خط دريايي آسيا – خاورميانه جايگزين آسيا – اروپا

تحليلگران از رشد فزاينده تجارت در خاورميانه و شبه قاره هند خبر دادند كه باعث می‌شود تا يك دهه آينده این خط جاي خط دريايي آسيا – اروپا را در حمل و نقل دريايي بگیرد.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، خط دريايي آسيا – خاورميانه و شبه قاره هند تنها 26 درصد از جا‌به‌جايي‌ها را در سال 2002 به خود اختصاص داد. اين ميزان در سال 2010 به 36 درصد رسيد و انتظار مي‌رود تا سال 2018 اين رقم به 42 درصد افزايش يافت. از سوي ديگر در سال 2014، حجم جا به جايي در خط دريايي آسيا – اروپا به 20 ميليون TEU رسيد.
در اين ميان خط آسيا – اروپا با51 درصد از اين جا‌به‌جايي‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص داد. اين در حاليست كه آسيا – خاورميانه و شبه قاره هند با 39 درصد و خاورميانه – شبه قاره هند 10 درصد از حجم كل جابه‌جايي‌ها در منطقه آسيا رتبه‌هاي دوم و سوم را از آن خود كردند.
به اعتقاد كارشناسان سهم نقل و انتقالات دريايي در خط آسيا به خاورميانه و شبه قاره هند همگام با كاهش اين نقل و انتقالات در خط آسيا – اروپا رو به افزايش است.
به هر حال با توجه به جمعيت نه چندان بالاي كشورهاي حاشيه خليج فارس نسبت به شبه قاره هند، اين منطقه قادر به اختصاص بيشترين سهم نقل و انتقالات دريايي به خود نیست. چراکه كشورهاي حاشيه خليج فارس در سال 2013 معادل 44 درصد از 7.7 ميليون TEU در خط آسيا – خاورميانه و شبه قاره هند را از آن خود كرد و در اين ميان امارات متحده عربي با 16 درصد و عربستان سعودي با 13 درصد رتبه اول و دوم را نصيب خود کردند.مابقي كشورهاي خليج فارس نيز 15 درصد از کل جابجايي‌ها در اين منطقه را به خود اختصاص دادند.از سوي ديگر هند با 17 درصد، بقیه كشورهاي شبه قاره هند با 18 درصد و خاور شرق نيز با 22 درصد از كل 56 درصد جا به جايي هاي انجام شده در اين منطقه را از آن خود كردند.
كارشناسان با اعلام تغييرات بوجود آمده در تجارت منطقه خليج فارس و شبه قاره هند، از 15 سال پيش تاكنون گفتند هر چند از اهميت تجاري امارات كاسته شده است اما شاهد رشد هند در زمينه تجارت هستيم. واردات لوازم خانگي بين سال‌هاي 2012 تا 2014 به ايران و امارات متحده عربي رشد چشمگيري داشته است و اين در حاليست كه در شبه قاره هند شاهد رشد چشمگير صادرات بوديم. واردات لوازم خانگي به كشورهاي حاشيه‌اي خليج فارس در دوره زماني سال‌هاي 2012 تا 2014 معادل 134 درصد رشد داشته است. به عبارت ديگر شاهد نقل و انتقال 89 هزار TEU در اين منطقه بوديم. حمل و نقل دريايي كالاهايي نظير پلاستيك و چوبي نيز هر دو رشد دو برابري را در منطقه تجربه كردند.
اين گزارش آورده است: كارشناسان معتقدند از سال 2012 و اعمال تحريم ها عليه ايران، واردات به اين كشور كاهش داشته است که با برداشته شدن اين تحريم ها بزودي شاهد افزايش واردات حتي بيشتر از قبل به ايران خواهيم بود.
در اين ميان با لغو تحريم ها عليه ايران، چين برنده اصلي محسوب مي شود كه خود دليل ديگري بر رونق گيري خط دريايي آسيا – خاورميانه و شبه قاره هند است.
کارشناسان همچنين مي گويند : جبل علي هاب اصلي منطقه به شمار مي آيد. بندر Sohar عمان نيز يك يا دو روز سفر دريايي را كاهش مي دهد. و در آخر بازار ايران در سال هاي آتي نيز رشد فزاينده اي خواهد داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments