تانکر ایرانی به مقصد کره حرکت کرد

لویدز لیست اعلام کرد: یک تانکر ایرانی که یک سال بی حرکت بود با محموله نفتی خود به سمت بندر کره جنوبی حرکت کرد.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اروپا علیه ایران این سوال مطرح بود که چه چیزی می‌تواند آغازحرکت یک تانکر ایرانی که چند میلیون بشکه نفت و میعانات را در خود جای داده است را رقم بزند.تقریبا نیمی از ناوگان ایرانی به دلیل تحریم های غربی از فعالیت باز مانده بودند که این مساله صادرات نفت ایرانی و معاملات مربوط به آن را با مشکل رو به رو ساخته بود و فقط تعداد کمی از ناوگان‌ها به مشتریان عادی خود در آسیا خدمات ارایه می دادند.
بنابراین گزارش، یک تحلیل گر نفتی در این باره گفت: حرکت حمل کننده‌های خیلی بزرگ نفت خام ایرانی از حالت سکون و ذخیره به ندرت پیش می‌آید. اماسرنا حمل کننده غول پیکر نفت خام تانزانیایی که از ترمینال عسلویه در 12 ژانویه سفرش را آغاز کرده بود پس از یک وقفه طولانی ذخیره سازی هم اکنون قصد حرکت به سمت بندر “یول سان” کره جنوبی را دارد.
کولین لامب افزود: سرنا که صاحب اصلی اش شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) است در نهم دسامبر 2014 در ترمینال عسلویه پهلو گرفت در حالیکه میعانات نفتی حمل می‌کرد.
وی تاکید کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها معقول این است که تانکرهای نفت که قبلا ذخیره شدند پیش از تانکرهای جدید حرکت خود را آغاز کنند البته این بستگی به تقاضای مشتریان و تناز موجود دارد.
این تحلیلگر نفتی ادامه داد: ایران بیشتر نفت اش را از روی ناوهایش به مشتریان و خریداران می‌فروشد. ناگفته نماند چین دو سوم از حمل کننده‌های خیلی بزرگ نفت خام خود را برای حمل کردن نفت ایرانی به کشورش اختصاص داده است و تنها یک سوم حمل کننده‌ها متعلق به طرف ایرانی است.
جالب اینجاست که شرکت ملی  نفتکش ایران یکی ازبزرگترین ناوگان‌های حمل کننده غول پیکر نفت خام در جهان را در اختیار دارد.
به گزارش لویدز لیست شرکت نفتکش ملی ایران ذینفع 37 حمل کننده خیلی بزرک نفت خام است که تعداد20 فروند از این حمل کننده ها برای ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گرفتند.
قابل توجه است که دو فروند از حمل کننده‌های غول پیکر نفت خام تحت مالکیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(IRISL) و یک فروند نیز تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران است که برای ذخیره سازی طولانی مدت مورد استفاده قرار می گرفتند. علاوه بر این شرکت ملی نفتکش صاحب پنج تانکر افراماکس و12 تانکر سوازماکس است.
از میان این تانکرها 9 فروند مخصوص حمل نفت خام، 6 تانکر سوئزماکس و یک تانکر افراماکس به مقاصد مختلف شامل چین، ژاپن، کره جنوبی ، تایوان، سوریه، ترکیه و مدیترانه نفت را حمل می‌کنند. ایران در زمان تحریم قادر به صادرات فقط یک میلیون بشکه نفت در روز بود و مقامات ایرانی بر این باورند با برداشته شدن تحریم ها شاهد صادرات روزانه  500هزارمیلیون بشکه در روز خواهند بود.
میزان دقیق نفت ذخیره شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران مشخص نیست و این انتظار وجود دارد که ماهیت نفت‌های ذخیره شده شامل نفت خام سبک ایرانی، نفت خام سنگین ایرانی و میعانات نفتی باشد.
ترمینال عسلویه به میدان پارس جنوبی ایران متصل است و برای بارگیری میعانات جهت صادرات به آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments