رویایی تحول اقتصادی و چالش رکود بنادر

برای رسیدن به رشد اقتصادی و تحقق تحول در این بخش، کشور باید از تمامی ظرفیت های خود استفاده کند و نظر به نقش مهم بنادر در صادرات و واردات کالا رکود این بخش می تواند به عنوان چالشی مهم برای طرح رشد اقتصادی مطرح باشد.

به گزارش سی نیوز، با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ایران در حال پشت سرگذاشتن دوران اقتصاد مقاومتی است و در این راه دولت محترم نیز برنامه هایی را برای رشد اقتصادی و تحول در دست اجرا دارد اما انتشار گزارش های آماری سال گذشته نشان می دهد اقدامات دولت با چالشی بنام رکود در بنادر مواجه است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته 131 میلیون و 796 هزار و 169 تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد تا به این ترتیب کاهش 10 درصدی در این بخش ثبت شود که نشان دهنده عمیق‌تر شدن رکود در بنادر است.

بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی، پرونده عملکرد یک‎ساله بنادر ایران در پایان سال 94 با ثبت روند نزولی 10.1 درصدی بسته شد به صورتی که با کاهش حدود 15 میلیون تنی، تخلیه و بارگیری یکساله کالاهای غیرنفتی و مواد نفتی در بنادر ایران به 131 میلیون و 796 هزار و 169 تن رسید که در این میان معدل تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی منفی و کالاهای نفتی مثبت ثبت شد.

کاهش 16.3 درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی

طبق این آمار، تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی با کاهش 16.7 میلیون تنی به 85 میلیون و 894 هزار و 317 تن و افت 16.3 درصدی رسید که 41 میلیون و 722 هزار و 895 تن سهم عملیات تخلیه و 44 میلیون و 171 هزار و 422 تن سهم عملیات بارگیری است تا به این ترتیب عملیات تخلیه با 21 درصد کاهش و عملیات بارگیری با 11.4 درصد کاهش  همره شود.

واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی دو  شاخص دیگر عملکرد بندری است که هر کدام از آنها در برهه زمانی سال 94 با ریزش ثبت شدند به صورتی که واردات کالاهای غیرنفتی با کاهش 18.6 درصد به 33 میلیون و 461 هزار و 292 تن رسید این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی که یکی از اولویت‎های اقتصادی کشور برای دستیابی به قطع وابستگی اقتصاد به صادرات نفت خام است با کاهش 9 درصدی به 37 میلیون و 405 هزار و 472 تن رسید.

ترانزیت، کاپوتاز و ترانشیپ نیز از دیگر شاخص‎های عملیات بندری در بخش غیرنفتی هستند که هر کدام به ترتیب با کاهش 21.8 درصدی، 26.7 درصدی و 37.4 درصدی در پرونده یکساله بنادر ثبت شده‎اند. بدین صورت اگر معدل رویه‎های دیگر  در تخلیه و بارگیری بنادر در نظر گرفته شود بخش آمار غیرنفتی عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کاملا ریزشی است زیرا سایر رویه‎ها نیز با کاهش 28.5 درصدی روبه رو شده است. به بیان دیگر، رکود تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر با تداوم روند ریزشی یکساله عمیق‌تر شد  به طوری که روند کاهشی که از فروردین ماه سال 94 در بنادر آغاز شه بود  با پیش رفتن در این مسیر، یکساله شد و رکود بنادر را ملموس‌تر کرد.

تخلیه و بارگیری حدود 46 میلیون تن مواد نفتی در سال 94

بر اساس همین آمار، تخلیه و بارگیری مواد نفتی  در بنادر که از ابتدای سال 94 تا پایان این سال روند سینوسی را سپری کرد و بالاخره با ثبت روند افزایشی در چند ماه پایانی سال توانست در کارنامه یکساله خود، نمره قبولی کسب کند به‌صورتی که 45 میلیون و 901 هزار و 851 تن مواد نفتی در بنادر تخلیه و بارگیری شد و افزایش 4.3 درصدی را ثبت کرد.

با این همه بارگیری مواد نفتی در سال 94 از وضعیت مناسب‎تری نسبت به تخلیه برخوردار بود زیرا بارگیری با افزایش 18.1 درصدی به 25 میلیون و 192 هزار و 386 تن رسید اما تخلیه نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش 8.7 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و به 20 میلیون و 709 هزار و 465 تن بالغ شد.

این در حالی است که، صادرات و واردات مواد نفتی همپای یکدیگر افزایش یافتند به صورتی که واردات با افزایش 43.4 درصدی به دو میلیون و 491 هزار و 527 تن و صادرات با افزایش 42.8 درصدی به 15 میلیون و 788 هزار و 33 تن رسید.

برای ترانزیت و کابوتاژ مواد نفتی هم در سال 94 روند منفی ثبت شد به صورتی که ترانزیت 8.3 درصد و کابوتاژ 12.3 درصد افت پیدا کرد این در حالی است که سایر رویه‎های تخلیه و بارگیری مواد نفتی در بنادر با افزایش 284 درصدی مواجه شد.

گفتنی است؛ بر اساس آمار سازمان بنادر ودریانوردی، بیشترین رکورد تخلیه و بارگیری مواد نفتی و کالاهای غیرنفتی در بنادر متعلق به بندر شهیدرجایی با سهم تخلیه و بارگیری بالغ بر 18 میلیون تن مواد نفتی و 40.6 میلیون تن کالاهای غیرنفتی است.

عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی و کالاهای غیرنفتی در بندر فریدون کنار با 57 درصد کاهش، در بندر خرمشهر با 33 درصد کاهش، در بندر آستارا با 32 درصد کاهش، در بندر گناوه با 29 درصد کاهش، در بندر آبادان با 25 درصد کاهش، در بندر قشم با 20 درصد کاهش، در بندر بوشهر با 19 درصد کاهش، در بندر امیرآباد با 17 درصد کاهش، در بندر چابهار با 14 درصد کاهش، در بندر انزلی با 12 درصد کاهش، در بندر شهیدرجایی با 11 درصد کاهش، در بندر نکا با 10 درصد کاهش، در بندر امام‌خمینی با 5 درصد کاهش، در بندر شهیدباهنر با  سه درصد کاهش و در بندر لنگه بدون تغییر، در بندر نوشهر با 19 درصد افزایش و در بندر جاسک با 451 درصد افزایش نسبت به سال 93 ثبت شد.

با توجه به آمارهای ارائه شده مشخص است که بنادر کشور نیازمند توجه و اندیشه راهکارهای مناسب برای خروج از رکود هستند زیرا خروج این بخش از رکود و سکون می تواند محرکی باشد برای رونق گرفتن بازار کسب و کار در داخل کشور و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments