توقیف کشتی مرسکلاین سیاسی نیست
کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس توقیف شد»، این خبر سرآغاز ماجرایی بود که اخبار گوناگونی در رسانههای داخلی و خارجی منتشر شد. برخی رسانهها این موضوع را به مذاکرات ربط دادند و برخی دیگر آن را زهر چشم از آمریکا برشمردند و گروهی نیز این توقیف را مرتبط با مسائل یمن میدانند، اما حمید رضا جهانیان، مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با اسنادی که در دست دارد نشان داد ادعاهای سیاسی پیرامون توقیف کشتی «مرسک تایگریس/ MV Maersk Tigris» صحت ندارد و حقوقی بودن توقیف را اثبات میکند.
به گزارش سینیوز، وی افزود: بر اساس شکایتی که ما از شرکت «مرسکلاین» داشتیم 8 اردیبهشت 1394 کشتی باری «مرسک تایگریس/ MV Maersk Tigris» با پرچم جزایر مارشال ـ که تحت حاکمیت آمریکاست و متعلق به خطوط کشتیرانی مرسک (MAERSK)- براساس حکم دادگاه حقوقی تهران توقیف و به لنگرگاه بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل و متوقف شد.
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با اشاره به بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی به فارس گفت: همانطور که در بیانیه آمده است حکم توقیف این کشتی در چارچوب قوانین و مقررات بینالمللی و داخلی صادر شده و از سوی نیروهای عملیاتی اجرایی شده است.
جهانیان با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی دنبال بهرهبرداری سیاسی از این موضوع هستند اما حقیقت ماجرا خسارتی است که شرکت «مرسکلاین» به ما وارد کرده است، ادامه داد: خلاف برخی اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف کشتی «مرسک» در آبهای بینالمللی، این کشتی در آبهای ایران توقیف شده است.
وی در ادامه به تشریح تاریخچه اختلاف شرکت خود با «مرسکلاین» پرداخت و اضافه کرد: متاسفانه در سال82 تعدادی از کانتینرهای ارسال شده شرکت پارس طلاییه که از طریق شرکت «مرسکلاین» به بندر «جبل علی» حمل شده بود، به مشتری تحویل نشد و از اینجا ما با «مرسکلاین» به اختلاف برخوردیم.
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه تصریح کرد: «مرسکلاین» چون با نمایندگی خود در ایران دچار اختلاف شده بود از تحویل کالای حمل شده به مشتری شرکت متبوع امتناع کرد و تلاشها و پیگیریهای ما در این زمینه بیپاسخ و بینتیجه ماند.
جهانیان ادامه داد: نکته جالب اینجاست که شرکت «مرسکلاین» جهت دریافت حق توقف و دموراژ کانتینرها در بندر «جبل علی» علیه ما در محاکم قضائی ایران اقامه دعوی کرد و دستگاه قضائی ایران نیز در آن پرونده شرکت پارس طلائیه را مقابل شرکت «مرسکلاین» محکوم به پرداخت خسارات کرد و تمامی حقوق آن شرکت از طریق شرکت پارس طلائیه و با اجرائیات دستگاه قضائی پرداخت کردیم.
او با تاکید بر اینکه خسارات وارده از جانب شرکت «مرسکلاین» قابل کارشناسی نیست چراکه اهم خسارات وارده پنهان و قابلیت ارائه اسناد ندارد، مبلغ خسارت را حدود 10 میلیون دلار تخمین زد و افزود: وقتی دیدیم حقمان از طرف شرکت «مرسکلاین» تضییع شده خود را محق دیدم که مطالباتمان را از طریق طرح دعوای حقوقی استرداد کالای حمل شده و مطالبه تمامی خسارتهای مربوط با مراجعه به دادگاههای حقوقی ایران – که پیشتر شرکت «مرسکلاین» با مراجعه به دادگاه ایران علاوه بر وجود صلاحیت قضائی در رسیدگی به این اختلاف، به آن تأکید و صحه گذارده بود- دانستیم.
جهانیان با اشاره به اینکه پس از اقامه دعوی علیه شرکت مرسک لاین و پیگیریهای حقوقی چندساله و کارشناسیهای مختلف در زمینه گمرک، حسابداری، بازرگانی، کشتیرانی و ارائه نظریات تکمیلی از سوی کارشناسان ذیصلاح و هیأتهای کارشناسی، در نهایت حکم به نفع صادر شد.
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با بیان اینکه بعد از تجدید نظرخواهی توسط شرکت «مرسکلاین» دادگاه تجدید نظر ضمن رسیدگی کاملتر، رأی دادگاه بدوی را تأیید کرد، افزود: بعد از ابلاغنامههای لازم و پیرو تقاضای اجرائیه توسط وکیل شرکت و ابلاغ اجرائیه قانونی به شرکت «مرسکلاین»، آن شرکت حاضر به اجرای مفاد اجرائیه نشد. وقتی فضا به این شکل پیش رفت برحسب قوانین موجود دادگاه جهت دریافت حق از محکوم با در نظر داشتن کلیه قوانین داخلی و بینالمللی دستور توقیف اموال و دارائیهای آن شرکت را به سازمان بنادر و دریانوردی – که ناظر به عملکرد تمامی خطوط کشتیرانیهای داخلی و خارجی است- را صادر کرد.
به گفته وی، برابر قوانین بینالمللی و معاهدات بینالمللی ناظر به این موضوع، سازمان بنادر و کشتیرانی با ارجاع دستورات محکمه قضائی به بخشهای مختلف موفق به اجرای دستورات قضائی شدهاند و کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» که از جمله اموال شرکت «مرسکلاین» است در آبهای نیلگون خلیج فارس (تنگه هرمز) توقیف شد.
جهانیان با بیان اینکه این توقیف در راستای احقاق حق شرکت پارس طلائیه است که دارای یک شخصیت حقوقی خصوصی است ادامه داد: درصورتیکه شرکت «مرسکلاین» مطالبات شرکت متبوع مان را پرداخت کند از کشتی مذکور رفع توقیف شده و در غیر این صورت برابر قوانین اموال موجود و یا خود کشتی در جریان مزایده و فروش قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه درباره برخی اخبار درخصوص بارنامه «B-L» این کشتی گفت: طرف قرارداد و صادرکننده بارنامه شرکت کشتیرانی «مرسکلاین» دانمارکی بوده و هیچ شرکت و شخصیت حقوقی آمریکایی در این پرونده نقشی ندارند. تا آنجا که من میدانم کاپیتان کشتی تبعه بلغارستان، و افسر دوم آن تبعه روسیه هستند یعنی خلاف اخبار ضد و نقیضی که پیش از این انتشار یافته، در میان خدمه کشتی هیچ آمریکایی وجود ندارد، بلکه بیشتر خدمه تبعه کشورهای اروپای شرقی و آسیایی هستند.
وی با بیان اینکه «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» یکی از 700 کشتی شرکت مرسکلاین است اضافه کرد: شرکت «مرسکلاین» علاوه بر اینکه اموال خود را در کشور دانمارک ثبت کرده به دلیل برخی سیاستهای داخلی شرکت، تعدادی از شناورها و کشتیهایش را در جزایر مارشال به ثبت رسانده است.
جهانیان با بیان اینکه وکیل رسمی شرکت، اطلاعات محکومیت را در اختیار «مرسکلاین» قرار داده و این شرکت به دنبال این است تا از محکومیت خود بهرهبرداری سیاسی کند؛ این رفتار را دور از اخلاق تجارت بینالملل دانست و گفت: این شرکت با شلوغکاری نمیتواند اصل واقعیت دیون «مرسکلاین» را مخفی کند.
او با اشاره به بیانیه اخیر شرکت «مرسکلاین» مبنی بر تلف شدن ١٠ کانتینر شرکت پارس طلائیه تصریح کرد: روشن و هویدا است که نام و ردی از آمریکا از ابتدا تاکنون نبوده و نیست و تنها دخالت در امور حتی بخش خصوصی تجار ایران است که همه نشان از نداشتن بهانه در دیگر امور سیاسی و امنیتی است.
جهانیان درباره بار این کشتی و تخمین ارزش آن گفت: ارزش کالای موجود در کشتی با محتویات کانتینرها برآورد میشود که جز صاحبان آن کسی اطلاعی ندارد اما همینقدر میدانم که حق توقف روزانه این کشتی بسیار سنگین است و معلوم نیست چرا مسئولان «مرسکلاین» به جای جلوگیری از تحمیل این هزینه سنگین به شرکتش دنبال برخی توافقات سیاسی است و در تلاش است تا از یک اتفاق حقوقی سوء استفاده کند. البته اقتدار دستگاه قضایی و حمایت شهروندان و تجار ایرانی جز محاسبات فراموش شده سناریستهای بیتجربه این داستان در خارج از مرزهای کشورمان است.
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه تصریح کرد: ما به این دلیل که شرکت «مرسکلاین» توسط نماینده خود به دستگاه قضائی ایران جهت دریافت مطالبات ادعاییاش علیه شرکت پارس طلائیه اقامه دعوی کرده بود و در واقع صلاحیت محاکم قضائی ایران را مورد رسمیت تاکیدی قرار داد، ما نیز باتوجه به صلاحیت محاکم قضائی ایران در رسیدگی به ادعای این شرکت در محاکم حقوقی تهران با تقدیم دادخواست دعوای خود را آغاز و پیگیر حقوق تضییع شده خود توسط شرکت کشتیرانی «مرسکلاین» شدیم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر طرف خارجی مدعی شود این موضوع باید از طریق دادگاه های بینالمللی پیگیری شود نه ایران چه پاسخی دارید گفت: اگر دستگاه قضایی ایران صالح نیست چرا قبلاً با مراجعه حق توقف و خسارت خود را دریافت کردند و در تقابل با دادخواست خسارت مطروحه مجدداً توسط وکیل رسمی خود دادخواست جدید مطرح کردند که در مرحله رسیدگی و کارشناسی قرار دارد.اسنادی دراین باره موجود است که درزمان لازم حتما منتشر میکنم تا چهره واقعی اینهایی که ادعای حرفهای دارند برای همگان روشن شود.
جهانیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره زیان «مرسکلاین» در پی طولانی شدن این توقیف گفت: بدیهی است که طولانی شدن زمان توقیف کشتی برای شرکت «مرسکلاین» هزینهبر است و بهتر آن است آن شرکت از ارائه رفتارهای آماتورانه خودداری کند و حقوق شرکت پارس طلائیه را سریعاً بپردازد.
جهانیان در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگر طرف خارجی حاضر به همکاری و پرداخت خسارت نشود چه راهکاری قرار است از طرف شما پیگیری شود گفت: در غیر این صورت ما خود را محق در پیگیری مراحل اجرا و انجام مزایده قانونی نسبت به اموال توقیف شده و نهایتاً وصول مطالبات خود میدانیم و با اطمینانی که از دستگاه قضائی داریم در انتظار حصول نتیجه و دریافت مطالبات خود و خسارات قانونی وارده شده هستیم.
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه ادامه داد: تمامی کشورها از جمله دولت ایالات متحده آمریکا حمایت کامل خود را از شهروندان، تجار و فعالیتهای اقتصادی آنها در تمامی عرصهها خصوصاً عرصه حقوقی و قضائی بینالمللی و داخلی به عمل میآورد و بارها دیده شده دولت آمریکا جهت حمایت از شهروندان خود حتی به خاک کشورهای دیگر لشکرکشی نظامی هم کرده است و حتی اموال کشور ایران را در حمایت از مراجعه شهروندان به ظاهر طلبکار خود از دولت ایران در چندین مرحله مورد توقیف قرار داده و آنها را در اختیار مطالبه گران من غیر حق قرار داده است.
وی در ادامه با طرح این پرسش که نمیدانم چگونه است با وجود این مسایل، قانون جمهوری اسلامی ایران نمیتواند حق حمایت از شهروندان خود را به دستگاه قضائی ایران اعطاء کند؟ گفت: پر واضح است دخالتهای غیرقضائی از سوی هر شخصیت حقوقی و عمومی داخلی یا بینالمللی در امور قضائی و پرونده مشروحه کاملاً بیمعناست چراکه دستگاه قضائی ایران با رسیدگی قضائی و کسب نظر از کارشناسان حرفهای حق را از باطل تشخیص داده و قطعاً حق را به حق دار میرساند و به نظر چنانچه لازم بدانند از پلیس بینالملل هم بهره میبرند و اجازه نمیدهیم تا حقی از شرکت پارس طلائیه از بین برود.