خرید و ساخت صنایع دریایی با فاینانس داخلی

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: سیستم فاینانس برای خرید و ساخت صنایع دریایی با حمایت صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی در کشور به اجرا در می آید.

به گزارش سی نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده، در مراسم آغاز به کار هفدهمین همایش ارگان‌های دریایی اضافه کرد: حدود سه ماه قبل دومین جلسه شورای‌عالی با حضور معاون اول برگزار شده که جمع بندی‌های خوبی را در پی داشت.

او با بیان اینکه خوشبختانه توانمندی خوبی را در زمینه صنایع دریای در کشور به وجود آورده ایم و در زمینه تربیت نیروی انسانی با وزارت علوم در حال انجام فعالیت های جدیدی هستیم، افزود: شرکت های خدماتی و کشتیرانی از کمبود نیروی انسانی می نالند. به تازگی متوجه شده ام که دانشکده‌های خدمات کشتیرانی از طریق بورسیه دانشجو می‌پذیرند و خوشبختانه برای اولین بار در دفترچه کنکور پذیرش دانشجو از طریق غیر بورسیه پذیرفته شده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه حدود 20 درصد نیروهای کشتیرانی ها خارجی هستند، تصریح کرد: این در حالی که جوانان خودمان بیکار هستند.

وی با تاکید بر اینکه چند نقیصه داریم که برخی از آنها باقی مانده است. فرمایش مقام معظم رهبری در این پنج رویکردی که در حوزه اقتصاد مقاومتی بر درونزایی تاکید شده، در این صنعت مورد عنایت قرار نگرفته است، گفت: 5800 کیلومتر خط ساحلی وهفت استان ساحلی در کشوردارد. این یعنی 25 درصد خاک سرزمین را این هفت استان تشکیل می دهند. دلمان می خواهد جمعیت را به سواحل و خصوصا سواحل جنوبی بکشانیم.

وی با اشاره بر اینکه 20 جکاپ از خارج کشور خریداری شده، ادامه داد: مهمترین بخش این است که خودمان تصمیم بگیریم که در هر سازمانی هستیم متوجه امکانات داخلی باشیم. در مقابل هم 10 سال قبل سفارش ساخت کشتی داده شده اما هنوز تحویل داده نشده است خب سفارش دهنده هم حق دارد.

وی اضافه کرد: تامین مالی برای خرید شناورها و تجهیزات دریایی و فراساحلی بسیارمهم است. وقتی یک کشتی را از یک کشور خارجی می‌خریم 85 درصد آن را فاینانس می‌کنند و اقساط آن پرداخته می شود. این نام در کشور ما ترجمه نشده است. 105 است که در صدد راه اندازی این سیستم هستیم و اگر راه اندازی نشود خیلی از کارها عقیم می‌ماند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه در پنج سال آینده سه تا چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است گفت : این ظرفیت برای پنج سال اول نیاز است و برای پنج سال دوم باید افزایش یابد. اگر این نظام بانکی و صندوق توسعه و منابع خارج از کشور را تامین نکنیم توسعه صنعت دریایی کشور دچار مشکل خواهد شد.

نعمت زاده گفت: اطمینان کنید… صنایع ما صنایع دو سال قبل نیست و متعهد به ایفای تعهد هستیم و سرمایه گذاران هم باید اطمینان داشته باشند. همچنین دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی نسبتا فعال شده و دنبال ارایه ایده نو و روش های جدید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments