حرکت صنعت کشتیرانی به سمت کاهش آلاینده‌ها

قوانین جدید زیست محیطی، صنعت کشتیرانی را به سوی استفاده هرچه بیشتر از شیوه‌های کاهش انتشار گازهای سمی و مضر در این صنعت پیش می‌برد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از موسسۀ تحقیقاتی clarksons، صنعت کشتیرانی با توجه به دو موضوع مجزا اما در ارتباط با یکدیگر به بررسی نوع سوخت مصرفی شناورها و تامین برق آنها می‌پردازد و به دنبال یافتن راه‌هایی با هدف کاهش انتشار گازهای سمی و دیگر آلاینده‌ها در این صنعت است.

تکنولوژی‌های جدید بر روی شناورهای خاصی در حال اجرا است. 96 درصد از شناورهای تجاری فعال در صنعت کشتیرانی به موتورهایی با سوخت نفتی مجهز هستند. برخی دیگر موتورهای دیزلی دارند که نیروی لازم برای حرکت شناورها در آن با چهار موتور اصلی و با تبدیل سوخت به الکتریسته تامین می‌شود.

بر اساس این گزارش بهینه‌سازی موتورهای دیزل-الکتریکِ نصب شده بر شناورها میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده از سیستم‌های بهینه در حال حاضر به خوبی در بخش فراساحل، یدک‌کش، مسافری و آلودگی‌های صوتی ناشی از موتور اهمیت دارد، به چشم می‌خورد.

در بخش شناورهای حمل بار بزرگ‌تر استفاده از سیستم‌های مکانیکی سنتی کارآمدتر و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از گام‌های کاهش انتشار آلاینده‌ها بهره‌گیری از باتری‌ها در سیستم اصلی رانش موتور است. در حال حاضر 22 فروند شناور فعال و 14 فروند در لیست سفارشات ثبت شده‌اند که در کنار موتورهای دیزلی قدیمی و دوگانه‌سوز برای تامین برق خود از باتری استفاده می‌کنند.

استفاده از باتری در سیستم اصلی رانش نه تنها کاهش‌ آلاینده‌ها را به دنبال دارد بلکه باعث کارایی بیشتر موتور و تامین برق اضافی نیز می‌شود.

سوخت LNG در حال حاضر به عنوان سوخت پاک قادر به کاهش انتشار آلاینده‌ها است و مطابق قوانین زیست محیطی IMO به کار می‌رود.

در سال جاری میلادی، قرارداد سفارش ساخت 130 شناور با سوخت مصرفی LNG به ثبت رسیده است. استفاده از سیستم‌های کارآمد تولید برق و استفاده از سوخت پاک در صنعت کشتیرانی دو راه حل مقابله با انتشار گازهای سمی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments