رقابت ناسالم صادراتي در دریای خزر

مديرعامل کشتيراني درياي خزر با تاکید بر اینکه اگر صادرات مديريت نشود رقابت ناسالم باعث ضربه به ناوگان ملي در درياي خزر مي‌شود، گفت: بعد از امضا تفاهمنامه اقتصادي ميان ايران و روسيه و امكان دسترسي به بازارهاي اين کشور و نياز ايران به غلات و واردات از روسيه، باعث روانه شدن ناوگان تجاري با پرچم روسيه به درياي خزر قبل از آغاز يخبندان شد.
به گزارش سی نیوز، علي اکبر غنجي در گفت‌وگو با مانا افزود:تحريم روسيه بعد از مساله اوكراين، اين كشور را وارد فاز جديدي از مشكلات کرد به طوريکه سقوط شديد ارزش روبل مقابل دلار از يك طرف و افت قيمت نفت از سوي ديگر، هم به صادرات روسيه ضربه زده و هم صادرات از ايران را با چالش جدي مواجه کرده است.
وي با اشاره به خشكسالي روسيه و وضع تعرفه بر صادرات گندم اضافه کرد: چنانچه صادرات مديريت نشود رقابت ناسالم باعث ضربه به ناوگان ملي در خزر می‌شود.
مديرعامل کشتيراني درياي خزر تاکيد کرد: در حال حاضر ارزش واردات آهن آلات با توجه به تاثير از قيمت سوخت و افت قيمت آن در ايران، باعث خواب مقادير زيادي آهن آلات در بنادر، به‌ویژه بندر آكتائو شده‌است .
وي ادامه داد: این موارد و حجم بالاي كشتي‌ها بدليل بسته بودن كانال ولگا، توجه را به صادرات باقيمانده در سيمان و كلينكر از ايران به تركمنستان –قزاقستان- آذربايجان و كمي هم روسيه جلب کرده است.
غنجي افزود: تمامی اين مشکلات موجب شد با ارائه قيمت‌هاي كاملا غيرمنصفانه از سوی كشتي‌هاي غير پرچم ايراني، در عمل ناوگان ايراني و ملي با چالش روبرو شود و اثرات نفع صادرات را با خسارت به ناوگان ايراني به نوعي به چالش كشاند .
وی گفته وی، جا دارد سازمانهاي مربوط در صورت وجود ظرفيت خالي در ناوگان ملي، با ورود به‌موقع اجازه استفاده از ناوگان خارجي را ندهند .
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.