تشکل‌ها می‌توانند پایه اقتصاد دولتی را به بخش خصوصی تغییر دهند

در دوران کنونی که دوران پساتحریم است، اتاق بازرگانی به عنوان حلقه اساسی در تجارت به ویژه صادرات، به حمل‌و‌نقل نگاه ویژه دارد؛ چراکه هیات رئیسه و هیات نمایندگان معتقدند تجارت یکطرفه با حمل و نقل عجین شده است.

عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني تهران در گفت و گو با سی‌نیوز، ضمن بیان مطلب بالا و اشاره به اینکه این هیات نمایندگان و هیات رئیسه به دنبال حضور پیشرو و فعالتر در حمل و نقل هستند، افزود: اگر در این چند سال پرچم کشتی‌های ما کمرنگ تر بوده در بنادر دیگر کشورها به دلیل تحریم است.

سیده فاطمه مقیمی اضافه کرد: تحریم باعث شد تا کشتی‌های ما از ورود به بنادر کشورهای دیگر منع شوند. همچنین نبود قطعات و تمعیرات درست و کامل روی کشتی‌ها به علت تحریم‌ها، حضور کشتی‌ها را در بنادر  دیگر کمرنگ کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف اتاق‌ها و به تبع آن اتاق تهران، حمایت از بخش خصوصی و تشکل‌هاست، گفت: اتاق‌های بازرگانی برانگیخته از بخش خصوصی است مانند تمام دنیا. با توجه به اینکه تشکل ها هم از بخش خصوصی تشکل شده اند و حمایت اتاق از تشکل ها در حقیقت حمایت از بخش خصوصی است.

مقیمی با اشاره به اینکه نگاه حمایتی هیات رئیسه و هیات نمایندگان در تمام عرصه ها وجود دارد، ادامه داد: تشکل ها می توانند پایه اقتصاد را از دولتی به بخش خصوصی تغییر دهند و در این بین باید حمایت اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید وجود داشته باشد.

موفقیت دولت در گرو اعتماد به تشکل ها و بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت کشتیرانی و حمل و نقل بین‌المللی سدیدبار درباره توقع اتاق‌ها از تشکل‌ها و انجمن‌ها گفت: اگر دولت را راس یک مثلث و اتاق را یک ضلع دیگر بدانیم، بخش خصوصی یا تشکل‌ها ضلع سوم است. اگر بخواهیم این مثلث اضلاع مساوی داشته باشد، باید رفت و برگشت منطقی داشته باشد و درست و منسجم با هم در ارتباط باشند.

وی به مشخصات یک اتاق بازرگانی پویا اشاره کرد و افزود: یک اتاق پویا مجموعه ای است که بخش خصوصی به آن اعتماد داشته و با آن همراه و همدل باشد. از سوی دیگر زمانی دولت می‌تواند در بخش تجارت داخلی و خارجی موفق عمل کند که مطالبات را از طریق تشکل ها و اتاق پاسخ بدهد.

مقیمی با تاکید بر اینکه برای پاسخ به مطالبات بخش خصوصی هم هیچ تربیونی پویاتر و گویاتر از اتاق ها نیستند، ادامه داد: اتاق‌ها خوراک خود را از تشکل ها که نماینده بخش خصوصی هستند می گیرند.

او همچنین تصریح کرد: در حقیقت اتاق های بازرگانی مادر تشکل ها هستند. از سوی دیگر در جایگاه مشاوره‌ای برای سه قوه است و این نقش می تواند در پیشبرد مطالبات بخش خصوصی بسیار موثر باشد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه در دوره قبلی اتاق(دوره هفتم) کمیسیون تشکل‌ها وجود داشت، گفت: در این دوره هم در نظر داریم بخشی را برای تشکل ها و انجمن‌ها در نظر بگیریم که با هر نامی فعالیت کند مطالبات تشکل ها و انجمن ها از طریق اتاق به گوش تصمیم گیران و تصمیم سازان رسیده و راه حلی برای آن در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام درخواست های مجموعه اعضای اتاق در دستور کار قرار می گیرد، اضافه کرد: اعضای هیات رئیسه اتاق پشت درهای بسته تصمیم نمی گیرند و خود از فعالان بخش های مختلف هستند  اما باید درخواست ها و مطالبات بخش خصوصی و انجمن ها باید به دست اتاق برسد تا در این باره فعالیتی را انجام دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments