ضررهای زیادی در دوره تحریم متحمل شدیم

تحریم‌ها از سال 1390 شرکت ما را درگیر کرد و اوج اثرگذاری این تحریم‌ها از سال 1392 بود که تمامی خطوط کشتیرانی بزرگ بدلیل تحریم و تهدید خزانه داری آمریکا به خاطر حضور شرکت تایدواتر خاورمیانه به عنوان اپراتور در بندر شهید رجایی، از پهلو گیری کشتی‌هایشان در این بندر خودداری کردند و همین موضوع و بعضی اختلافات قراردادی و حقوقی و مالی باعث شد که در 6 آذر 1392 سازمان بنادر و دریانوردی، این شرکت را از اپراتوری در بندر شهید رجایی خارج کرد و شرکت‌های سینا و بتا جایگزین شدند و ما هم به‌دلیل رعایت مصالح ملی و رعایت حقوق مردم و حفظ اعتبار سازمان بنادر و دریانوردی همکاری لازم را انجام دادیم.
این جملات سرآغاز گفت و گوی خبرنگار سی نیوز با مهدی اعتصام، مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه است که بیشتر حول موضوع تحریم و پساتحریم است. وی معتقد است با توجه به اینکه این شرکت بیشترین ضرر را از تحریم‌ها متحمل شده است و همین موضوع باعث شد که فعالیت خود را در حوزه های دیگر دریایی و بندری آغاز و یا فعالتر کند و در هماهنگی با سازمان بنادر مقرر شد که در پس‌کرانه‌ها، انبارداری و دیگر بنادر کشور فعالیت بیشتری داشته باشیم.

سیاست چند محوری جایگزین مناسب
اعتصام درباره اینکه تدبیر مدیران تایدواتر برای گذر از این ضرر چه بود گفت: ما وقتی دیدیم تک ماموریتی بودن ضرر زیادی وارد می‌کند بر همین اساس به سیاست چند محوری و تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها در حوزه دریایی و بندری روی آوردیم و امکانات، تجهیزات و شناورها را در بخش‌های مختلف دریایی و بندری فعال کردیم. به عنوان مثال حوزه نفت و گاز را رصد کردیم تا بتوانیم در خدمات دریایی و پشتیبانی به سکوها شرکت کنیم.
او به فعال کردن بخش سالویج در این شرکت اشاره کرد و افزود: در این میان شناور اروند تاید1000 که یکی از شناورهای ویژه برای عملیات سالویج است را فعال کردیم و به تازگی هم یک شناور مغروقه به نام کارون بار را از اروند خارج کردیم. موضوع دیگر فعال کردن لایروبی بود که در جاسک قراردادی منعقد کردیم. در بنادر امیرآباد، انزلی و امام خمینی (ره) هم فعالیت‌هایی داشته و در حال توسعه فعالیت ها در همه بنادر هستیم.

سرمایه گذاری بلند مدت 400 میلیارد تومانی
سرمایه گذاری یکی دیگر از موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت تایدواتر به آن اشاره کرد و گفت: در یک برنامه بلند مدت تدابیرلازم جهت سرمایه گذاری 400 میلیارد تومان در زمینه ساخت سیلو و انبار و خرید تجهیزات تخصصی بندری و دریایی، تجهیزات سالویج، لایروبی و … اندیشیده شده است.
این فعال حوزه دریایی ادامه داد: در حوزه بین‌المللی هم مطالعات و بررسی‌هایی برای حضور در بازار عراق و کشورهای حاشیه خزر در امور آموزشی، بندرداری، سالویج و لایروبی داشته ایم.

بدهی به سازمان بنادر را به کمتر از 60 میلیارد تومان رساندیم
پرسش دیگری که اعتصام پاسخ آنرا داد مربوط به فعالیت‌های تایدواتر در دوران پساتحریم بود. او در این باره گفت: از پیش از اعلام توافق، ارتباطاتی را با شرکت‌های خوشنام خارجی برقرار کردیم تا بتوانیم با شرکت‌های بزرگ بخش دریایی و بندری همکاری کنیم. شرکت‌های معتبر دریایی هم بعد از توافق از این مهم استقبال کردند. همچنین در بخش سالویج مذاکراتی را با شرکت‌های کره‌ای، چینی و اروپایی داشته ایم و جهت خرید برخی تجهیزات بندری هم مذاکراتی با شرکت‌های آلمانی و بلژیکی انجام داده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع کامل تحریم‌ها کاهش حساسیت در بخش بین‌المللی را به همراه دارد، به اختلاف 4 ساله شرکت تایدواتر با سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و افزود: از سال 1389 تا 1392 به مدت 4 سال اختلافات حقوقی و قراردادی با سازمان بنادر داشتیم و همین موضوع باعث شد که ضررهای شرکت تشدید شود اما در جلسات هماهنگی خوبی که با مدیران سازمان برگزار کردیم، رفع مغایرت‌های مالی و قراردادی انجام شد و شفافیت نسبی در این موضوع حاصل شد.
مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه با تاکید بر اینکه بخشی از فعالیت‌های تایدواتر به دلیل بدهی به سازمان بنادر و دریانوردی و ارائه نکردن تسویه حساب مالی از سوی آن سازمان محدود شده بود، ادامه داد: بدهی اعلامی از سوی سازمان بنادر 229 میلیارد تومان بود که در این مدت بخش زیادی از آن پرداخت و یا تعیین تکلیف شده و کمتر از 60 میلیارد تومان آن باقی مانده که در نظر داریم انشالله تا پایان امسال این مبلغ را هم با سازمان تعیین تکلیف می‌کنیم.

توسعه بنادر ما بیشتر وابسته به تامین تجهیزات است
اعتصام درباره بنادر ایران پس از تحریم هم به سی نیوز گفت: بنادر ما برای دوران تحرک و توسعه اقتصادی پس از تحریم آمادگی و توان کافی را دارند. بندر شهید رجایی ظرفیت پذیرش3 تا 3/5 میلیون تی ای یو کانتینر را دارد اما در بهترین شرایط از 2/8 میلیون تی ای یو تجاوز نکرده است؛ یعنی هنوز نتوانسته ظرفیت اسمی را پر کند. این نشان می‌دهد که از نظر ظرفیت بنادر، مشکلی در کوتاه مدت پس از تحریم نداریم.
وی با اشاره به توان تجهیزاتی بنادر کشور تصریح کرد: تجهیزات بندر شهید رجایی تا کنون ظرفیت 3 تا 3/5 میلیون تی ای یو را داشته است اما با توجه به عمر بالای دستگاه‌‌ها و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، این موضوع در زمان افزایش و تراکم کانتینر در صورت عدم پیش بینی‌ها و آمادگی‌های لازم، بندر را دچار مشکل می‌کند.
مدیرعامل تایدواتر ادامه داد: تعمیرات اساسی و به موقع تجهیزات و خرید تجهیزات نو و با تکنولوژی روز موجب بالاتر رفتن ظرفیت‌های بندر می‌شود و این مهم توجه و نگاه واقع‌بینانه‌تر مسوولان را می‌طلبد. ما باید به این فکر باشیم که با سرمایه گذاری و خرید هر چه سریعتر تجهیزات مورد نیاز در یال غربی و شرقی بندر شهید رجایی برای افزایش ظرفیت‌های این بندر گام برداریم. از سوی دیگر در حال حاضر با توجه به عمق کم بعضی از اسکله‌ها، تنها کشتی‌های با آبخور کم در بنادر پهلو می‌گیرند که باعث می‌شود تسریع در لایروبی اسکله‌ها در کنار موارد ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار شود.

شفافیت باید جایگزین رویه‌های غلط شود
اعتصام با اشاره به اینکه باید نابسامانی‌های اقتصادی جای خود را به سلامت و شفافیت اقتصادی و دقت در انتخاب پروژه‌ها و اولویت‌بندی فعالیت‌ها بدهد، ابراز امیدواری کرد شرایط توسعه اقتصادی فراهم و شرایط برای واریز نقدینگی به بخش‌های زیر بنایی و بخش تولید و ایجاد اشتغال مهیا شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید برنامه‌ریزی شود تا تجربه تلخ سیاست‌های گذشته مانند توجه نکردن به آینده و تزریق نقدینگی به جامعه مانند توزیع یارانه‌ها به صورت عام و وام طرح‌های زود بازده که هیچ بازخوردی در کشور نداشت و جلوی توسعه کشور را گرفت، تکرار نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.