راهیابی حوزه دریایی به برنامه ششم افتخار دولت است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوولان امروزه به دریا محور بودن کشور تاکید دارند و راهیابی حوزه دریایی به برنامه ششم توسعه افتخار دولت در دو سال گذشته است.
به گزارش سی نیوز، پروین فرشچی در مراسم گرامیداشت دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی و صنعت بیمه که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با تاکید براینکه ایران هم اکنون به دریا و سواحل اهمیت زیادی می دهد، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی اجرای کنوانسیون مارپول و ضمائم شش گانه آن فعالیت های زیادی را برای مقابله با آلودگی های نفتی، زباله های دریایی و فاضلاب را انجام می دهد و برای اولین بار شاهد آن هستیم که سند توسعه فناوری دریایی، سند توسعه صنایع دریایی و به موازات آن سند محیط زیست دریایی در کشور راه خودش را برای برنامه ششم باز می‌کند.
وی ادامه داد: ایران از اولین کشورهایی است که به مسائل دریانوردی اهمیت داده است و در دریا حضور داشتند؛ ایرانیان باستان 10 مرداد را روز دریا نامگذاری کرده بودند و آنرا روز آغاز آرامش دریاها می‌دانستند. متاسفانه در یک دوره از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان غافل شدیم.
فرشچی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: خوشبختانه در برنامه توسعه ششم، دنبال آن هستیم که مسائل دریایی را در برنامه‌های کلان اجرایی کنیم. امیدواریم با عزم ملی و فراملی که داریم بتوانیم توسعه صنایع دریایی را در راستای حفاظت از محیط زیست، دریاها و سواحل، به عنوان توسعه پایدار مطرح کنیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم سال آینده این برنامه با گستردگی بیشتری ادامه داشته باشد.
حفاظت از پهنه‌های آبی کشور
همچنین محمد رضا قادری، مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حفاظت از پهنه‌های آبی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین برنامه‌های حفاظتی باید فرا ملی باشد چراکه در حوضه‌های آبی مانند خلیج فارس و دریای خزر چند کشور مشترک هستند و اگر آلودگی وارد این حوضه‌ها شود، باید کشورها در رفع آن با هم همکاری کنند.
قادری ادامه داد: ایران با داشتن پهنه‌های آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر دارای 5 هزار و 500 کیلومتر خط ساحلی است، خیلج فارس یک دریای نیمه بسته است و اگر آلودگی وارد آن شود برای خروج به زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین، پاک نگه داشتن خلیح فارس بسیار حایز اهمیت است.
وی افزود: سالانه نیز بیش از 5 هزار تردد کشتی از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس می‌شود. از این تعداد کشتی حدود 17 هزار تانکرهای اقیانوس پیما هستند که آلودگی بالایی دارند. بنابراین رعایت نکات ایمنی و محیط زیستی در تردد کشتی‌ها بسیار مهم است و در این راستا چند پروتکل از جمله راپمی، رامسر و میمک وجود دارد که رعایت تمام بندهای آنها الزامی است.
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ایران به تمام پروتکل‌های دریایی ملحق شده است و قوانین خوبی در زمینه محیط زیست دریایی در کشور وجود دارد که از جمله می‌ توان به قانونی در زمینه فعالیت سکوهای نفتی اشاره کرد که این سکوها اجازه ندارند ضایعات خود را در دریا رها کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments