شرایط، سال آینده بهتر می‎شود

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته می‎گوید: از اواسط سال 2017 شرایط در صنعت کشتیرانی ،بندر و دریا بسیار بهتر خواهد شد بخصوص برای ما؛چراکه در سال‌های تحریم ظرفیت‌های خالی بسیاری ایجاد شده که باید پر شود.

به گزارش سی نیوز ، «مهرشاد معین انصاری» عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته،  با ابراز خوش بینی از شرایط اقتصادی سال آینده میلادی، تصریح کرد: البته همه چیز به شرایط کل منطقه ارتباط دارد ولی فکر می‌کنم از اواسط سال 2017 شرایط در صنعت کشتیرانی ،بندر و دریا بسیار بهتر خواهد شد بخصوص برای ما؛ چون در سال‌های تحریم ظرفیت‌های خالی بسیاری ایجاد شده که باید پر شود؛ البته اگر مسائل سیاسی اثر نگذارد.

مهرشاد معین انصاری، در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز، در خصوص میزان فعالیت شرکت‌های کشتیرانی داخلی در سال میلادی گذشته، خاطرنشان کرد: از لحاظ میزان صادرات و واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل که در تحریم کامل بودیم، رشد داشته‌ایم و این رشد در بخش صادرات و واردات بهتر بوده است ولی در بخش ترانزیت رشدی نداشتیم حتی میزان ترانزیت به دلیل کاهش قیمت نفت کمتر شده چون ترانزیت اصلی ما ترانزیت مواد نفتی است.

او با بیان اینکه غربی‌ها در این یک‎سال پساتحریم، نامهربانی کردند و باید بهتر از این عمل می کردند، ادامه داد: البته شرکت‌های کشتیرانی خارجی که جزو 20 شرکت برتر جهان به لحاظ ظرفیت‌ و تناژ ناوگان هستند، اکنون در حال کارکردن با ایران هستند ولی به صورت خیلی محدود.

وی افزود: به اعتقاد من این محدودیت به اقتصاد جهانی بر می‎گردد چون همه مسائل ناشی از تحریم‌های ایران نیست ، روند اقتصادی هم دچار تغییراتی شده است و در همه رشته‌های اقتصادی جهان از جمله حمل و نقل رکود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کالای سریع با اشاره به اینکه ما در سال 2017 باید بیشتر تلاش خود روی حل مسائل بانکی بگذاریم، گفت: در این مدت مشکل سوئیفت از طریق بانک‌های درجه دو و درجه سه حل شده ولی هنوز آن حالت همگانی را که مراودات گسترده کالا و انتقال وجه انجام شود را پیدا نکرده تا بتوان رشد بیشتر تجارت را شاهد بود.

معین انصاری با تاکید بر اینکه ایران بازار مهمی برای خطوط کشتیرانی خارجی است و آنها علاقه دارند که هر چه سریع‎تر به  بنادر ایران وارد شوند، خاطرنشان کرد: همیشه وقتی منطقه‌ای به محدودیت کشیده می‌شود برای اینکه دوباره روی ریل اصلی فعالیت‌های خود بیفتد زمان می برد و این زمان بردن بیشتر متاثر از مسائل سیاسی است ولی درمجموع همه خطوط کشتیرانی علاقه دارند که با ایران مراوده داشته باشند، البته به شرطی که شرایط آماده باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی یادآور شد: خوشبختانه تحریم پوشش بیمه‌ای کشتی‎ها برداشته شده و در بخش صادرات نفت کشورمات نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده است؛ اساسا در بخش نفت به نسبت کالای دیگر بسیار قوی تر عمل کرده‌ایم.چون نفت مورد نیاز همه کشورها است و کشورهای غربی برای صادرات نفت کمتر مانع تراشی نمی‌کنند ولی در بخش‎های دیگر یکسری محدودیت‌ها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه اگر مشکلات مالی و بانکی حل شود، خطوط کشتیرانی تمایل بیشتری برای ورود به بنادر ایران خواهند داشت، یادآور شد: اگر یک خط کشتیرانی بخواهد به ایران بیایید، بحث پرداخت کرایه‌ها و انتقال وجه در حوزه پرداخت‌های ارزی برای حقوق و عوارض طبق تعرفه‌های موجود مطرح است و برای آن خط کشتیرانی مهم است که بداند چطور می تواند این مسائل را حل و فصل کند.

مدیرعامل شرکت کالای سریع با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس شده که بسیاری از سرمایه‌ها متعلق به کشورهای غربی است، گفت: غربی ها نمی‌گذارند این حالت رکود باقی بماند. مشکلات فعلی هم به دلیل جنگ‌های در منطقه بوده که به سمت تمام شدن می رود ضمن اینکه قیمت نفت هم به سمت افزایش رفته است و پیش بینی می‌شود به حدود بشکه‌ای 60 دلار برسد که تحولات بسیاری را به وجود می آورد.

او ادامه داد:در هر صورت، سرمایه‎گذاری‌ها تا حدی رکود را تحمل می کنند و بیشتر از آن نخواهد بود، یعنی غربی‌ها به خاطر منافع خودشان هم که شده این روند را بهبود خواهند بخشید و همه طرف‌های تجاری از این رونق نفع خواهند برد.
معین انصاری با اشاره به اینکه زیرساخت‌های بندری ما کامل است البته می‎توانست بهتر از این باشد، گفت: اگرچه مسائل تحریم ما را از کشورهای همسایه عقب انداخت ولی اکنون سازمان بنادر فعالیت‎های توسعه ای بسیاری را انجام داده به عنوان مثال در بندر چابهار که بندر استراتژیکی برای کشورمان به شمار می رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments