راه‌اندازی شرکت دریایی الکترونیک در ایران

مدیرعامل کشتیرانی دلفین که چندی است با هدف راه‌اندازی شرکت کشتیرانی الکترونیک و آن‎لاین،شرکتش را از فیزیکی به صورت الکترونیکی و آن‎لاین در آورده است، گفت: درحالی که تغییرات کلانی در شرکت‎های تجاری و شرکت‎های دریایی خارجی اتفاق افتاده است اما دست‎کم  10 سال از کشورهای همسایه خود همچون امارات عقب هستیم.

عبداله نائینی با اشاره به ارسال نامه‎ به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و تشریح عقب‌ افتادن شرکت‎های دریایی و بندری ایران از کشورهای منطقه خاطرنشان کرد:در این نامه عنوان شد که امکان دارد این عقب‌ماندگی برای کشور ما دردسر آفرین شود به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر به سمت الکترونیکی شدن گام برداریم و کارها را بر اساس فناوری اطلاعات انجام دهیم و بتوانیم به کشورهای پیشرفته بپیوندیم.

وی گفت: در این نامه اعلام کردیم که سیستم کار در جهان تغییر کرده و بیشتر شرکت‎ها در جهت آن‎لاین و الکترونیکی شدن اقدام کرده‎اند و با فناوری اطلاعات کار می‎کنند، اما متاسفانه در ایران هنوز این اتفاق به طور شایسته و بایسته رخ نداده است،

نائینی با بیان اینکه شرکت متبوعش آن‎لاین و الکترونیک شده است گفت: اکنون نیز با جمع کردن دفتر فیزیکی شرکت و انتقال همه اسناد و مدارک و پرونده‎های مختلف شرکت به یارانه و سخت افزارهای مربوطه و رصد همه مراحل کار و درخواست‎های مختلف از روی شبکه، نخستین گام را برای راه‌اندازی یک شرکت دریایی الکترونیک برداشتیم و کار را آغاز کردیم.

وی بااشاره به ارتباط الکترونیکی آسان با خارج از کشور نیز افزود: علاوه بر رایزنی‎هایی که با سازمان بنادر داشتیم با شرکت مخابرات هم صحبت کردیم و قرار بر آن شد تا زیرساخت‎های استفاده از اینترنت با سرعت بالا را برای ما مهیا کند.

مدیرعامل کشتیرانی دلفین تاکید کرد: نامه‎ای که به سازمان بنادر نوشتیم، به واحد انفورماتیک  این سازمان ارجاع شد به همین دلیل مراحل کار را پیگیری کردیم و از این سازمان درخواست کردیم که هر گونه اقدامی را که باید در بنادر برای انتقال بر روی شبکه و پیگیری آنها انجام دهد، عملی کند تا با این کار هم راه را برای ما و هم شرکت‎های دیگر در تحقق کسب و کار الکترونیک مهیا کند و هم خود سازمان بهره  لازم را  ایز این اقدام ببرد تا دچار ترافیک کاری نشود.

وی یادآور شد: برای این کار، سازمان بنادر و دریانوردی باید امور بسیاری را که تاکنون به‌صورت حضوری و فیزیکی انجام می‎داد به کد تبدیل کند اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در راستای الکترونیک کردن اطلاعات و مراحل کار در این سازمان انجام نشده است.

نائینی با بیان اینکه سازمان بنادر خواست تا نیازهای خودمان را به آنها اعلام کنیم و پس از آن، این سازمان به الکترونیکی کردن آنها بپردازد، گفت: این در حالی است که سازمان  مذکور معاونت دارد و باید توسط معاونت‎های زیرمجموعه خودش این کار را انجام دهد به همین دلیل ما این موضوع را نپذیرفتیم.

وی افزود: ما کار خود را پیش برده و انجام می‎دهیم اما هنوز منتظر همکاری سازمان بنادر و دریانوردی هستیم.

نائینی با اشاره به اینکه اگر این کار در سازمان بنادر و دریانوردی به جایی نرسد موضوع را به وزارتخانه منتقل و از آنها طلب کمک می‎کنیم، گفت: در همین مدت با چندین شرکت همتای خود مذاکره کرده‎ایم، آنها نیز از اجرای کسب و کار الکترونیک در حوزه شرکت‎های دریایی استقبال کردند و به جمع ما خواهند پیوست.

وی خاطرنشان کرد:با این وجود هنوز سازمان بنادر و دریانوردی تمایل باطنی به این کار ندارد و گمان می‎کند اجرای چنین اقداماتی، مسوولیت عظیمی بر  عهده آنها می گذارد.

مدیرعامل کشتیرانی دلفین در پاسخ به این پرسش که با الکترونیکی کردن شرکت‎ها و اقدامات آنها چه میزان در هزینه‎ها صرفه جویی می‎شود، گفت: در شرکت کشتیرانی دلفین با وجود اینکه مالک آن ساختمان بودیم اما 57 درصد هزینه‎های شرکت را مسائلی همچون حمل و نقل، هزینه آب و برق و گاز، تدارکات، نظافت و … شامل می‌شد که با الکترونیکی کردن کار، همه این 57 درصد صرفه جویی شده است. از همه مهم‎تر در صرف زمان که عنصر باارزش و بدون بازگشتی است نیز در این نوع کار، صرفه‎جویی می‎شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی بر سر راه الکترونیکی شدن شرکت‎ها وجود دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه در هزینه‎ها و زمان صرفه‎جویی می‎شود، این کار با مشکلی مواجه نمی‎شود بلکه فقط باید نیروی کاری که قرار است این کار را انجام دهد با اینترنت و شبکه آشنایی داشته باشد.

نائینی درباره تاثیر الکترونیکی نبودن شرکت‎های دریایی در ایران و ترک خطوط لاینر و یا تغییر مسیر آنها از بنادر ایران به کشورهای دیگر تاکید کرد:الکترونیکی شدن شرکت‎ها در این قضیه تاثیر به‌سزایی دارد زیرا برای لاینرهای بین‎المللی زمان و سرعت کار بر اساس برنامه‎های آن‎لاین از همه چیز مهم‎تر است در صورتی که در بنادر ما چنین اتفاقی رخ نمی‎دهد بنابراین آنها بنادر کشورهای دیگر را به ما ترجیح می‎دهند. بدین ترتیب اگر بتوانیم خدمات را الکترونیکی کنیم، بدون شک می‎توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

به گفته نائینی، بنادر با فاکتورهایی اعم از سرعت تخلیه و بارگیری،در اختیار قراردادن امکانات بندری، صدور آنی مجوز خروج کشتی‎ها مقایسه می‎شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.