سرمایه گذاری عظیم چینی ها در بندر گوادر ادامه دارد؛ چین به دنبال احیای جاده ابریشم نوین

 

خبرگزاری رویترز در گزارش اخیر خود به رشد توسعه بندر گوادر در پاکستان اشاره کرده و آن را یکی از سیاست های اخیر چینی ها برای دسترسی راحت تر به مسیرهای دریایی دانسته است.

به گزارش سی نیوز، سرمایه گذاری چینی ها در بندر گوادر پاکستان که در ابتدا، تنها یک بندر ماهیگیری بود، مقامات آمریکایی و هندی را مظنون ساخته که ممکن است چینی ها در آینده از این بندر به عنوان یک پایگاه نظامی دریایی بهره ببرند.

سرمایه گذاری چینی ها تنها در بندر گوادر خلاصه نمی شود. آنها در این شهر بندری یک مدرسه ساخته اند، پزشکان را به آنجا اعزام کرده اند و همین طور، 500 میلیون دلار کمک مالی برای تامین هزینه های ساخت فرودگاه، بیمارستان، دانشگاه و دیگر زیربناهای لازم برای یک شهر بندری اعطا کرده اند. بندری که در نزدیکی دریای عمان به عنوان یکی از شلوغ ترین و پرترددترین مسیرهای نفت وگازی جهان قرار دارد.

به گفته مقامات پاکستانی، چینی ها در این سرمایه گذاری و کمک مالی تنها 230 میلیون دلار برای احداث یک فرودگاه جدید در گوادر اختصاص داده اند. مبلغی که جزو بزرگ ترین سرمایه گذاری های چینی ها در خارج از مرزهایشان عنوان شده است. به همین دلیل، اختصاص این میزان از کمک مالی به پاکستان کمی عجیب به نظر می رسد.

بر اساس اسناد دولتی پاکستان، کمک های مالی چینی ها در این بخش شامل 100 میلیون دلار برای ساخت بیمارستان 250 تخت خوابی، 130 میلیون دلار برای ارتقای زیرساخت های آب و 10 میلیون دلار برای ساخت دانشکده فنی و مهندسی است.

اندرو اسمال، عضو مرکز تحقیقات مارشال آلمان و نویسنده کتاب روابط چین- پاکستان در این رابطه می گوید: «تمرکز کمک های مالی به بندر گوادر در پاکستان از سوی چین کاملا مشهود و قابل توجه است. این در حالی است که چین معمولا به دیگر کشورها چنین کمک مالی نمی کند و یا اینکه کمک های مالی به این میزان، سابقه نداشته است.»

این در حالی است که مقامات پاکستان از سرمایه گذاری های چینی ها، برخلاف نظر آمریکا و هند کاملا خوشنود هستند. اما این حجم از سرمایه گذاری، باعث شده تا غربی ها نگران چالش های بعدی دریایی با چین در منطقه ای دیگر باشند. این مسئله نشان می دهد که چین به بندر گوادر، فقط به عنوان یک مرکز تجاری دریایی نگاه نمی کند.

پکن و اسلام آباد، از بندر گوادر به عنوان جواهر آینده تاج کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) یاد می کنند. کمربندی که می تواند احیاگر جاده نوین ابریشم باشد و از طریق احیای این جاده مهم، ارتباط زمینی و دریایی بیش از 60 کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی میسر شود.

طرح اصلی این است که بندر گوادر به یک هاب ترانشیب و بندر بزرگ در کنار مناطق اقتصادی تبدیل شود. ضمن اینکه بندر گوادر می تواند تسهیل بخش در ایجاد شبکه انتقال خط لوله های انرژی و خطوط ریلی از پاکستان به بخش های غربی چین باشد.

انتظار می رود که صادرات بندر گوادر تا سال 2022 میلادی  از 1.2 میلیون تن در سال 2018 به 13 میلیون تن افزایش یابد. در این بندر، سه جرثقیل جدید نصب شده است و گودبرداری طی سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا می کند.

در کنار همه اینها اما چالش ها همچنان سر جای خود باقی مانده اند. گوادر هنوز آب آشامیدنی ندارد، قطعی برق امری کاملا معمولی است و شورشیان جدایی طلب نیز همچنان به فعالیت خود در این بخش از پاکستان که منابع غنی معدنی دارد، ادامه می دهند. هر چند امنیت در بندر گوادر، با حضور پلیس و نظامیان پاکستان برای فعالیت چینی ها و دیگر گروه های خارجی فراهم شده است.

از سوی دیگر، چینی ها درتلاشند تا اعتماد مردم و مقامات محلی را برای حضورشان در گوادر به دست بیاورند. ایثار نوری، یکی از مسئولان محلی گوادر در این رابطه می گوید:« مردم محلی هنوز از این فعالیت ها رضایت ندارند. چرا که همچنان جدایی طلبان به فعالیت خود ادامه می دهند.» مسئولان دولتی اما از مردم بومی خواسته اند که صبور باشند تا در آینده بخشی از خواسته های آنها، یعنی آب شرب و نیروگاه برق تامین شود.

سناتور موشاهید حسین، رئیس کمیته پارلمانی که به عنوان ناظر وزارتخانه اقتصاد نیز فعالیت می کند هم از سرمایه گذاری چینی ها استقبال کرده است:« ما از حضور چینی ها در این بندر خرسندیم، چرا که در درازمدت کیفیت زندگی مردم بومی بندر بهبود می یابد و تجارت در این بخش رونق می گیرد.»

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments