سبب شد تا مجددا آفتی به نام قاچاق موضوع خبرها و اظهارنظرهای بسیاری شود.

«مسعود پل‌مه» رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اما چنین آماری را رد می‌کند. او در گفتگو با تین‌نیوز گفت: ما به هیچ وجه چنین آماری را تاکید نمی‌کنیم. چنین حجمی از کالا وارد کشور نمی‌شود. گردش کانتینری ما در سال چیزی نزدیک به 1 میلیون کانتینر است.
عدد 3800 دستگاه کانتینر قاچاق در روز حتی از کل چرخه کانتینری ما در سال هم بیشتر می‌شود. اگر چنین عددی را بپذیریم به این معنی است که سالانه حدود یک میلیون سیصد هزار کانتینر قاچاق وارد کشور می‌شود.

او ادامه داد: ما هم اذعان داریم که کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. اما نه در این حجم و نه به شکل کانتینری. به هر حال این وجود دارد کانتینری در خلال مسیری به هزار و یک دلیل به مقصد نمی‌رسد. اما اعداد بسیار بسیار ناچیزتر است. اشکال قاچاق مختلف است. ما یک چرخه کانتینری داریم که کانتینر خالی هم در آن حساب می‌شود و این آمار در سال گذشته به شکل عمومی حداکثر یک میلیون بوده است.

پل‌مه به مشکلات ریشه‌های شکل‌گیری قاچاق اشاره کرد و اضافه کرد: نکته اینجاست که تصمیماتی به شکل رسمی گرفته می‌شود و یکی از اصلی‌ترین تصمیماتی که تبعاتش باعث قاچاق می‌شود محدودیت‌های وارداتی و صادراتی است.

او گفت: این محدویت‌ها در اشکال تعرفه و مجوزها و شرایطی است که در رابطه با ورود و خروج کالا یک بسته کامل از ضوابط را ایجاد می‌کند. اگر قرار است تصمیمی برای ریشه‌کردن قاچاق بگیریم باید این قوانین را بازبینی کنیم. همین قوانین و محدودیت‌ها هستند که باعث می‌شود خسارت هنگفتی به اقتصاد و تولید وارد شود.

رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته همچنین از شرایط نامناسب تولید داخلی هم سخن به میان آورد و گفت: نکته مهم این است که یک پای اقتصاد داخلی ما که تولید است، دارای چالش‌های جدی است. تولیدکنندگان ما نقایص زیادی دارند. آنها هم از واردات کالاهایی که قرار است تعرفه‌هایشان صفر شود آسیب‌پذیرند و هم در حوزه تامین مالی دارای چالش هستند. در واقع ما سیستم تعریف‌شده‌ای که متکی بر تجربه و دانش بازارهای جهانی باشد را به هزارویک علت نمی‌توانیم در ایران اجرا کنیم. از نرخ سود که چندین برابر نرخ جهانی است گرفته تا بقیه چیزها.

او ادامه داد: همه اینها حلقه‌های یک زنجیره است که باعث می‌شود ما نه بتوانیم تولید داخلی  را شکوفا کنیم و نه این امکان را داشته باشیم که نظام‌های گمرکی و نظارتی که در جهان آزموده شده است را به کار ببریم.

پل‌مه با اشاره به شیوه‌های مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: ما به علت اینکه دلایل واقعی قاچاق را ریشه‌کن نکردیم مراجع و گلوگاه‌های نظارتی انتظامی و امنیتی را بر آن حاکم می‌کنیم. در واقع نه تنها دنبال درمان نرفتیم بلکه برخورد را هم تشدید کردیم.

او اضافه کرد: نکته اینجاست که گرچه این برخوردها گاهی موفق عمل کرده و حجم قاچاق را کاهش داده اما دقیق که نگاه کنیم متوجه می‌شویم سازمان‌های نظارتی جزیره‌ای عمل می‌کنند چون منافع سازمانی متفاوتی دارند. درنتیجه ما می‌بینیم که نه تها شرایط بهتر نمی‌شود بلکه روز به روز هم بدتر می‌شود.

رییس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به شرایط ترانزیت در ایران اشاره کرد و افزود: برای مثال در بخش ترانزیت قوانین مختلفی در بخش‌های مختلف گمرک، راهداری و غیره داریم که با هم متناقض هستند. ما متولی واحدی نداریم و این یعنی نظارت و مدیریت مناسبی وجود ندارد.

او نبود آمارهای دقیق را هم یکی دیگر از مسائلی دانست که باید به آن توجه کرد و گفت: یکی از مشکلات ما مراجع مختلف آماری است که همه هم با هم در تناقض هستند. یک تحلیلگر اقتصادی نیازمند داده است و پایه داده آمار است. آماری که واقعیت را تعریف کند. وقتی من تصمیمی می‌گیرم و هیچکس اطلاعات و آماری نه از گذشته و نه از حال دارد چگونه می‌توان کارایی و شرایط را ارزیابی و تحلیل کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.