رتبه 80 ایران در زیرساخت‌های بندری

بهره‌گیری از اپراتورهای بین المللی، مدیریت یکپارچه در بنادر و ورود ناوگان ملی به بازارهای بین المللی در دوران پساتحریم باید عملی شود.
به گزارش سی نیوز، منشی هیات رئیسه اتاق تهران با بیان مطلب بالا و اشاره به اینکه عواملی که ضریب وابستگی اقتصاد کشور به حمل‌ونقل دریایی را ترسیم می‌کند، تقریباً 45 درصد است،  افزود: در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت و سن ناوگان، قوانین، مقررات، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها به طور طبیعی نیازهایی داریم که با توجه به اینکه ناوگان تجاری در رتبه بیست و یکم شرکت‌های کشتیرانی دنیا قرار دارد تنها با گفتن یک کلمه بلی یا خیر، نمی‌توان وارد دوران پساتحریم شد. باید شکارچی فرصت‌ها بود و با آسیب‌شناسی نسبت به تقویت مواضع اقدام کرد.
سیده‌ فاطمه مقیمی با اشاره به افزایش زمان انتظار کشتی‌ها و کاهش ضریب بهره‌برداری ادامه داد: به دلیل عدم نوسازی ناوگان و برخوردار نبودن شناورها از پوشش بیمه‌ای مناسب خسارت‌های بسیاری به شناورهای سنتی وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از نظر زیرساخت‌های بندری در پایین‌ترین رتبه قرار دارد گفت: کشور امارات از این نظر در رتبه سوم و ما در رتبه 80 قرار داریم. اگر چه ظرفیت‌ کانتینری کشور از 2.3 به 6 میلییون TEU رسیده است و طرح‌های سرمایه‌گذاری در فاز دو و سه بندر شهیدرجایی اجرایی شده، اما سوال اینجاست که آیا این طرح‌ها در مقایسه با طرح‌های توسعه‌ای دنیا صورت گرفته است؟
وی با اشاره به نیمه کاره ماندن برخی از فعالیت ها در مناطق آزاد افزود: باید سرمایه‌گذارهای خارجی در ایران به ویژه در مناطق آزاد صورت گیرد. بهره‌گیری از اپراتورهای بین‌المللی، مدیریت یکپارچه در بنادر و ورود ناوگان ملی به بازارهای بین‌المللی باید شکل عملی به خود بگیرد و اگر قرار است بخش‌ خصوصی حضور قوی داشته باشد باید انتظاراتی را از دولت مطالبه کرد.
وی تصریح کرد: حمایت‌های مالی می‌تواند برای نوسازی ناوگان سمت و سو داشته باشد و معافیت‌های مالیاتی در بخش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت کشتیرانی و حمل‌ونقل بین‌المللی لحاظ شود.
مقیمی به مانا گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست. باید به مرحله‌ای برسیم که مشتری در انتخاب تولید و خدمات آزاد باشد نه اینکه به او تحمیل شود. دولت سکان‌دار است و ما پاروزنان این کشتی هستیم، سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری باید توسط دولت شکل بگیرد اما قوانین هم باید قابل ‌اجرا باشند نه اینکه یکدیگر را رد کنند.
عضو هیات رئیسه انجمن حمل‌ونقل با اشاره به ضد و نقیض بودن آئین نامه ها در قوانین تولید گفت: هم اکنون شاخص کسب و کار ما در بانک جهانی به رتبه 22 ارتقاء یافته است اما هنوز بسیاری از شاخص‌ها اجرایی نشده است. به هر حال از دولت انتظار می‌رود قوانین را تسهیل کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.