ظرفیت کنونی بندر شهید رجایی پاسخگوی نیاز حال و آینده کشورنیست

ظرفیت کنونی بندر شهید رجایی شایسته نام جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی نیازهای حال و آینده کشور نیست.

به گزارش سی نیوز، عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان مطلب بالا افزود: متاسفانه در سالیان اخیر همواره به دلیل تورم داخلی، تعرفه‌های بندری افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که تجارت بین‌المللی تابع تورم داخلی کشورها نیست و اگر قرار است که بنادر ما جایگاه بین‌المللی داشته باشند باید رویکرد آنها هم بین‌المللی باشد.

علیرضا چشم جهان ادامه داد: بنادر ما باید در یک روند مقایسه‌ای نسبت به بنادر رقیب یا بنادر همکار منطقه‌ای بتواند خود را به ساختاری برسانند که پاسخگوی نیازهای خطوط کشتیرانی و مشتریان داخلی و خارجی باشند.

بنادر باید برای حجم بالای کار آماده شوند
وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه بنادر و اقتصاد کشور، حجم عملکرد در بنادر ایرانی تقلیل پیدا کرد و این کاهش باعث ایجاد رخوت در بنادر شد، گفت: در حال حاضر که بحث آمدن دوباره کشتی‌های لاینر مطرح است بنادر به خصوص بنادر اصلی باید از چند جنبه فعالیت خود را با جدیت آغاز کنند تا در جایگاه ممتاز و مطلوبی قرار گیرند.

وی با بیان این نکته که سازمان بنادر و دریانوردی، ترمینال اپراتورها و دیگر مجموعه‌ها باید برای حجم وسیعی از کار آماده شوند، افزود: در حال حاضر حجم زیادی از فعالیت های کانتینری در ایران توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی و مجموعه‌های وابسته به آن انجام میشود و بخشی هم توسط خطوط کشتیرانی خارجی و شرکت‌هایی که به صورت فیدری حمل محمولات را به بنادر انجام می‌دهند، صورت می‌پذیرد.

سهم ترانزیت و ترانشیپ محقق نشده است
چشم جهان با اشاره به اهمیت ترانزیت و ترانشیپ از طریق بنادر کشور گفت: کشورهای بسیاری در همسایگی ما همگی تمایل دارند کالاهای خود را از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور دهند. اما چون نمی‌توانیم سرویس مناسب و تعرفه‌های رقابتی در بنادر ارائه دهیم و نظام پسکرانه‌ای ما هم در حمل و نقل جاده‌ای ، ریلی و شبکه فیدرینگ از ساماندهی کافی برخوردار نیست، بنابراین سهم کشور از ترانزیت و ترانشیپ منطقه به نحو شایسته محقق نشده است.

لزوم تجهیز سریع تر بنادر
عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی به ضرورت موضوع تکمیل زیرساخت و روساخت بنادر اشاره کرد و افزود: نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با زیرساخت‌های بنادر کشور در بین اعضای جامعه حمل و نقل ایران و مشتریان داخلی و خارجی وجود دارد و اکنون پرسش همگان در خصوص مهمترین و فعالترین بندر تجاری کشور این است که طرح توسعه فاز ۲ بندر شهید رجایی چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟ اگر چه فاز ۲ بندر شهید رجایی در مقاطع زمانی مختلف چندبار افتتاح گردیده اما این افتتاح‌ها هیچگاه واقعی نبوده و هر مرتبه چند متر اسکله برای نصب آتی تجهیزات و بهره برداری در آینده افتتاح شده اند.

او اضافه کرد: بیش از سه سال است که می‌گویند تجهیز فاز 2 طرح توسعه بندر شهیدر جایی قرار است در قالب فاینانس خارجی و یا داخلی و یا در قالب BOT انجام شود اما تاکنون این مهم محقق نشده است. آنچه تاسف آور است اینکه در این مدت بنادر رقیب همسایه سهم خود از روند مبادلات تجاری منطقه را به شدت افزایش داده‌اند اما ما همچنان درگیر بررسی‌های اولیه برای تعریف موضوع و برگزاری مناقصه هستیم. این وضعیت بسیار نگران کننده است.

اهمیت تعیین تکلیف کردن اپراتورهای پایانه های بندری
چشم جهان با اشاره به تحولات ایجاد شده در اپراتوری بندر شهید رجایی گفت: پیش از این بندر شهید رجایی با یک اپراتور فعالیت می‌کرد اما پس از اتخاذ تصمیماتی، فعالیت بندر شهید رجایی در بخش کانتینری با دو اپراتور ادامه پیدا کرد و نگرانی‌هایی که از بابت اسامی اپراتورهای تحریم شده وجود داشت برای خطوط کشتیرانی برطرف شد و تعدادی از آنها که نگران مسائل تحریم بودند، فعالیت خود را مجددا در بندرعباس شروع کردند.

وی با اشاره به مذاکرات خوب سازمان بنادر و دریانوردی با مسئولان بندر سنگاپور و برخی از خطوط کشتیرانی در خصوص اهمیت تعیین تکلیف کردن اپراتورها ادامه داد: با توجه به کوتاه مدت بودن قرارداد اپراتورهای پایانه های بندری، آنها افق روشنی برای فعالیت‌های آینده خود نمی بیند و زمانیکه امید به آینده وجود نداشته باشد اپراتور کار خود را با روزمرگی سپری می‌کند و این روزمرگی مانع پیشرفت‌های بزرگ مورد انتظار در بنادر می‌شود.عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با تاکید براینکه انتظار می‌رود هر چه زودتر اپراتورهای کارآمد در قالب قراردادهای بلند مدت و با بازده، مشخص شوند و اینگونه نباشد که در قرارداد همه سهم متوجه بخش دولتی شود و بخش خصوصی بی‌بهره بماند، تصریح کرد: انتظار بخش حمل و نقل کشور این است که قرارداد به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی بتواند با توان مالی مناسب به طور موثر فعالیت کند.

چشم جهان موقعیت مطلوب جغرافیایی، زیرساخت و روساخت کافی، تعرفه های شفاف و رقابتی، شبکه های حمل و نقل پشتیبان، پسکرانه، نیروی انسانی و نرم افزار مناسب را شاخص های لازم برای موفقیت یک بندر برشمرد که باید در مورد پیشرفت آنها برنامه ریزی شود.

وی به ظرفیت ۱۹ میلیون تی ای یو بندر جبل علی اشاره کرد و گفت: این در حالیست که ظرفیت اسمی بندر شهید رجایی حتی بیش از چهار میلیون تی ای یو نیست و این وضعیت شایسته نام جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی نیازهای حال و آینده این بندر نیست.

چشم جهان با بیان این نکته که بخش زیادی از رشد اقتصادی به کارآمدی حمل و نقل وابسته است، اضافه کرد: اگر دولت دنبال بهبود وضعیت اقتصاد کشور و رونق کسب و کار و معیشت مردم است حتما باید توسعه بنادر و بهبود نظام حمل و نقل را مد نظر داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments