تردد کشتیهای خارجی به بنادر کشور آزاد است
نائب رئيس انجمن كشتيراني و خدمات وابسته گفت: در حال حاضر هر شركت كشتيراني خارجي ميتواند به راحتی به بنادر ايراني تردد كرده و نسبت به تخليه و بارگيري كالا اقدام كند.
به گزارش سینیوز، مسعود پلمه در گفتوگو با مانا با اشاره به فضاي مثبت حاصل شده از مذاكرات هستهای افزود: پس از حاکمیت دولت تدبیر و امید و تحقق شعارهای دولت مبنی بر تعامل و مذاکره سازنده با تحریمکنندگان و نیز ماهها قبل از اينكه مذاكرات به اين مرحله برسد و در عمل يك بيانيه مطبوعاتي متفق كه مورد پذيرش تمام اعضاي 1+5 باشد صادر شود دو شركت خارجي كشتيهاي خود را مستقيماً به ايران آوردند و این حاصل اقدامات به ثمر نشسته دیپلماسی موفق کشور است.
او ادامه داد: البته هم اینک با وجود تحریمها بعضی از خطوط كشتيراني با وجود تهديد از دست دادن بازار آمريكا از چند ماه گذشته اجازه دادند كانتينرهايشان با نام تجاري آنها به بازار ايران وارد شود. در نتيجه رونق نسبي در فعاليتها به وجود آمد و محدوديتهاي برقرار شده تا حدودي لغو شد. براي مثال در حال حاضر كانتينرهاي شرکت آمريكايي APL، هانجین، هیوندایی و… با بارنامه با نام خود به بندر بوشهر ايران وارد ميشوند که به طور قطع بدون دریافت چراغ سبز از سوي كشورها و همپيمانان آمريكا به خطوط كشتيراني اتفاق نمیافتاده است.
پلمه با اشاره به فضا و شرايط مساعد و مطلوب به وجود آمده ناشي از مذاكرات گفت: با توجه به شرايط موجود و روند مثبت مذاكرات، ما بايد فرصت را مغتنم بشماريم و خودمان دنبال ترغیب ورود شركتهای کشتیرانی باشيم. با وجود اينكه این شرکتها براي بازگشت به بازار ايران ابراز تمايل كردهاند نبايد معطل آنها بمانيم بلكه بايد شرايط را هرچه بهتر تسهيل كنيم.
وی اظهار امیدواری کرد در دو ماه آينده وحتي پيش از اينكه توافقنامه نهايي نوشته شود سرويسهاي تجاري حملونقل دريايي دوباره برقرار شود و نرخ تمام شده حمل کاهش و راندمان تجاري در حوزه بنادر كشور افزایش یابد.
این فعال دریایی افزود: نباید نقش مهم و کلیدی شرکتهای ایرانی که تنها مرجع دریایی در دوران تحریمهای ناجوانمردانه بودهاند را فراموش کرد و لازم است با وجود چشم انداز رفع تحریمها با حمایت مادی و معنوی از این رزمندگان خط مقدم، آنان را قدر بشناسیم و برای کاهش وابستگی از این شرایط تجربه شده درس بگیریم.
پلمه در خصوص تحريمهايي كه متوجه بخش دريايي بوده است گفت: در ابتدا تحریمها متوجه يك شركت متولي خدمات بندري در بندر شهيد رجايي شد در نتيجه این تحریم و البته سوء تدبیر مسئولین وقت ، تحریم غیر مستقیم بندر شهيد رجايي کلید خورد درحالیکه اصلا این بندر مورد تحریم واقع نشد.
وي افزود: تحريمهاي ديگری که شرایط را برای ورود خطوط کانتینری سخت تر کرد متوجه شركتهايي شد كه به عنوان خطوط کشتیرانی یا مالك كشتي قصد داشتند كشتيهاي خود را به ايران بفرستند لذا شركتهاي بيمه از ارائه بيمه پي اند آي به اين كشتيها خودداري كردند در نتيجه چون کشتی فاقد پوشش بيمهاي بود و احتمال خسارت وجود داشت مالک کشتی ناچار ميشد کالای خود را به اولين بندري كه داراي پوشش بيمه پي اند آي باشد منتقل كند و متعاقبا از آنجا كالا بدون ذكر نام شركت و یا با تغییر محفظه کانتینری به ايران منتقل شود که متاسفانه موجب افزایش کرایه حمل به شکل سرسام آور شد.
نائب رئيس انجمن كشتيراني و خدمات وابسته در ادامه اظهار داشت: زمانی كه خزانهداري آمريكا اعلام كرد هر شركتي که با ايران مراوده تجاري داشته باشد ، از امكان برقراري فعاليت تجاري با آمريكا و كشورهاي همپيمان با آمريكا منع ميشود شرايط وخیم تر شد و عملاً باعث شد تمام بازيگران نقش اصلي حملونقل دریایی ، دیگر تمايلي به ورود به بنادرايران را نداشته باشند، در نتيجه شركتهای کشتیرانی براي اينكه بازار بزرگ امریکا و اروپا را از دست ندهند از ورود كشتي های كانتينري خود به ايران خودداري كردند.
وي با بيان اين نكته كه هیچگاه تحريمها مستقيماً متوجه بنادر ايران نبوده است تصريح كرد: اگر بنادر ايراني تحريم بود هيچ كشتی حق ورود به بنادر ایرانی را نداشت و بايد معطل ميمانديم تا سازمان ملل تحريمها را رفع كند كه خوشبختانه شرایط این گونه نيست.
پل مه با اشاره به شعار امسال كه همدلي و همزباني بين مردم و دولت نامگذاري شده گفت: تقاضاي ما از تمام دستاندركاران و متوليان بخشخصوصي اين است كه از سياستهاي اتخاذ شده دولت براي شكلگيري روند هر چه مثبتتر توافقات و ساختن كشور حمايت كنند.
به گفته پلمه به طور قطع اقتصاد مقاومتي كشور با توجه به شرايطي كه در مذاكرات صورت گرفته دچار خدشه نخواهد شد زيرا تنها راه رهايي و پويايي كشور اقتصاد مقاومتي است.
وي توجه به مباحث آموزشي و ارتقاء سطح دانش دستاندركاران صنف دريا را از اولويتهاي اصلي انجمن كشتيراني و خدمات وابسته در سال 94 ذکر و اظهار امیدواری کرد مباحث آموزشي به مدارج علمي دانشگاهي ارتقاء پيدا كند.
پلمه گسترش حوزه نفوذ صنفي در گستره شركتهاي مرتبط با دريا و بندر، مباحث حمايتي از اعضاء، موضوع بيمه تضمين برگشت كانتينر، مبحث بيمه تضمين ترانزيت و ایجاد شرايط پويا و كارآمد برای صنف را از جمله موضوعاتي عنوان كرد كه از سوی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در سال جديد پيگيري خواهد شد.
او ادامه داد: البته هم اینک با وجود تحریمها بعضی از خطوط كشتيراني با وجود تهديد از دست دادن بازار آمريكا از چند ماه گذشته اجازه دادند كانتينرهايشان با نام تجاري آنها به بازار ايران وارد شود. در نتيجه رونق نسبي در فعاليتها به وجود آمد و محدوديتهاي برقرار شده تا حدودي لغو شد. براي مثال در حال حاضر كانتينرهاي شرکت آمريكايي APL، هانجین، هیوندایی و… با بارنامه با نام خود به بندر بوشهر ايران وارد ميشوند که به طور قطع بدون دریافت چراغ سبز از سوي كشورها و همپيمانان آمريكا به خطوط كشتيراني اتفاق نمیافتاده است.
پلمه با اشاره به فضا و شرايط مساعد و مطلوب به وجود آمده ناشي از مذاكرات گفت: با توجه به شرايط موجود و روند مثبت مذاكرات، ما بايد فرصت را مغتنم بشماريم و خودمان دنبال ترغیب ورود شركتهای کشتیرانی باشيم. با وجود اينكه این شرکتها براي بازگشت به بازار ايران ابراز تمايل كردهاند نبايد معطل آنها بمانيم بلكه بايد شرايط را هرچه بهتر تسهيل كنيم.
وی اظهار امیدواری کرد در دو ماه آينده وحتي پيش از اينكه توافقنامه نهايي نوشته شود سرويسهاي تجاري حملونقل دريايي دوباره برقرار شود و نرخ تمام شده حمل کاهش و راندمان تجاري در حوزه بنادر كشور افزایش یابد.
این فعال دریایی افزود: نباید نقش مهم و کلیدی شرکتهای ایرانی که تنها مرجع دریایی در دوران تحریمهای ناجوانمردانه بودهاند را فراموش کرد و لازم است با وجود چشم انداز رفع تحریمها با حمایت مادی و معنوی از این رزمندگان خط مقدم، آنان را قدر بشناسیم و برای کاهش وابستگی از این شرایط تجربه شده درس بگیریم.
پلمه در خصوص تحريمهايي كه متوجه بخش دريايي بوده است گفت: در ابتدا تحریمها متوجه يك شركت متولي خدمات بندري در بندر شهيد رجايي شد در نتيجه این تحریم و البته سوء تدبیر مسئولین وقت ، تحریم غیر مستقیم بندر شهيد رجايي کلید خورد درحالیکه اصلا این بندر مورد تحریم واقع نشد.
وي افزود: تحريمهاي ديگری که شرایط را برای ورود خطوط کانتینری سخت تر کرد متوجه شركتهايي شد كه به عنوان خطوط کشتیرانی یا مالك كشتي قصد داشتند كشتيهاي خود را به ايران بفرستند لذا شركتهاي بيمه از ارائه بيمه پي اند آي به اين كشتيها خودداري كردند در نتيجه چون کشتی فاقد پوشش بيمهاي بود و احتمال خسارت وجود داشت مالک کشتی ناچار ميشد کالای خود را به اولين بندري كه داراي پوشش بيمه پي اند آي باشد منتقل كند و متعاقبا از آنجا كالا بدون ذكر نام شركت و یا با تغییر محفظه کانتینری به ايران منتقل شود که متاسفانه موجب افزایش کرایه حمل به شکل سرسام آور شد.
نائب رئيس انجمن كشتيراني و خدمات وابسته در ادامه اظهار داشت: زمانی كه خزانهداري آمريكا اعلام كرد هر شركتي که با ايران مراوده تجاري داشته باشد ، از امكان برقراري فعاليت تجاري با آمريكا و كشورهاي همپيمان با آمريكا منع ميشود شرايط وخیم تر شد و عملاً باعث شد تمام بازيگران نقش اصلي حملونقل دریایی ، دیگر تمايلي به ورود به بنادرايران را نداشته باشند، در نتيجه شركتهای کشتیرانی براي اينكه بازار بزرگ امریکا و اروپا را از دست ندهند از ورود كشتي های كانتينري خود به ايران خودداري كردند.
وي با بيان اين نكته كه هیچگاه تحريمها مستقيماً متوجه بنادر ايران نبوده است تصريح كرد: اگر بنادر ايراني تحريم بود هيچ كشتی حق ورود به بنادر ایرانی را نداشت و بايد معطل ميمانديم تا سازمان ملل تحريمها را رفع كند كه خوشبختانه شرایط این گونه نيست.
پل مه با اشاره به شعار امسال كه همدلي و همزباني بين مردم و دولت نامگذاري شده گفت: تقاضاي ما از تمام دستاندركاران و متوليان بخشخصوصي اين است كه از سياستهاي اتخاذ شده دولت براي شكلگيري روند هر چه مثبتتر توافقات و ساختن كشور حمايت كنند.
به گفته پلمه به طور قطع اقتصاد مقاومتي كشور با توجه به شرايطي كه در مذاكرات صورت گرفته دچار خدشه نخواهد شد زيرا تنها راه رهايي و پويايي كشور اقتصاد مقاومتي است.
وي توجه به مباحث آموزشي و ارتقاء سطح دانش دستاندركاران صنف دريا را از اولويتهاي اصلي انجمن كشتيراني و خدمات وابسته در سال 94 ذکر و اظهار امیدواری کرد مباحث آموزشي به مدارج علمي دانشگاهي ارتقاء پيدا كند.
پلمه گسترش حوزه نفوذ صنفي در گستره شركتهاي مرتبط با دريا و بندر، مباحث حمايتي از اعضاء، موضوع بيمه تضمين برگشت كانتينر، مبحث بيمه تضمين ترانزيت و ایجاد شرايط پويا و كارآمد برای صنف را از جمله موضوعاتي عنوان كرد كه از سوی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در سال جديد پيگيري خواهد شد.