سهم صنایع دریایی و بندری از GDPکشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش ‌سی نیوز، «حسین چراغی» مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه سهم صنایع بندری و دریایی ایران در GDP کشور قابل توجه نیست و زیر ۱۰ درصد است، افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر چندین کریدور بین‌المللی می‌توانیم با چند راهکار و برنامه‌ریزی در بخش ترانزیت و در بخش صادرات به خصوص صادرات به کشورهای حاشیه و کشورهایی که به محصولات ما نیاز دارند، می‌توانیم به افزایش سهم صنعت بندری و دریایی در GDP دست یابیم.

چراغی با اشاره به اینکه صنایع دریایی و بندری در حوزه‌های مختلف اشتغال‌زایی، درآمدزایی و پویایی اقتصاد نقش مهمی را ایفا می کنند، گفت: از آنجایی که ایران به دلیل دسترسی مستقیم به دریا هم در شمال و هم در جنوب پتانسیل ویژه‌ای در این حوزه دارد، اگر بتوانیم همه ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی و بندری را در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت فعال کنیم، خواهیم توانست سهم قابل توجهی را در GDP  تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران برای اتصال کشورهای CIS با جمعیتی حدود ۳۰۰ میلیون نفر به جنوب کشور و آب‌های آزاد، اگر هماهنگی و هم‌افزایی بین ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی اتفاق بیفتد می‌توانیم از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان به صورت بهینه و کامل استفاده کنیم.

چراغی با بیان اینکه فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور فعال هستند، اظهار کرد: ما با فعال‌سازی مسیرهای ترانزیتی می‌توانیم ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم. علاوه براین در حوزه صادرات به کشورهای CIS به ویژه روسیه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که تاکنون به طور کامل استفاده نشده و می‌توانیم با برنامه‌ریزی و هدف گذاری در این بخش، سیاست ها و اهداف درون‌زا و برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی را در این بخش محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است. این مقام مسوول در اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: خوشبختانه، به طور مستقیم در تبصره ۲۱ برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت صنایع دریایی و بندری اشاره شده که امیدواریم در اصلاحات بعدی کامل‌تر شود و به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

به گفته چراغی؛ سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در این صنعت، در حال توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری و دریایی است تا ظرفیت‌های بنادر را متناسب با حجم بازار هدف هم در شمال وهم در جنوب کشور افزایش دهد. در واقع، نخستین نقش سازمان بنادر توسعه زیرساخت‌هاست که به خوبی و براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده در حال انجام است و پس از آن، باید مباحث مربوط به مطالعات بازار و بازارشناسی به کمک بخش‌های خصوصی فعال در این صنعت مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده زیرساخت‌های فراهم شده، ظرفیت‌های بازار را فعال کند و به اهداف مورد نظر برسد.

چراغی تصریح کرد: به طور کلی، خزر بازار بسته‌ای است و به همین دلیل بین ایران و چهار کشور دیگر حاشیه دریای خزر تبادلات تجاری مستقیمی اتفاق می‌افتد، در بندر انزلی، ۵۲ درصد از سهم تبادلات تجاری ما با کشور روسیه، حدود ۴۰ درصد با قزاقستان، حدود ۵ درصد با آذربایجان و ۳ درصد با ترکمنستان در حال انجام است البته سعی می کنیم سطح تبادلات تجاری خود را با افزایش ترانزیت به بالاترین سطح برسانیم. در واقع با توجه به اینکه این کشورها کالاهایی را برای انتقال به کشورهای همسایه ما در جنوب کشور و کشورهای نظیر هند و آسیای جنوب شرقی دارند که ما باید بتوانیم این بخش از بازار را فعال کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص طرح‌های جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر گیلان یادآور شد: اخیرا قراردادهایی برای ساخت و تکمیل زیر ساخت های تجاری منعقد شده است که با این رویکرد در حال تکمیل حلقه‌های لجستیکی کالا از مسیر بنادر گیلان در بخش دریایی و بندری هستیم که با این سرمایه گذاری ها می توان حجم جابجایی کالا به ویژه غلات، مواد نفتی، مواد اولیه و صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را در دریای خزر افزایش داد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی چراغی تاکید کرد: برای چندین طرح هم در حال فراخوان و شناسایی سرمایه گذار هستیم که شامل اجرای پروژه تعمیر و کشتی‌سازی، پروژه مجتمع گردشگری دریایی یا مارینا، چندین انبار و سیلو، سردخانه، پایانه صادراتی و پروژه تولید برق در بنادر گیلان می‌شود

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.