رشد 9 درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر در نیمه اول سال 95

پرونده خلاصه عملکرد بنادر کشور در نیمه نخست امسال در حوزه تخلیه و بارگیری با افزایش 9.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسته شد.

به گزارش سی نیوز، در نیمه نخست امسال 71 میلیون و 270 هزار و 529 تن مواد نفتی و کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که 45 میلیون و 777 هزار و 682 تن از این کلاها سهم کالاهای غیرنفتی و 25 میلیون و 492 هزار و 847 تن سهم مواد نفتی است.

رشد آمار تخلیه و بارگیری بندری در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته به 9.1 درصد رسید که حاصل افزایش تخلیه و بارگیری حدود شش میلیون تن کالا است که حدود 90 درصد از آن به افزایش بارگیری و صادرات برمی‎گردد، زیرا دو شاخص تخلیه و واردات در این مدت زمان روند کاهشی را سپری کرده‎اند.

افزایش 7.9 درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی

همانطور که به آن اشاره شد در مدت زمان نامبرده، 45 میلیون و 777 هزار و 682 تن کالای غیرنفتی در بنادر تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 7.9 درصد افزایش داشته است.

بر این اساس، سهم تخلیه با کاهش 9.7 درصدی حدود 19 میلیون و 364 هزار و 242 تن بوده است اما سهم بارگیری حدود 26 میلیون و 413 هزار و 440 تن بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 25.8 درصد افزایش داشته است.

به تبع از تخلیه و بارگیری، واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی نیز به ترتیب کاهشی و افزایشی بوده است به صورتی که واردات با کاهش 12.9 درصدی به 14 میلیون و 954 هزار و 783 تن بالغ شده و صادرات با افزایش 30.9 درصدی به 23 میلیون و 102 هزار و 444 تن رسیده است.

در مدت زمان مذكور، در کالاهای غیرنفتی ترانزیت با افزایش 0.4 درصد، ترانشیپ با افزایش 32.8 درصد و کابوتاژ این کالاها با کاهش 2.9 درصد ثبت شد.

یادآور می‏شود، همچنان که سیاست دولت، هدفمند کردن و کاهش واردات کالاهای مصرفی و لوکس است واردات در شش ماهه نخست امسال بنابر آمار گمرک ایران کاهش یافته است بنابراین به تبع آن روند تخلیه و واردات در بنادر نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در مسیر نزولی افتاده است اما در مقابل آن صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش یافته است که تاثیر آنرا در دو شاخص بارگیری و صادرات بندری مشاهده می‎کنیم؛ زیرا چند سالی است افزایش صادرات و همچنین تولید صادرات گرا، شعار دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت شده ا‌ست و خوشبختانه به تازگی تراز مثبت تجاری به کمک افزایش صادرات حاصل شده است  که نتیجه آن را  در شاخص‌های آمار عملکرد بنادر کشور نیز می‌‎توان دید.

افزایش 111.8 درصدی صادرات مواد نفتی در بنادر

طبق آمار سازمان بنادر ودریانوردی، در شش ماه نخست امسال، 25 میلیون و 492 هزار و 847 تن مواد نفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 11.5 درصد افزایش داشته است.

در مدت زمان نامبرده، تخلیه مواد نفتی به 10 میلیون و 852 هزار و 461 تن رسیده که 4.2 درصد افزایش داشته است. همچنین بارگیری این مواد به 14 میلیون و 640 هزار و 386 تن بالغ شده و افزایشی 17.6 درصدی را ثبت کرده است.

به تبع افزایش تخلیه و بارگیری مواد نفتی در بنادر، شاخص واردات و صادرات این مواد نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است، به صورتی که واردات با افزایش 69.9 درصدی به یک میلیون و 873 هزار و 169 تن و صادرات این مواد با افزایش 111.8 درصدی به 12 میلیون و 859 هزار و 395 تن رسیده است.

با این حال، در نیمه نخست امسال میزان ترانزیت و کابوتاژ مواد نفتی به ترتیب با کاهش 71.2 و 21.7 درصد به ثبت رسیده است.

قدری تأمل بر آماری که سازمان بنادر ودریانوردی از عملکرد بنادر در هر ماه منتشر می‌کند و آماری که گمرک جمهوری اسلامی ایران از وضعیت و دستاورد تجارت خارجی ایران نقل می‎کند، ضرورت جذب بازار کالاهای همسایه، کشورهای محصور در خشکی و کشورهای حوزه CIS را برای ایران بیش از پیش نمایان می‎کند. بنابراین لازم است تا هرچه سریع‎تر با ایجاد هماهنگی بین ارگان‎های مرتبط در بخش ترانزیت، سهم ایران را از کالاهای ترانزیتی کشورهای همسایه افزایش داده و اعتماد صاحبان کالا را به مسیرهای ترانزیتی ایران افزایش دهیم تا بتوانیم با وجود  سیاست‎های کشور در حوزه كاهش واردات همچنان رونق بنادر را مورد توجه قرار دهيم و  با جذب کالاهای کشورهای همسایه به حمل و نقل دریایی خود از ظرفیت‎های بنادر کشور استفاده حداکثری داشته باشیم.

در این زمینه باید به این موضوع نگاهی ویژه بیندازیم که ایران در چهارراه ترانزیتی جهان قرار دارد به صورتی که چند مسیر ترانزیتی اصلی همچون مسیرهای ترانزیتی «بندر امام – شلمچه – عراق» و «محور شرق» (از چابهار به آسیای میانه)، «محور ترانزیتی شمال – جنوب» و «شبه قاره هند – دریای مدیترانه و اروپا» وابسته به ترانزیت دریایی است و ایران هم در این مسیرها جایگاه ویژه دارد.

به این ترتیب اگر بتوانیم از این مسیرها و کریدورهای ترانزیتی استفاده بهینه را داشته باشیم مي ‎توانیم انتظار داشته باشيم که بنادرمان به رونق رسیده و از ظرفیت‎های بندری استفاده خوبی شده است در غیر این صورت و بدون جذب کالاهای مورد نیاز کشورهای دیگر و همچنين خطوط كشتيراني خارجي ، بنادر ما به مگاپورت تبدیل نخواهند شدو در سطح یک بندر عادی می‎ماند و فقط به عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای وارداتی و صادراتی کشور خود باید بسنده کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.